Gå til innhold

«Ingen» dusjar på skulen – elevar engasjerer seg for å få båsar

Buck

Anbefalte innlegg

Tilbudstøs skrev (33 minutter siden):

Hvorfor skal Norge legge til rette for konservative regler som hører hjemme i heller trasige religiøse miljøer i norsk skole?

Ungdommer driver med sport, går i svømmebasseng og på treningssenter. Hvordan skal de greie seg der? Kreve de får egen bås der og? Eller bare la være å oppsøke alle situasjoner som har garderobe og dusj for resten av livet?

Fordi det er basert på noe de fleste faktisk ønsker og noe som bidrar til økt komfort i garderober? Hvorfor skulle dette være feil å bruke penger på av kommuner og bedrifter? Det er jo åpenbart et ønske om dette. En etterspørsel. Noe som faktisk betyr noe for folk, i motsetning til masse annet vrøvl kommuner kan finne på å bruke penger på. 

Og nei, folk (dette handler ikke bare om ungdommer, bare så du vet det) kan selvfølgelig ikke kreve egen bås i en garderobe, men folk kan gjøre det tydelig at det er en etterspørsel etter båser i garderober, og dermed kan det hende at kommuner og private bedrifter bestemmer seg for å sette opp det.

Nei, de fleste lar ikke være å oppsøke situasjoner som innebærer garderobe og dusj for resten av livet, men når mange elever opp gjennom tiårene fortsetter å unngå å dusje etter gymtimen, så burde det kanskje si oss noe. De vil ha båser. De vil ha litt privatliv når de skal dusje. Er det så mye å spørre om? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er i all hovedsak en følsesgreie basert på kulturelt påført skam mer enn det er fornuft. Det burde ikke være noe skamfullt ved en alminnelig naken kropp. Alikevel vet vi at noen steder blir man skamfull og kan oppleve det dypt traumatisk om man blir sett uten hodeslør. Andre steder er man vant med at alle går nakne i sammen. Vi vet også at slike sosiale moter endrer seg raskere og raskere. Vi beveger oss nå mot de mest konservative regler vi noen gang har hatt i vår tusenårige historie her nord. Det er sannsynlig at vi vil få mange liberale og konservative bølger etter dette.

Alikevel bør følelser respekteres. Derfor bør man tilby noe både for de som er preget av konservative strømninger og de som ikke er det.

Båser er mer kostbart men bør tilbys. Det kan man finansiere ved at de som vil ha det betaler litt mer. En pris for de som kan bruke fellesgarderober og en litt høyere pris for de som vil ha båser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på skolen på 1990-tallet. Dusjet etter gym, og før og etter svømming. For meg gjorde det ikke noe å vise meg naken for de andre jentene. Men jeg husker godt ei pakistansk jente jeg gikk i klasse med på ungdomsskolen, hvor vanskelig hun syntes det var både med gymtimer og med dusjing.

Jeg har aldri vært blyg av natur, og har alltid følt et naturlig forhold til min egen kropp. I min barndom gikk både mamma og pappa nakne foran meg og mine yngre søstre, men etter hvert som vi ble eldre slutta de med det. Jeg tror faktisk dette kan ha vært en slags bevisst handling fra begge, for å vise oss at kroppen er en naturlig del som vi skal ha et greit forhold til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...