AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #1 Skrevet 8. juni 2023 Teit spørsmål, må arbeidsgiver hente ut skattekort visst de bare skal betale ut trekkfrie feriepenger? Jeg kom plutselig på at jeg kanskje har noe feriepenger til gode etter å ha jobbet som lærervikar i fjor. Har sjekket og mener bestemt at jeg ikke har fått utbetalt dette da jeg sluttet som vikar i fjor høst. Men så var jeg inne på Skatteetaten og sjekket i dag og denne arbeidsgiveren har ikke hentet ut skattekortet mitt. Lønningsdagen er den 12. i kommunen, og visst det er feriepenger til gode bør jeg jo få de utbetalt på mandag. Så jeg ble litt tvilende til om jeg får noe likevel nå i juni siden de ikke har hentet ut skattekortet mitt i år... de burde vel ha hentet det ut til nå visst utbetalingen er på mandag... Anonymkode: f607a...d04
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #3 Skrevet 8. juni 2023 Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden): Ja de henter ut Hmmm virker veldig rart at de ikke har hentet det ut enda.. Kan det være at kommuner betaler ut feriepenger for lærere i juli i stedet? Spiller vel ingen rolle hvor mye jeg tjente heller? Var ikke mye jeg jobbet som lærervikar i fjor, men utifra det jeg har regnet meg fram til utgjør det en 1000-lapp i feriepenger, så de pengene skal jeg ho ha uansett? Anonymkode: f607a...d04
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #4 Skrevet 8. juni 2023 Jeg vet ikke hvordan kommunen gjør det, men jeg innhenter ikke skattekort på de som kun skal ha trekkfrie ytelser. Anonymkode: 49eef...e92
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #5 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke hvordan kommunen gjør det, men jeg innhenter ikke skattekort på de som kun skal ha trekkfrie ytelser. Anonymkode: 49eef...e92 Takker for svar. Da er det kanskje håp om at jeg kanskje får noe utbetalt på mandag. Anonymkode: f607a...d04
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #6 Skrevet 8. juni 2023 Jeg skjønner ikke helt dette her. Er da vel ingen som må hente skattekort på feriepenger, det beløpet er jo ferdig beskattet? Anonymkode: 41df0...0c3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #7 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skjønner ikke helt dette her. Er da vel ingen som må hente skattekort på feriepenger, det beløpet er jo ferdig beskattet? Anonymkode: 41df0...0c3 TS her. Ferdig beskattet er det vel ikke, det teller vel med i inntektsgrunnlaget for årets inntekt, men skattekortet er jo justert for å skatte i 10,5 måneder, så skatt for feriepengene betaler man jo egentlig de 10,5 andre månedene. Jeg tenkte kanskje arbeidsgiver må hente ut skattekortet for å levere inntektsopplysninger til Skatteetaten senere eller noe. Men det trenger vel kanskje ikke det for å levere inn A-melding? Anonymkode: f607a...d04
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #8 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg skjønner ikke helt dette her. Er da vel ingen som må hente skattekort på feriepenger, det beløpet er jo ferdig beskattet? Anonymkode: 41df0...0c3 Nei, feriepenger er ikke ferdig beskattet. De beskattes i utbetalingsåret. Anonymkode: 49eef...e92
Hareena Skrevet 8. juni 2023 #9 Skrevet 8. juni 2023 Er du sikker på at du ikke fikk feriepengene utbetalt på sluttoppgjøret etter endt arbeidsforhold? 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #10 Skrevet 8. juni 2023 Arbeidsgiver henter som regel skattekortfil hver måned, og hvis du fortsatt står som aktiv ansatt hos dem ville det ha blitt hentet i januar. Hvis de ikke har hentet skattekortet ditt tidligere i år, vil jeg regne det som sannsynlig at du fikk feriepengene dine på sluttoppgjør da du sluttet i fjor. Anonymkode: 97ecd...9f2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #11 Skrevet 8. juni 2023 Hareena skrev (Akkurat nå): Er du sikker på at du ikke fikk feriepengene utbetalt på sluttoppgjøret etter endt arbeidsforhold? Kan ikke si det 100% sikkert da jeg aldri fikk tilgang til lønnslipp, og jeg bare får beskjed om at kontoen min er inaktiv når jeg har prøvd å logge inn på kommunens Visma, men basert på opplysningene jeg har funnet på Skatteetaten om inntektsopplysninger mener jeg at jeg ikke kan ha fått det. Beløpene som står ser ut til å stemme overrens med timelønnen/timene jeg fikk utbetalt, og siste utbetalingen jeg fikk i september er for liten til at det kan utgjøre feriepenger, sannsynligvis fikk jeg etterbetalt etter lønnsoppgjør (beløpet utgjorde type 300 kr før skatt, og jeg skulle fått rundt 1000 kr i feriepenger). Anonymkode: f607a...d04
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #12 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan ikke si det 100% sikkert da jeg aldri fikk tilgang til lønnslipp, og jeg bare får beskjed om at kontoen min er inaktiv når jeg har prøvd å logge inn på kommunens Visma, men basert på opplysningene jeg har funnet på Skatteetaten om inntektsopplysninger mener jeg at jeg ikke kan ha fått det. Beløpene som står ser ut til å stemme overrens med timelønnen/timene jeg fikk utbetalt, og siste utbetalingen jeg fikk i september er for liten til at det kan utgjøre feriepenger, sannsynligvis fikk jeg etterbetalt etter lønnsoppgjør (beløpet utgjorde type 300 kr før skatt, og jeg skulle fått rundt 1000 kr i feriepenger). Anonymkode: f607a...d04 TS her. Vil legge til at det står timelønn i kolonnene på Skatteetaten på inntekt på alle månedene jeg fikk utbetalt penger fra kommunen, så da kan det vel ikke være feriepenger. Anonymkode: f607a...d04
