AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #1 Del Skrevet 8. juni 2023 Er det noen som har fått lån i bluestep her? Er dere fornøyde eller ikke? Skal kjøpe hus. Anonymkode: fb8b8...db9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #2 Del Skrevet 8. juni 2023 Det er en litt annerledes bank. Så derfor er jeg usikker. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: fb8b8...db9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 8. juni 2023 #3 Del Skrevet 8. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er en litt annerledes bank. Så derfor er jeg usikker. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: fb8b8...db9 Jeg skjønner jo av bankvalget deres at dere må ha noe økonomiske vansker, kanskje betalingsanmerkninger e.l. BlueStep gir boliglån med høyere renter enn andre banker, fordi de tar høyere risiko (statistisk sett) når de låner ut til folk med betalingsanmerkninger. De har pant i bolig som andre banker, men risikoen er der. Hva er det du er usikker på? Om det er lurt? Det er høy rente, ja. Men vil dere låne og kjøpe egen bolig er det vel ikke særlig mange valg man har, enten leie eller lån til bolig hos BlueStep mot pant/sikkerhet i boligen. PS! Jeg har lest at Husbanken kan gi lån til folk som f-eks har gjeldsproblemer, så lenge det er rom i økonomien til å betale lånet. Har dere forsøkt der? Renten er mye bedre enn Bluestep... Endret 8. juni 2023 av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #4 Del Skrevet 8. juni 2023 Men er det noe annet enn høyere rente enn vanlige bank? Er det mere skummelt? Kan ikke ha Husbanklån da jeg skal flytte ut av kommunen. Anonymkode: fb8b8...db9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #5 Del Skrevet 8. juni 2023 Har et råd til deg: ikke gjør det! Bluestep er ulver i fåreklær. De lot som om de skulle hjelpe meg da jeg var i en tung situasjon. Hadde mye forbrukslån og kreditter. Synes det var tungt å betale. Siden jeg alltid betalte i tide og ikke hadde inkassokrav ville de liksom gi meg en god deal. Fikk det til og med skriftlig. De tok over boliglånet sammen med det andre( det var et krav) De tok i tillegg over et lån der alt av renter nesten var nedbetalt. Kun avdrag igjen. så etter bare et par mnd økte de renten flere ganger. Og jeg er stuck i lang tid. styr unna bluestep. Anonymkode: 65560...983 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #6 Del Skrevet 8. juni 2023 De har jo veldig høy rente. Vurderte det selv, men jobbet hardt og leve på veldig lite, så jeg ble kvitt dritt gjelden, og kunne få lå i vanlig bank. Anonymkode: c2bf4...bcd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #7 Del Skrevet 9. juni 2023 Jeg har får lite inntekt så får mere lån i bluestep. Men får også mindre lån i andre banker. Er det da lurest å unngå å kjøpe så dyr leilighet da? Anonymkode: fb8b8...db9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isw Skrevet 9. juni 2023 #8 Del Skrevet 9. juni 2023 (endret) Det finnes en del banker som dette. Du har Bluestep, Bank2, Kraft Bank, Svea, m.flere. Hvis du absolutt må ha lån i en slik bank, ville jeg innhentet priser fra alle. Generelt: Disse bankene investerer i lån med høyere risiko og høyere rente, og det er ganske åpenbart at dersom du kan få lån i ordinær bank (ergo: ikke har betalingsanmerkninger og en OK risikoprofil) så bør du gjøre det. Den senere tiden har disse bankene, i tillegg til å gi lån til personer med betalingsanmerkninger, også begynt å etablere seg innen det å gi lån til personer med for lav inntekt, men tilstrekkelig sikkerhet. Jeg synes dette er både uetisk og umoralsk. Hvis en vanlig bank sier nei og renten er 4,5% - hvordan skal låntaker greie å betjene dette til 7% rente i Bluestep? Spekulasjonen er nok at banken kan tvangsselge boligen hvis/når det ikke går, og få igjen pengene sine, i tillegg til nokså ville etableringsgebyrer. Finansinstitusjoner har en frarådingsplikt etter Finansavtaleloven der det går fram at låntaker kan få en vanskelig økonomi. Dette medfører imidlertid ikke noe formelt ansvar for banken, og jeg tror mange låntakere ikke engang leser dokumentene. Men har de frarådet, så har de ryggen mer fri. Min holdning til dette er ganske enkel: Eneste grunn til å vurdere slike banker er som "topplån" med 2.prioritetspant, for å refinansiere inkassosaker, forbrukslån eller kredittkort. Jeg ville aldri i verden betalt blodpris for hele boliglånet. Da hadde jeg heller latt være å kjøpe bolig. Endret 9. juni 2023 av isw 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #9 Del Skrevet 9. juni 2023 Tusen takk for veldig bra svar. Er det noen som har erfaringer med å låne bra bluestep her? Tror jeg nok dropper bluestep etter svara her inne. Anonymkode: fb8b8...db9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #10 Del Skrevet 11. juni 2023 Ingen som har lån fra bluestep her? Anonymkode: fb8b8...db9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #11 Del Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 8.6.2023 den 19.48): Men er det noe annet enn høyere rente enn vanlige bank? Er det mere skummelt? Kan ikke ha Husbanklån da jeg skal flytte ut av kommunen. Anonymkode: fb8b8...db9 Flytt ut av kommunen og send søknad om husbanklån. Husbankens rente er vel 3% og Bluestep et vel over 10% disse dager? Det er en helt enorm forskjell. Anonymkode: 1428a...dfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #12 Del Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Flytt ut av kommunen og send søknad om husbanklån. Husbankens rente er vel 3% og Bluestep et vel over 10% disse dager? Det er en helt enorm forskjell. Anonymkode: 1428a...dfe Men må kjøpe før jeg flytter ut av kommunen. Anonymkode: fb8b8...db9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #13 Del Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Flytt ut av kommunen og send søknad om husbanklån. Husbankens rente er vel 3% og Bluestep et vel over 10% disse dager? Det er en helt enorm forskjell. Anonymkode: 1428a...dfe Trodde renta var på 6,5 prosent på bluestep. Anonymkode: fb8b8...db9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå