Gå til innhold

H or lenge er det forventet at en på 14 mnd klarer å sitte ved bordet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en på 14 mnd som alltid har skreket og ropt og bedt om masse ting å fikle med mens hun spiser, vil opp og hopper opp og ned, drar av smekken osv. 

Vi har aldri spist et måltid i fred, er det forventet at de kan sitte 20 min ved bordet og spise mat met oss?

Anonymkode: 9bef5...435

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det forventer jeg av 8-åringen, men vil du ha en baby til å sitte så lenge må du gjøre det til noe hen vil, ikke til et krav.

hva med å ha noen leker på gulvet? 

Anonymkode: 11d87...58b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det forventer jeg av 8-åringen, men vil du ha en baby til å sitte så lenge må du gjøre det til noe hen vil, ikke til et krav.

hva med å ha noen leker på gulvet? 

Anonymkode: 11d87...58b

Barnet sitter aldri rolig å leker,da må vi løpe etter å løfte dermed fra bord og vinduskarmer osv 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barnet sitter aldri rolig å leker,da må vi løpe etter å løfte dermed fra bord og vinduskarmer osv 

Eller så står det bare å drar i oss for det vil opp på fanget og rive ned alt på bordet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har en på 14 mnd som alltid har skreket og ropt og bedt om masse ting å fikle med mens hun spiser, vil opp og hopper opp og ned, drar av smekken osv. 

Vi har aldri spist et måltid i fred, er det forventet at de kan sitte 20 min ved bordet og spise mat met oss?

Spiser barnet selv eller sitter du å mater og gir masse oppmerksomhet ?

Anonymkode: bbde6...aa9

Skrevet

Det ville ikke falle meg inn å forvente at en på 14 mnd greier å sitte ved bordet lenger enn at de har spist seg noenlunde mett. Og det trenger ikke være mange minuttene. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Spiser barnet selv eller sitter du å mater og gir masse oppmerksomhet ?

♥ skrev (6 minutter siden):

Det ville ikke falle meg inn å forvente at en på 14 mnd greier å sitte ved bordet lenger enn at de har spist seg noenlunde mett. Og det trenger ikke være mange minuttene. 

Det spiser selv, men innimellom nå jeg mate litt, for det "glemmer" å spise, eller er for opptatt med å skulle alt annet. 

AnonymBruker
Skrevet

Her funker det best å la barnet spise selv i fred, altså ikke mate/hjelpe til, avbryte eller blande seg inn i spisingen, det er heller ikke anbefalt å gjøre.  Kokte grønnsaker som kan sitte å knaske på. Gulrot,  brokkoli, blomkål osv i finger-lange staver / hele «trær» 

La barnet få smake, kjenne og klemme på maten , det blir kanskje grisete men det er bare noe de skal gjennom… 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så små barn har ikke bordskikk. De spiser til de er ferdige og så er de ferdige. Har ikke tall på hvor mange middager jeg har spist med en unge på fanget. Det er bare sånn det er. 

Anonymkode: 90abf...de0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

20 minutter? Haha. 
Barnet utvikler seg! Min på 17 måneder sitter kanskje 10 minutter på en god dag. 20 minutter om det er skikkelig god mat og storebror er veldig underholdende. Men vil som regel til en av oss foreldrene etter 5. 

Slutt å tro ungen din har adhd, herregud. Dette er helt vanlig OPPFØRSEEEL.

Ikke engang 5-åringen sitter i 20 minutter.

Anonymkode: adc13...951

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Eller så står det bare å drar i oss for det vil opp på fanget og rive ned alt på bordet. 

Helt normal unge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rart hvordan barn på 2-5 år klarer å sitte ca 20-30 min til måltidene i barnehagen, men det er kliss umulig hjemme?

Anonymkode: 3cdd6...900

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en på 14 mnd. Sitter ikke pent ved bordet i 20 min nei. Sitter til hun er mett, og sitter ikke nødvendigvis rolig da heller. Etter det må hun underholdes med noe/ned på gulvet. Sånn er jo unger. De som sitter pent er nok bare en annen "type". Sånn er det jo, noen kan sitte rolig og lese eller se tv i sofaen ganske lenge, andre sitter ikke engang 30 sekunder.

Anonymkode: 8f41b...3d7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Rart hvordan barn på 2-5 år klarer å sitte ca 20-30 min til måltidene i barnehagen, men det er kliss umulig hjemme?

Anonymkode: 3cdd6...900

Det kalles flokkmentalitet og rutiner.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg ville forventet at en på 14 mnd satt i stolen til det følte seg ferdig eller lei. Ikke nødvendigvis mett engang. Hos oss er det først fokus på å få i minsten på 15 mnd mat, så håpe på at han vil leke for seg selv så vi voksne kan få spise, helst mens det er lunk i maten.

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss satt de gjennom alle fellesmåltider. Vi pratet med dem, og ga dem oppmerksomhet. De hadde aldri leker på matbordet. De fikk heller aldri spise i sofaen, eller gå rundt med en skive i handa. Så de var vant til å sitte ved bordet, og at det var en koselig stund. Akkurat sånn var det i barnehagen også. De hadde alltid lys på bordet og slo av skarpe taklys for å gjøre det hyggelig.

Anonymkode: 6779c...8fb

AnonymBruker
Skrevet

Bae å glede seg videre til før skolestart! 😅 Middagene hos oss er ofte et helvete. Fireåringen vandrer fort rundt, er trassig, lei, tester grenser hele tiden. Liker ikke ditt og liker ikke datt, men spiser som bare det i barnehagen med null problem.

Anonymkode: cdef9...1cb

Skrevet

Min på 14mnd spiser selv til hun er mett. Da kaster hun mat i gulvet, jeg tar den vekk og vasker henne før hun slipper ut av stolen. Har ingen mulighet til å gå opp og ned selv fra den. 3 åringen sitter også bare til han er ferdig, så jeg forventer ikke bordmanerer før om wn god stund :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er å forvente at man på den alderen kan sitte i ro gjennom en treretters middag. Det er først ved toårsalderen at man kan begynne å forvente ro ved en femretters.

Anonymkode: b3f39...8a7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gitt opp middag, 4-åringen nærmer seg ikke bordet engang. 

Anonymkode: db140...fde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...