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #13 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Arbeidsgiver henter som regel skattekortfil hver måned, og hvis du fortsatt står som aktiv ansatt hos dem ville det ha blitt hentet i januar. Hvis de ikke har hentet skattekortet ditt tidligere i år, vil jeg regne det som sannsynlig at du fikk feriepengene dine på sluttoppgjør da du sluttet i fjor. Anonymkode: 97ecd...9f2 Vi setter arbeidstakere som sluttet ved den siste lønningen, også aktiverer vi dem midlertidig når feriepengene skal utbetales. Vet ikke hvordan kommunene gjør det da. Anonymkode: 88777...29c
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #14 Skrevet 8. juni 2023 Kontakt lønn i kommunen. De vet det. Et spørsmål. Hvor mye tjener man ca i timen som lærervikar? Anonymkode: f482f...eac
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #15 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Arbeidsgiver henter som regel skattekortfil hver måned, og hvis du fortsatt står som aktiv ansatt hos dem ville det ha blitt hentet i januar. Hvis de ikke har hentet skattekortet ditt tidligere i år, vil jeg regne det som sannsynlig at du fikk feriepengene dine på sluttoppgjør da du sluttet i fjor. Anonymkode: 97ecd...9f2 De har ikke hentet skattekortet mitt i år. Dette er hva jeg finner på Skatteetaten frå 2022 som arbeidsgiveren har meldt inn under inntektsopplysninger for 2022: Juni 2022: Timelønn: 1188,80 kr Start for opptjeningsperiode: 23.05.2022 Sluttdato for opptjeningsperiode: 30.05.2022 Beløp: 1188,80 Antall: 2 Timelønn: 2377,60 kr Startdato for opptjeningsperiode: 24.04.2022 Sluttdato for opptjeningsperiode: 28.04.2022 Beløp: 2377,60 Antall: 4 Timelønn: 6538,40 kr Startdato for opptjeningsperiode: 02.05.2022 Sluttdato for opptjeningsperiode: 19.05.2022 Beløp: 6538,40 Antall: 11 Forskuddstrekk ordinært - 3366,00 Under hvert av de står litt mer detaljert, blant anna startdato for opptjeningsperiode, beløp og antall. Feks. på sistnevnte står det 11 som da er antall vikartimer. Juli 2022: Timelønn: 594,40 Startdato for opptjeningsperiode: 08.06.2022 Sluttdato for opptjeningsperiode: 08.06.2022 Antall: 1 Forskuddstrekk ordinært: -198,00 September 2022: Timelønn: 56,40 Fordel: Kontantytelse Startdato for opptjeningsperiode: 23.05.2022 Sluttdato for opptjeningsperiode: 30.05.2022 Antall: 0 Timelønn: 310,20 Fordel: Kontantytelse Startdato for opptjeningsperiode: 02.05.2022 Sluttdato for opptjeningsperiode: 19.05.2022 Beløp: 310,20 Timelønn: 28,20 Fordel: Kontantytelse Startdato for opptjeningsperiode: 08.06.2022 Sluttdato for opptjeningsperiode: 08.06.2022 Beløp: 28,20 Det står riktignok 0 under antall, men det står "start og sluttdato for opptjeningsperiode" under de ulike og kontaktutytelser, så derfor antar at dette er etterbetaling for lønnsoppgjør, merk at det mangler en kontantytelse, antagelig for den fra april som da ikke teller med i lønnsoppgjøret som vel er fra 1.mai. Summen her blir på ca. 10 000 kr, og avhengig av tariffavtale skal jeg ha 10% eller 12% av dette i feriepnger, som da vil utgjøre en god 1000-lapp. Anonymkode: f607a...d04
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #16 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kontakt lønn i kommunen. De vet det. Et spørsmål. Hvor mye tjener man ca i timen som lærervikar? Anonymkode: f482f...eac Hei TS her. Se svaret mitt over. En vikartime 594 kr. Jeg har masterutdanning med relevant fag i læreplanen, men mangler ped. Anonymkode: f607a...d04
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #17 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hei TS her. Se svaret mitt over. En vikartime 594 kr. Jeg har masterutdanning med relevant fag i læreplanen, men mangler ped. Anonymkode: f607a...d04 Takk, oi. Det var høy timelønn? Grunnskole eller videregående? Anonymkode: f482f...eac
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #18 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk, oi. Det var høy timelønn? Grunnskole eller videregående? Anonymkode: f482f...eac Grunnskole. På VGS tror jeg ikke man får jobbe som lærer uten godkjent ped.?! Må sies at lønnen i denne kommunen er litt høyere enn andre kommuner, da de sliter litt med rekruttering, så vær klar over at det kan være forskjeller. Anonymkode: f607a...d04
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #19 Skrevet 8. juni 2023 Ok. Takk for svar. Anonymkode: f482f...eac 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #20 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk, oi. Det var høy timelønn? Grunnskole eller videregående? Anonymkode: f482f...eac Forøvrig så er det kommunene som har ansvar for grunnskole og fylkeskommune har ansvar for VGS. Det vil si at om jeg hadde jobbet for VGS ville arbeidsgiveren min vært fylkeskommunen. Bare et tips til senere. Men jeg skjønner at mange blander sammen begrepene kommuene og fylkeskommune. Anonymkode: f607a...d04
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå