Gå til innhold

«Ingen» dusjar på skulen – elevar engasjerer seg for å få båsar

Buck

Anbefalte innlegg

-vokste opp i utlandet med svømmeundervisning på skolen, hadde eget privat dusj hvor en kunne låse døra, litt som i bø. Var også felles dusj men ingen kledde seg av, dusjet med badetøy på.

Ingen må være naken forandre uten at de ønsker det selv.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

40 minutter siden, PURE/HONEY said:

Absolutt. Jeg kan ikke forstå hvorfor dette er en diskusjon engang. Hvorfor er det så vanskelig å forstå for noen at folk ikke liker å være nakne foran andre? Det spiller ingen rolle om det er naturlig eller om folk dusjet nakne foran folk før i tiden - folk flest, spesielt de som går på skole, foretrekker båser i fellesdusjen, så hvorfor ikke bare bruke pengene på det? Det er jo åpenbart noe mange foretrekker.

Dette er noe jeg mener burde innføres uansett om det er mobiltelefon tilstede i garderoben eller ikke. Det handler om å respektere folks ønske om litt privatliv.

Og nei, det økte kroppspresset skal ikke må løses ved å tvinge folk, spesielt unge i en sårbar og usikker alder, til å være nakne foran hverandre. Det finnes mange andre tiltak enn akkurat dette.

Mitt inntrykk er at folk flest har forståelse for de som vil ha bås. Det virker som det et vanskeligere å få bås-folket med på at man har felles i tillegg. Det kan virke som om de vil tvinge båser på alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bag skrev (14 minutter siden):

Mitt inntrykk er at folk flest har forståelse for de som vil ha bås. Det virker som det et vanskeligere å få bås-folket med på at man har felles i tillegg. Det kan virke som om de vil tvinge båser på alle.

Haha, er det virkelig folk som på liv og død vil ha felles? Altså, er veldig, veldig opptatte av at folk SKAL dusje nakne foran hverandre? Da ville jeg nesten bekymret meg for at de har andre tanker i hodet enn bare fiksing av kroppspress eller at de synes at samfunnet er for sensitivt.

"Det kan virke som om de vil tvinge båser på alle"

Huff, så fælt at dere ikke får lov til å være nakne foran andre, samt andre være nakne foran dere mot sin egen vilje. Greit da, da får vi ha én seksjon med åpne dusjer og én seksjon med båser. 

Endret av PURE/HONEY
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Brutex said:

Det koster noe. Det krever mer plass. Dusjingen blir mindre effektivt avviklet. Det tar mer tid å rengjøre. Litt mer å vedlikeholde.

En liten pris å betale for å slippe at tenåringer får nakenvideoer spredd utover sosiale medier.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen: Du bestemmer selv hvem du viser din nakne kropp til, du bestemmer.

Også skolen: Du MÅÅÅ dusje naken sammen med mange andre. Må. 

• Liker 9
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

aksase skrev (3 timer siden):

De fleste små barn elsker å løpe rundt uten klær. Barn er født naturister, så hvor går det "galt"? Hva skjer under oppveksten(hvis vi ser bort i fra ulike traumer og overgrep som noen dessverre opplever), som gjør at det med nakenhet blir så forferdelig vanskelig? Det med å skjule kroppen vår, det er vel noe vi lærer å gjøre på et eller annet tidspunkt, for vi er jo ikke født med den innstillingen?

Jeg er overbevist om at verden hadde vært et bedre sted, og at vi hadde hatt det bedre med oss selv, om vi var mer nakne sammen. Det konkluderer bl.a. undersøkelsen med, som er kommentert på denne lenken: https://inf-fni.org/healthy-approach-to-nudity-in-childhood-aids-mental-health-study-finds/

Det som skjer er at barna utvikler seg - og i løpet av utviklingsstadiet blir de mer bevisst omverdenen - som bruker klær. Vi er flokkdyr, og ønsker tilhørighet..

Det er heller ikke naturlig å være naken i klimaet vårt..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper de får gjennomslag! 
Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er ok å sette grenser for seg selv når det kommer til fellesdusjing..

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
Buck skrev (4 timer siden):

https://www.nrk.no/sorlandet/_ingen_-dusjar-pa-skulen-_-elevar-engasjerer-seg-for-a-fa-basar-1.16427473

Heier på elevene! Dette har jeg sagt i 30 år. Vi har da en rett på privatliv?

Tenker det lett kan skje noe i en bås. Fellesdusj har en fordel. Det får ikke foregått noe shady der som ingen ser. 

