Gå til innhold

Sjokkert over handlekurven til barnefamilie! Er dette normalt i dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

eh... det kan jo være uendelig mange årsaker til den handlekurven. mine handlekurver er stort sett ganske sunne. men feks i går var det kun grillmat, brus, godis, potetgull. til mange gjester. Det betyr ikke at jeg har usunn livsstil, eller at barna mine fores med grandis.

er du forresten helt perfekt du da TS? lager all mat fra bunnen? drikker ikke brus? spiser ikke godis eller frossenpizza?? 

Anonymkode: c1b77...4a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er veldig rart en får med seg så mye av hva folk handler og trekker konklusjoner av det.

Anonymkode: 561ae...fd9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fame skrev (På 9.6.2023 den 10.04):

Kan ikke en gang handle til en grillfest uten å bli dømt :snurt:

Mest søplete grillfest jeg har hørt om i så fall 😂

AnonymBruker skrev (På 9.6.2023 den 13.16):

Hva serverer du i barnebursdag og i på avslutningsfester i barnehagen da? 

Anonymkode: c6e68...bf7

det har jeg allerede svart på.

AnonymBruker skrev (På 9.6.2023 den 13.29):

Sushi, visstnok. 

Anonymkode: 53221...675

Ja, sushi er langt fra perfekt mat (oppdrettslaks), men det smaker veldig mye bedre enn pølser, kjøpeburgere og grandis i hvert fall.

AnonymBruker skrev (På 10.6.2023 den 9.54):

Så kleint av deg ts, at du ikke er mer reflektert. 
Hva om dette var mat til bursdagsselskap?

I så fall er det dårlig mat i det selskapet

Hva om barna skulle ha overnattingsparty? 

I så fall er det dårlig mat på det partyet.

Hva om barna sparer godteposen sin til helg?

Stor godtepose tydeligvis.

Jeg kan godt kjøpe godteri på en onsdag eller torsdag, fordi jeg ikke orker å dra på butikken på fredag eller lørdag. Og hva om dette er en helt utslitt/deprimert mamma, som akkurat nå ikke klarer å lage avansert mat og bare lager noe barna liker så hun også slipper diskusjoner/krangling rundt dette før måltidene også.  At bare det å gå i butikken koster henne så mye energi, at hun blir liggende på sofaen resten av dagen? Hva om denne mammaen syns det er greit å handle store parti av varer som holder ser lenge, når hun først er i butikken?

Da tenker jeg at hun bør søke avlastning heller enn å ødelegge helsen og fremtiden til barna sine.

Hva om hun akkurat denne dagen hadde fått lånt seg en bil, og dermed benyttet sjansen til å kjøpe brus for en stund fremfor (da det er ganske tungt å bære på). 

Normale sunne mennesker drikker vann

Anonymkode: 8dd83...c5f

Hva er greia med disse unnskyldningene? 

AnonymBruker skrev (På 10.6.2023 den 18.37):

Du har ikke vært på mange idrettsarrangement hører jeg. Der selges det svært ofte pølse og brød, kaker, gjærbakst og brus.

Så det kan godt ha vært innkjøp til kioskarbeid for et idrettslag.

Anonymkode: 08dce...c09

Og det er også helt utrolig trist og skadelig, og noe jeg håper det snart blir slutt på.

mingus skrev (På 10.6.2023 den 21.51):

Hvordan får du det med deg? Sitter i kasse og husker aldri hva forrige kunde handlet en gang, det er for det første lite interessant og ikke min sak, for det andre er det jo frekt å glo på andres matvarer?

Man legger merke til det fordi det er så ekstremt, selv om man prøver å la være å se. 

AnonymBruker skrev (På 10.6.2023 den 21.53):

eh... det kan jo være uendelig mange årsaker til den handlekurven. mine handlekurver er stort sett ganske sunne. men feks i går var det kun grillmat, brus, godis, potetgull. til mange gjester. Det betyr ikke at jeg har usunn livsstil, eller at barna mine fores med grandis.

er du forresten helt perfekt du da TS? lager all mat fra bunnen? drikker ikke brus? spiser ikke godis eller frossenpizza?? 

Anonymkode: c1b77...4a7

Er man perfekt hvis man lager mat av ingredienser, drikker vann og ikke spiser godteri? Du har jammen lave krav til perfeksjon 🤣

Jeg lager ikke ost selv da. Så da feilet jeg dessverre perfeksjonstesten.

Anonymkode: 73601...2cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, sushi er langt fra perfekt mat (oppdrettslaks), men det smaker veldig mye bedre enn pølser, kjøpeburgere og grandis i hvert fall.

Og det er også helt utrolig trist og skadelig, og noe jeg håper det snart blir slutt på.

