Gå til innhold

Bruke opp 14 egg som går ut på dato

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 14 egg som må brukes opp. Har noen av dere oppskrifter som inneholder mange egg? (Hvis det er bakverk er det fint hvis det kan fryses!)

Skrevet

For det første, egg er holdbare i en måneds tid etter den datoen som er stemplet på da, med mindre de skulle begynne å lukte/se rare ut når du knekker dem.

Ellers... en diger omelett til middag? Du klarer neppe bruke 12 egg på den da, med mindre dere er mange, men en del får du nå brukt. Kakebunner (altså til f.eks bløtkake) går det jo somregel en 4-5 egg i, og de kan fryses til senere bruk

Men jeg har ingen oppskrift sånn her forran meg, det er jegsikker på at andre har da.

Skrevet

Som Malama sier kan egg oppbevares lenge etter datostemplingen. Er du usikker så ta vanntesten, dvs legg eggene i vann. De som synker kan spises, de som flyter må du kaste.

Jeg fant faktisk en eplekake som trenger 10 egg. Kanskje greit å dele den opp hvis du skal fryse den, for det er en stor kake. Og så har du den gode brownies-oppskriften min, som trenger 8 egg. Da skulle du jo få brukt opp en del. Du kan også gjøre det litt annerledes ved å f.eks. bruke eggehvitene på nøttebunner (f.eks. til suksessterte) som er fine å fryse. Jeg har en oppskrift med 5 eggehviter til to bunner. Og så kan du bruke eggeplommene til hjemmelaget iskrem.

Stor eplekake

600 g mykt smør

600 g sukker

600 g hvetemel

4-5 ts bakepulver

10 egg

10 ss kaldt vann

10 epler

sukker, kanel og hakkede mandler

Rør smør og sukker lyst og lett. Bland inn hvetemel, bakepulver og egg. Kaldt vann røres i til slutt. Hell røren i en stor langpanne. Legg over eplebåter og dryss på sukker, kanel og hakkede mandler. Stek ved 180 grader, på nederste rille i 35-40 minutter.

Brownies

400 g mørk sjokolade

340 g smør

8 dl sukker

8 egg

4 ts vaniljesukker

5 dl hvetemel

Smelt smør og sjokolade i en gryte på svak varme. Ha i sukker, egg og vaniljesukker og bland godt sammen. Rør i hvetemel. Hell røren i en liten langpanne. Stek ved 175 grader i ca 55 minutter.

Skrevet
Som Malama sier kan egg oppbevares lenge etter datostemplingen. Er du usikker så ta vanntesten, dvs legg eggene i vann. De som synker kan spises, de som flyter må du kaste.

Er dette pga at det da har begynt å utvikle seg fostre / kyllinger inni dem?

Eller pga at de råtner?

(da jeg spiste måseegg i Lofoten måtte vi legge dem i vann for å se om det var greit å spise, eller om det 'grodde' i dem... - huff ekkelt å tenke på)

Skrevet

Eller pga at de råtner?

De eggene man kjøper i butikken er vel ikke fra befruktede høner?? :kvalm:

Takk for tips og oppskrifter! Det blir i hvertfall brownies :)

Skrevet

De skal jo være gjennomlyste og ikke befruktede, så det er nok fordi de er blitt "dårlige" så vidt jeg vet.

Egg er i alle fall generet holdbare mye lenger enn påstemplet frist. Holdbarhenten ble jo halvvert pga et EU-direktiv, og eggene sluttet da ikke plutselig å være holdbare så mye kortere bare fordi EU bestemte det.

Gjest Eggbert
Skrevet

Egg er holdbare i flere måneder etter datostempling, forutsatt rett oppbevaring. Selv spiser jeg nå egg med datostempling 15/11-05.

Er du skeptisk legger du bare inn matretter med egg fremover inntil du har spist dem opp (men jeg hadde ikke giddet stresse for å bruke opp 14 egg idag, for å si det sånn).