PURE/HONEY skrev (1 time siden):

Absolutt. Jeg kan ikke forstå hvorfor dette er en diskusjon engang. Hvorfor er det så vanskelig å forstå for noen at folk ikke liker å være nakne foran andre? Det spiller ingen rolle om det er naturlig eller om folk dusjet nakne foran folk før i tiden - folk flest, spesielt de som går på skole, foretrekker båser i fellesdusjen, så hvorfor ikke bare bruke pengene på det? Det er jo åpenbart noe mange foretrekker.

Dette er noe jeg mener burde innføres uansett om det er mobiltelefon tilstede i garderoben eller ikke. Det handler om å respektere folks ønske om litt privatliv.

Og nei, det økte kroppspresset skal ikke må løses ved å tvinge folk, spesielt unge i en sårbar og usikker alder, til å være nakne foran hverandre. Det finnes mange andre tiltak enn akkurat dette.

Det å verne om kroppskomplekesene sine er ikke veien til å kunne se på kropper som noe naturlig. Situasjonen er ubehagelig for mange, men likevel noe man burde igjennom for å normalisere tanken på kropp.  En tenårings verste fiende er tanken på at de er helt anerledes enn alle andre. Å se hverandre nakne kan bidra til å få se hvor like mennesker faktisk er. Og at de selv ikke er unormale. Noen er tynne , noen er tykke og de fleste gjennomsnittlige. Kjønnsorganer har alle mennesker. Det er ingen overraskelser der heller, bare små individuelle forskjeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (18 minutter siden):

Tenker det lett kan skje noe i en bås. Fellesdusj har en fordel. Det får ikke foregått noe shady der som ingen ser. 

Det å verne om kroppskomplekesene sine er ikke veien til å kunne se på kropper som noe naturlig. Situasjonen er ubehagelig for mange, men likevel noe man burde igjennom for å normalisere tanken på kropp.  En tenårings verste fiende er tanken på at de er helt anerledes enn alle andre. Å se hverandre nakne kan bidra til å få se hvor like mennesker faktisk er. Og at de selv ikke er unormale. Noen er tynne , noen er tykke og de fleste gjennomsnittlige. Kjønnsorganer har alle mennesker. Det er ingen overraskelser der heller, bare små individuelle forskjeller. 

Jeg sier dette igjen: Det økte kroppspresset skal ikke må løses ved å tvinge folk, spesielt unge i en sårbar og usikker alder, til å være nakne foran hverandre. Det finnes mange andre tiltak enn akkurat dette.

Nå har det seg også slik at mange har opp gjennom årene blitt tvunget til å dusje nakne foran andre, og likevel blir de rammet av kroppspress. Det er ikke slik at fellesdusjing/ikke fellesdusjing er the end all be all for kroppspressproblemet. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
PURE/HONEY skrev (1 time siden):

Jeg sier dette igjen: Det økte kroppspresset skal ikke må løses ved å tvinge folk, spesielt unge i en sårbar og usikker alder, til å være nakne foran hverandre. Det finnes mange andre tiltak enn akkurat dette.

Nå har det seg også slik at mange har opp gjennom årene blitt tvunget til å dusje nakne foran andre, og likevel blir de rammet av kroppspress. Det er ikke slik at fellesdusjing/ikke fellesdusjing er the end all be all for kroppspressproblemet. 

Du kan si ting så mange ganger du vil. Jeg er ikke enig. Jeg syntes ikke fellesdusjen på skolen var noen fest selv heller,  men å ha gjort det normaliserte det litt for fremtiden så det å senere gå i fellesdusjer ikke var rart.  

Men som du sier så er ikke fellesdusj eller ikke fellesdusj  løsningen på HELE problemet. Det er en mentalisering og læring. Folk må lære seg å like seg selv og å få innblikk i at alle kroppstyper er normale. 

Merkelig egentlig at kropp skal være noe rart. Alle mennesker har en. Alle har de samme kroppsdelene. Så mye unødvendig skam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (3 timer siden):

Så var ikke kameraer linket rett opp mot digitale plattformer og sosiale medier en ting...

Minlillelykke skrev (3 timer siden):

Det er helt andre tider nå enn da jeg var barn på 90 og tidlig 2000 tallet. Nå har barn med seg telefon på skolen fra 2 klasse, svært få følger aldersgrenser på some, og mange er faktisk redd for å bli fotografert, filmet osv for at det skal vises til alle andre. Mobil burde ikke vært lov å ha med, hverken på barneskolen eller ungdomsskolen. Jeg har full forståelse for at barn IKKE ønsker å dusje i felles dusj når det er så lett for å bli fotografert.

Ja det er et problem med disse kameraene over alt, slik det er nå.