Man legger merke til det fordi det er så ekstremt, selv om man prøver å la være å se. 

Er man perfekt hvis man lager mat av ingredienser, drikker vann og ikke spiser godteri? Du har jammen lave krav til perfeksjon 🤣

Du koser deg fælt nå. Ta med deg oppdrettslaksen din og kos deg så mye. Så vi andre kan ødelegge barna våre og skamme oss i fred. 

Anonymkode: 945d3...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi skjønner jo at du kun er i denne tråden for å provosere.

Anonymkode: 16ccc...817

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.6.2023 den 22.38):

Du koser deg fælt nå. Ta med deg oppdrettslaksen din og kos deg så mye. Så vi andre kan ødelegge barna våre og skamme oss i fred. 

Nei, faktisk er denne tråden utrolig deprimerende - at et så stort flertall spiser så dårlig, og forsvarer og bagatelliserer det, gjør meg skikkelig trist. Virkelig ikke noe å kose seg over.

AnonymBruker skrev (På 11.6.2023 den 22.43):

Vi skjønner jo at du kun er i denne tråden for å provosere.

Anonymkode: 16ccc...817

Det er helt hinsides at å fronte det å spise ekte mat av ingredienser i stedet for junkfood, ultraprosessert, hurtigmat etc, anses som å provosere.

Nei. Jeg prøver ikke å provosere. Jeg prøver å være en liten motstemme mot all denne glorifiseringen og normaliseringen av å spise usunn skadelig mat og drikke.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med deg TS at denne tråden er et skremmende eksempel på hvor dårlig det står til med matkulturen vår. Søppelmat som den største selvfølgelighet på alle arrangementer barn deltar. Bare trist at helse og livsstil er så betinget av sosioøkonomisk status i Norge.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Chestnut skrev (8 timer siden):

Enig med deg TS at denne tråden er et skremmende eksempel på hvor dårlig det står til med matkulturen vår. Søppelmat som den største selvfølgelighet på alle arrangementer barn deltar. Bare trist at helse og livsstil er så betinget av sosioøkonomisk status i Norge.

Men blir det ikke nå servert sunnere mat også på idrettsarrangementer for barn/unge?

Anonymkode: e6b47...3e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/13/2023 at 11:46 PM, AnonymBruker said:

Nei, faktisk er denne tråden utrolig deprimerende - at et så stort flertall spiser så dårlig, og forsvarer og bagatelliserer det, gjør meg skikkelig trist. Virkelig ikke noe å kose seg over.

Du blir bokstavelig talt skikkelig trist

Slapp av, Jesus, du skal slippe å lide for våre synder. Pass på deg sjøl.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.6.2023 den 15.27):

I dag hadde jeg en opplevelse på butikken jeg sent vil glemme. Jeg ble vitne til en mor med to barn handle ekstreme mengder usunne varer - spesielt brus. Jeg tror hun må ha handlet 4-5 sekspakninger med store cola sammen med barna sine. Dette er jo helt vanvittige mengder brus, og dette er jo så absolutt ikke bra for disse små barna! I tillegg til dette fikk barna hver sin store pose med smågodt, og det er jo ikke en gang helg. Matvarene var heller ikke mye å skryte av, nemlig pølser, hamburgere og grandiosa (flere ulike varianter). Må innrømme at jeg reagerte med vantro. Barna i dette tilfelle kan ikke ha vært eldre enn tidlig barneskolealder. Er det flere enn meg her som synes slikt som dette er helt hårreisende?

Anonymkode: 6e170...344

Herregud så du bryr deg!! Det kan være alle mulige forklaringer på dette, som du uansett ikke har noe med. Det kan være de skulle ha en sommerfest med masse barn? Kanskje en bursdag? Det høres ut som innkjøp til en fest, kanskje det skulle grilles pølser og hamburgere, og det ble gjort brus og godteri-innkjøp til festen? Slutt å bry deg med hva andre kjøper! Jeg kan noen ganger storhandle brus, f.eks. Kanskje fordi jeg akkurat da har bærehjelp. Så blir det lenge til neste gang. Det samme når europris har tilbud på flere store sjokoladeplater til 100kr, da hender det jeg kjøper, men jeg sparer og har de lenge. Ikke alt man kjøper skal hives innpå samme dag, vettø.

Anonymkode: 9a714...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva serverer man til mange da som er enkelt og sunt nok? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva serverer man til mange da som er enkelt og sunt nok? 

Sushi 🐟🐟🐟

Anonymkode: 9a991...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sushi 🐟🐟🐟

Anonymkode: 9a991...4a0

Hahah!
Det er dyrt å kjøpe og tidkrevende og dyrt å lage selv. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men blir det ikke nå servert sunnere mat også på idrettsarrangementer for barn/unge?

