Gå til innhold

Huseier har ikke bestilt service på varmepumpe og ventilasjonsanlegg på 4 år....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvem blir økonomisk ansvarlig for eventuelle mangler/skader på utstyret...?

Varmepumpen har jeg rengjort jevnlig, og kontaktet huseier et par ganger siste 2 årene, om at den bør nok ha service - men han har ikke bestilt dette. Jeg flytter ut om 1 mnd, og kontaktet ham igjen i dag, og da sa han at jeg kunne bare ringe og bestille. 

Men om det blir oppdaget store feil på denne, er det vel ikke jeg som blir holdt ansvarlig? Og regningen for servicejobben er det vel huseier som må ta...? 

Her er også et ventilasjonsanlegg, som jeg ikke har ofret en tanke, siden det har "skuret og gått" helt uten problemer i 4 år. Når jeg flyttet inn, hadde huseier lagt igjen et tonn med brosjyrer på alt om huset, fra hvitevarer til El.utstyr og peis/pipe (som jeg aldri brukt). Dette var 2 tykke, stappfulle permer, som jeg fant i ene boden, men huseier har aldri nevnt noe om dette. Jeg la de bare bort i en skuff i boden, og har helt ærlig glemt at de lå der...

Jeg begynte nylig å gruble på dette med ventilasjonsanlegget, for jeg visste ikke engang hvor jeg sjekket om dette var i orden. Fant det for et par uker siden, inni et skap i veggen, i ene boden, og oppdaget at der var selvfølgelig flere filter som var fulle av støv! Det var nesten umulig å få åpnet, men det gikk til slutt, og jeg støvsugde så godt jeg klarte. Det står ingen feilmeldinger på kontrollpanelet, og det lyser bare grønt, som det har gjort i 4 år. Huseier har som sagt ikke bestilt service eller nevnt dette anlegget til meg i det hele tatt. Eneste jeg har gjort jevnlig her, er å støvsuge rundt ventilene i taket på hvert rom.

Men om takstmann finner noen store feil/,mangler på dette ventilasjonsanlegget, hvem er det da som kan holdes økonomisk ansvarlig??

Det stod ingenting spesifikt i kontrakten om dette ventilasjonsanlegget, og jeg hadde null kunnskap om dette utstyret når jeg flyttet inn 😏

Fraskriver meg ikke all skyld altså, men jeg er alenemor til 3 med lav inntekt, så håper ikke jeg blir sittende med økonomisk svarteper når jeg flytter ut 🥺 Vi har også lov å ha hund her, og alle rommene har parkett som får merke bare du ser skeivt på det - så særlig på stuen er det fullt av små riper etter klørne til hunden vår (selv om de blir klipt jevnlig) 🙄 Hvem må betale for å evt fikse dette...? Blir der ikke å regne som normal bruksslitasje etter 4 år?

Håper noen som har peiling, kan gi meg gode, forklarende svar ❤️

Anonymkode: d0bb5...c7e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ventilasjonsanlegget og varmepumpe er ene og alene utleier sitt ansvar, hvis rengjøring av filter på ventilasjonsanlegget skulle vært ditt ansvar så må det spesifiseres i kontrakten og utleier må også vise deg hvordan dette skal gjøres.

Rengjøring av det innvendig filteret på varmepumpen vil jeg tro er leietagers ansvar men resten er utleiers ansvar.

Merker på parketten er litt mer komplisert men det kan regnes som normal slitasje så lenge utleieren har godkjent at dere har hund.  

Anonymkode: f5263...501

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Du virker så sikker i svarene dine, så jeg tar de for god fisk 😊👌

TS

Anonymkode: d0bb5...c7e

AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke sånn kjempevanlig å ha service på disse tingen…? Bortsett fra å bytte/rengjøre filter, så er det vel reperasjon ved feil man bestiller på sånn utstyr?

Anonymkode: 8e990...9a7

AnonymBruker
Skrevet

Om du skulle trenge service på varmepumpa, så er ikke det noe hokus-pokus å gjøre selv heller. Men det skulle jo være unødvendig når du leier. Du kan jo snakke med huseier om det ikke er på tide med service på den snart. 

Anonymkode: 2f84d...8ae

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde service på varmepumpa for første gang siden vi kjøpte den for 7 år siden. Den har gått som en klokke. Men etter servicen merker vi at den kjøler ned raskere enn den gjorde før servicen. Så kjekt å få gjort, men det kostet 6000 kr. 

Ventilasjonsanlegget vårt trenger ikke noen spesiell service. Bytter filter selv hver 6 mnd.

Men huseier må stå for utgiftene til dette. 

Anonymkode: ac928...ac4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...