Skrevet

Eller pga at de råtner?

(da jeg spiste måseegg i Lofoten måtte vi legge dem i vann for å se om det var greit å spise, eller om det 'grodde' i dem... - huff ekkelt å tenke på)

Neida, ingenting ekkelt. Det er bare fordi egg danner en luftboble ettersom de eldes, og luftboblen vil etterhvert få eggene til å flyte. Helt ferske egg vil derfor synke til bunn. Egg som er litt eldre, men helt fine, har fått en liten luftboble og kan derfor vippe litt på bunnen, men det gjør ingenting.

Skrevet
De eggene man kjøper i butikken er vel ikke fra befruktede høner??  :kvalm:

Hvem vet hvor hanefar tilbringer kveldene? Nei, det vil ikke skje med egg fra store produksjonsanlegg, men kjøper man gårdsegg rett fra produsent ville jeg ikke være like sikker.

Skrevet

da vi brukte å kjøpe egg direkte fra gård knekket vi dem alltid en og en i en kopp for å være sikker på at ikke et dårlig egg havnet sammen med de andre.

Skrevet

Om eggene er befruktet eller ikke har ingen ting å si for holdbarhet, smak eller utseende på egget. Så lenge det befruktede egget ikke har vært ruget på, begynner ikke fosteret å utvikle seg. Og før fosteret begynner å utvikle seg, er det jo ikke spesielt stort...

Har selv hatt høner og haner i mange år, og kan ikke huske å ha sett en eneste kylling i noen egg som skulle spises ;)

Skrevet
da vi brukte å kjøpe egg direkte fra gård knekket vi dem alltid en og en i en kopp for å være sikker på at ikke et dårlig egg havnet sammen med de andre.

Det gjør jeg alltid med egg som kommer fra vanlige butikke også. Lært av mamma. Som også egentlig alltid gjør det, men en gang gjorde hun et ikke, og selvsagt var det siste egget i en kake som skulle ha MANGE egg råttent... Og da hadde hun ikke nok egg til å begynne på nytt, uten å handle---

Skrevet

Egg holder i månedsvis over datoen, så det er nok ingen hast. Men det er alltids kjekkt å bake litt og fylle fryseren da :)

Skrevet

Frys eggene da vel! Men uten skall! Fungerer bra :)

Skrevet

Kan man fryse egg??

Det har jeg aldri hørt før.

Skrevet
Det gjør jeg alltid med egg som kommer fra vanlige butikke også. Lært av mamma. Som også egentlig alltid gjør det, men en gang gjorde hun et ikke, og selvsagt var det siste egget i en kake som skulle ha MANGE egg råttent... Og da hadde hun ikke nok egg til å begynne på nytt, uten å handle---

Det samme skjedde meg. Skulle bake brownies med åtte egg, og så var det åttende råttent... :frustrert:

Har alltid knekt eggene i en kopp etter det!

Skrevet (endret)
Kan man fryse egg??

Det har jeg aldri hørt før.

Jada, men det er lurt å fryse plomme og hvite hver for seg.

Endret av Brunhilde
Skrevet

Noen fryser det i en isterningboks. Man bør velge en boks som er slik at det er plass til en plomme og en hvite i hver fordypning slik at det er enkelt å bruke senere.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Eller pga at de råtner?

:ler:

Unnskyld at jeg ler, men det er selvsagt ikke befruktede egg man spiser. Det er nok fordi de råtner eller blir dårlige på andre måter. Men hvis man henter egg fra reir, kan man jo selvsagt ikke vite om de er befruktet eller ikke. Fugler legger egg uavhengig av om de har parret seg eller ikke. De eggene vi spiser er faktisk hønsemenstruasjon.

Til trådstarter: hva med å lage en stor omelett til middag, hardkoke noen egg som dere kan ha på skiven til frokost i morgen, og lage vafler til dessert?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...