Men om vi avskaffet badetøy og bikinier, avskaffet alle båser og skiller, innførte kjønnsblandede garderober, og fikk til at alle dusjet og badet nakne, uansett kjønn. Gjerne også nakensoling og nakenbading ute om sommeren. Da ville det jo ikke være noen sensasjon med et nakenbilde. Ingen krise om noen tok et bilde av deg, for det ville neppe være noe som ikke folk hadde sett før. Utpressing og nudes på avveie, en saga blott. Misnøye med egen kropp, cellulitter og diverse, kraftig redusert, fordi man ville se at de fleste andre også har de samme "defektene". Kunne trolig løst mange utfordringer med kjønnsidentitet også.

Det er en fin tanke, men neppe særlig oppnåelig. Nærmeste man kommer, er vel å være naturist. 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (4 timer siden):

Da jeg gikk på barne og ungdomsskolen på 80/90 tallet dusjet alle. Det var ingen som var så pinglete at de ikke dusjet. 

Sa jeg gikk på skole på 90-taller var det ingen som syns fellesdusjen var gøy og flere fikk fritak.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt naturlig at tenåringer er ukomfortabel i egen kropp men løsningen på det er ikke å si ja til å la dem styres av sin egen angst og eget kroppsfokus. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Neix4 said:

Sa jeg gikk på skole på 90-taller var det ingen som syns fellesdusjen var gøy og flere fikk fritak.

Hos oss var det ikke et tema engang. Hvordan kan det være så store forskjeller? Er det enkelte nærmiljøer som fostrer mer sensitive/mindre motstandsdyktige mennesker? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (1 minutt siden):

Hos oss var det ikke et tema engang. Hvordan kan det være så store forskjeller? Er det enkelte nærmiljøer som fostrer mer sensitive/mindre motstandsdyktige mennesker? 

Kanskje barna på min skole var flinkere til å gi beskjed og uttrykke følelser? Jeg har aldri hørt om tenåringer som liker å være nakne foran klassekamerater.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Just now, 000VF000 said:

Ikke en kjeft som dusjet på ungdomsskolen hos oss på 90 tallet heller. 

Når snikfilming i tillegg har kommet som et problem så er det ganske åpenbart at skolene må bygge om til båser. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Neix4 said:

Kanskje barna på min skole var flinkere til å gi beskjed og uttrykke følelser? Jeg har aldri hørt om tenåringer som liker å være nakne foran klassekamerater.

Det handler ikke om å like. Det er mange tenåringer som ikke liker kroppsøving, matematikk eller whatever. Selv kom jeg sent i puberteten, men jeg klarte å dusje med resten av gjengen uten at det var krise. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva man gjorde på 80-tallet og hva som er "naturlig" er helt irrelevant i denne diskusjonen. Alle har mobiler som er knyttet til sosiale medier, unge kan finne på å være helt jævlige mot hverandre, og alle har rett til å bestemme over egen kropp.

Det handler ikke om å være skjør versus robust. Det handler om at man ikke har mulighet til å kontrollere eller verne seg mot andres eventuelle ondskapsfulle handlinger, kommentarer og mobbing.

Få opp de jævla båsene.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (27 minutter siden):

Ja det er et problem med disse kameraene over alt, slik det er nå.

Men om vi avskaffet badetøy og bikinier, avskaffet alle båser og skiller, innførte kjønnsblandede garderober, og fikk til at alle dusjet og badet nakne, uansett kjønn. Gjerne også nakensoling og nakenbading ute om sommeren. Da ville det jo ikke være noen sensasjon med et nakenbilde. Ingen krise om noen tok et bilde av deg, for det ville neppe være noe som ikke folk hadde sett før. Utpressing og nudes på avveie, en saga blott. Misnøye med egen kropp, cellulitter og diverse, kraftig redusert, fordi man ville se at de fleste andre også har de samme "defektene". Kunne trolig løst mange utfordringer med kjønnsidentitet også.

Det er en fin tanke, men neppe særlig oppnåelig. Nærmeste man kommer, er vel å være naturist. 🙂 

Jeg kan kun ta egne erfaringer i bunn, og jeg ble mobbet for kropp på barne og ungdomsskolen som gjorde at jeg tilslutt skulket gym for å slippe dusjingen. Jeg vet ikke helt hvorfor de valgte akkurat meg. Jeg trente hver dag og drev med turn på topp nivå, så jeg var ikke kraftig eller lubben. Mulig de valgte meg fordi jeg kom tidligere i puberteten enn de andre, og hadde større bryster.

Uansett så mener jeg at barn og ungdom skal få muligheten til å velge om de vil stå nakne med 7-10 andre klassekamerater. Jeg som mor skal støtte og hjelpe de igjennom denne fasen, den er vanskelig for mange.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...