Noen steder går det an å få tak i bedre alternativer (feks oppskjært frukt), i tillegg til det vanlige utvalget av brus og junkfood.  Ellers pushes det jo søppelmat på unger i absolutt alle anledninger uten begrensninger, og mange foreldre stiller jo heller ikke spørsmålstegn ved om det trenger å være slik. "Kanskje det skulle handles inn til...overnattingsbesøk, idrettsavslutninger, sommeravslutninger, grillfest, vennebesøk, bursdag, lørdagsgodt". Det endeløse antallet anledninger det er fritt fram for å fråtse i søppelmat fører til fysisk og psykisk uhelse for majoriteten av folk i dette landet. Likevel stikker mange hodet i sanden og ser ikke at summen av alt dette er hinsides. Og det er blodig urettferdig at systemet og matkulturen først og fremst rammer folk med lavere sosioøkonomisk status. 

Anonymkode: b6bff...a08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvorfor er det sånn at fedme og dårlig kosthold i så stor grad har med utdanning og sosialøkonomiske forhold å gjøre? Jeg har mastergrad og kosthold inngikk overhodet ikke i undervisningen, bortsett fra Heimkunnskap på ungdomsskolen. Som nesten alle under en viss alder har hatt. Likevel er det sånn at det henger sammen. Har det med at søppelmat er dyrere enn ren mat å gjøre? Og at de med høy utdanning har bedre råd? 

image.png.6dca48104b9dad8d3688068536817f7a.png

Anonymkode: d4315...4b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17.11 skrev (4 timer siden):

Du blir bokstavelig talt skikkelig trist

Slapp av, Jesus, du skal slippe å lide for våre synder. Pass på deg sjøl.

Så egoistisk klarer jeg ikke å værw. Jeg synes det er trist med foreldre som skader helsen til barna med å lære dem å spise dårlig mat, trist med foreldre som slår eller skriker til barna eller er følelsesmessig avvisende, trist med folk som er slemme mot dyr, som forurenser med begge hendene og mange andre ring. Det holder ikke å si «pass på deg sjøl».

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

To ganger i året arrangerer vi bursdag for barna i huset, da er det mengder med brus, godteposer, og sikkert samme som den mora har i korga. 
De aller fleste handler brød, melk og pålegg. Middager, vaskemiddel, frukt og grønt til vanlig hverdag, også denne mora vil jeg tro. 
Hvis du oppriktig lurer burde du jo snakket med denne moren hvis dette plaget deg. Men du hadde nok blitt upopulær. Om noen hadde kommentert hvorfor jeg kjøper så mange egg eller mine matvaner hadde jeg blitt mer sjokkert, enn at du er sjokkert 

Anonymkode: 23fe5...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men hvorfor er det sånn at fedme og dårlig kosthold i så stor grad har med utdanning og sosialøkonomiske forhold å gjøre? Jeg har mastergrad og kosthold inngikk overhodet ikke i undervisningen, bortsett fra Heimkunnskap på ungdomsskolen. Som nesten alle under en viss alder har hatt. Likevel er det sånn at det henger sammen. Har det med at søppelmat er dyrere enn ren mat å gjøre? Og at de med høy utdanning har bedre råd? 

image.png.6dca48104b9dad8d3688068536817f7a.png

Anonymkode: d4315...4b9

Hvorfor hadde 10% av de med høyere utdanning fedme i 2015? De burde jo ha klart å tilegne seg kunnskaper om hva som er sunn mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Var det veldig bra tilbud?  St.hans i neste uke. Kanskje de skal på noe?  En enkelt handlevogn forteller ikke mye, og gir ikke grunnlag for å dømme familiens kosthold på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk legger merke til det meste der ute, ikke bare klær og utseende, men av og til også hva folk har i handlevogna. Jeg ser stadig folk som går forbi hagen vår og nistirrer inn, hvorfor ser de inn? Jeg vet ikke, normal menneskelig nysgjerrighet? 

Jeg kan også handle mye dritt av og til, men stort sett sunt. Jeg ser i handlevogner også, hvis det er en handlevogn som bugner over og er klar for å velte. Da ser jeg automatisk hva som er oppe i vogna. 

Generelt har jeg lagt merke til her inne på KG at det er ikke lov å si at man vil at barna sine skal spise sunnere eller mindre sukker, da blir man stemplet som hysterisk eller det ene eller det andre. Om man insuinerer at junkfood er usunt og at det er mulig å lage sunnere mat , så er man slem eller har ikke forståelse for at noen har dårlig tid eller lite penger. Det er ALLTID en eller annen unnskyldning..  

Og uansett fester, jobbfester, idrettsarrangementer, der burde det vær mulig å finne et spor av alternativer til brus og potetgull ..  

Anonymkode: 6c8aa...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...