Gå til innhold

Barnefamilier, hvor mye har dere i buffer/sparepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er definisjonen på barnefamilie her? En mann kan fint få barn i 50-årene, med en mor f.eks i 40-årene, og dermed ha jobbet og spart et helt liv før minste barn fyller 18.

Selvsagt er det forskjell på en småbarnsfamilie der begge foreldre er 21 år gamle studenter, og en storbarnsfamilie der begge foreldre er over 60. 

Situasjonene kan derfor ikke sammenlignes uten nærmere presisering.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

41 år. Alenemor. Har ca 50 000. Fikk ikke buffer før i år. Har endelig økonomi til å spare en del nå fremover. Har gått akkurat mens barna var små.

Anonymkode: 90527...c9a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Mye velstående folk inne på kvinneguiden. Jeg har aldri hatt buffer. Men nå har jeg klart å spare 20 000 kr. 

Anonymkode: 2a865...275

Velstående folk? Handler vel heller om prioriteringer, og det trenger man slettes ikke å være velstående for.

Anonymkode: ad2e0...890

AnonymBruker
Skrevet

Ca 100k ingen buffer. Har i tillegg ca det samme tilgjengelig i annen sparing. Har barn på 6 og 8 år og er i 30 årene. Har lite gjeld. 

Anonymkode: 81ea6...f22

AnonymBruker
Skrevet

121,5 mill på bufferen og ikke noe lån da det er betlat ned.

Anonymkode: ff047...efb

Skrevet

Akkurat nå har vi 400 000 kr på brukskonto, samt 100 000 kr i fond og rundt 1 million i aksjer. Vi har også 1,5 millioner satt av som buffer og til vedlikehold. 

Vi har 5,3 millioner i boliglån og jeg har 620 000 kr igjen på studielånet. 

Vi har ganske godt betalte jobber, men smarte investeringer og tidligere boligkjøp er vel det som gjør at vi har det så godt økonomisk.

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg ikke skjønner er hvorfor folk med store summer på konto har gjeld. Spesielt nå med stigende renter. 

Anonymkode: c2f86...c10

AnonymBruker
Skrevet

Mye rike folk i dette landet tydligvis . Det gjelder ikke oss

vi har 150 på buffer

500 000 i fond 

og 200 000 i aksjer

200 000 i kortsiktig sparing (til nytt bad)

Anonymkode: b8004...88a

Skrevet

750 000 kroner, ca 500 av dem i fond og 250 tilgjengelig på konto. Har boliglån på 4 millioner og boligens verdi er ca 8,5.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det jeg ikke skjønner er hvorfor folk med store summer på konto har gjeld. Spesielt nå med stigende renter. 

Å ha penger på vanlig bankkonto er ikke lønnsomt ifht å innfri gjeld, nei (sjeldent, i alle fall). Men det kan være mer lønnsomt å ha pengene stående i investeringer fordi "rentene" på investeringene er høyere enn renta på lånet. F.eks aksjer og fond som øker i verdi.

AnonymBruker
Skrevet

500.000, vi er 2 voksen og 1 barn.

Anonymkode: db93c...f15

AnonymBruker
Skrevet

600 000 kr i aksjer

Anonymkode: 71b0a...69a

AnonymBruker
Skrevet

Er faktisk litt usikker.. et sted mellom 6 og 9 millioner (lenge siden jeg sjekket kontoen og svinger mye med valutakurser og aksjer) og en nedbetalt bolig i Oslo.

Anonymkode: 0e00a...9ab

AnonymBruker
Skrevet

Jveldig lite, men vi bygger oss oppover. Én med null utdanning og derav lavtlønnet jobb, og en som ble kronisk syk under utdanning. Men vi har så vi klarer oss.

Til sammen har vi nok rundt 100.000

Anonymkode: c9418...82c

Skrevet (endret)

Vi har ett barn på 2 år og nr to på vei. 

Par på 36 og 37 år.

Bolig til verdi ca 5 mill, 3,5 i lån + ca 400 i studielån

Har rundt 100 000 på bufferkonto og ca 400 000 i fond 

Begge har høy utdanning (Master), og kunne sikkert tjent mye mer om man ønsket det, men valgt å ta jobber i offentlig sektor med mer fleksibilitet for å ha mer tid til hverandre og barna. 

Sliter med å forstå hvorfor noen fremdeles jobber om de har små barn og 15 mill på konto 🤷🏼‍♂️ Lev mens du kan, du vet aldri når den siste dagen kommer!

Edit: planen er å gå ned til 80%, eventuelt 60% for en av oss, når nummer 2 kommer, og ha det i 4-5 år. Da vil nok sparepengene bli litt mindre i tillegg til å søke avdragsfrihet på bolig og studielån

Endret av AnonymBruker874626
  • Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har fastrente på studielånet, som er svært lav, så det lånet er ikke lønnsomt å betale ned utover de vanlige månedlige nedbetalingene.

Det sagt, vi har en del på konto fordi vi må pusse opp tak og med tiden må vi også gjøre noe med dreneringen, og dermed må vi ha kapital tilgjengelig. Bare taket inkludert solceller kan fort komme på 6-700 000 kr (vår del), i tillegg er det drenering (heldigvis lengre frem i tid) som vil koste rundt 500 000 kr. I tillegg skal vi kjøpe ny elbil, og vi må etterhvert pusse opp to bad også (heldigvis ikke ennå, men det er utgifter som vil komme om 5-10 år).

Jeg tenker det er lurt å ha en del i bakhånd, fordi man aldri vet hva som kan skje når man eier hus/tomannsbolig (slik vi gjør). :) 

Endret av SPOCA
AnonymBruker
Skrevet

40, aleinemor 109%, 1 barn. 15000 på buffer.

Anonymkode: a5fc9...405

AnonymBruker
Skrevet

Ca 25.000kr. I starten av 30-årene. Tenker å begynne å spare for alvor nå siden inntekten har økt en del. 

Anonymkode: 63e50...376

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mye rike folk i dette landet tydligvis . Det gjelder ikke oss

vi har 150 på buffer

500 000 i fond 

og 200 000 i aksjer

200 000 i kortsiktig sparing (til nytt bad)

Anonymkode: b8004...88a

Så over 1 mill i sparepenger er ikke å være rik mener du? 

Ikke rart at mange klager over fattigdom da... 😂 

Anonymkode: 65480...3cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har bufferkonto på 50 000.

Resten er i hus, fond og aksjer.

Anonymkode: 6afcc...585

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...