Gå til innhold

«Ingen» dusjar på skulen – elevar engasjerer seg for å få båsar

Buck

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvordan løser man det å nekte å dusje om man starter dagen med gymtimer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (4 minutter siden):

Hvordan løser man det å nekte å dusje om man starter dagen med gymtimer? 

? Jeg ble aldri svett av gymtimene hvis det er det du tenker på

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter elevene 100%. Jeg hater å dusje i plenum. Jeg har ikke noen anderledes kropp enn andre, men jeg liker ikke så stå naken sammen med andre. 

Dette var jeg helt imot på barneskolen og ungdomsskolen også. Flere nektet å dusje av både gutter og jenter. Da fikk vi streng beskjed om at det skulle vi og læreren ville komme innom for å se at vi var i dusjen. Vi hadde mannlig lærer og det var slett ikke gøy å se han i dusjen der vi sto nakne.

• Liker 22
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fame skrev (1 minutt siden):

? Jeg ble aldri svett av gymtimene hvis det er det du tenker på

Får ikke femmer eller sekser i gym om man bare står der og henger.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på at barna er i sin mest usikre og sårbare fase der kroppen forandrer seg med ujevnt tempo og hormoner styrer det meste. Det å se forskjellene kan være ganske skremmende på mange og legger grunnlag for mobbing. I tillegg til at man nå alt for lett kan ta bilder og video.

Når jeg gikk på skolen var felles dusjing en tvang, da med læreren tilstede. Jeg kunne sikkert gjort det bra i gym jeg, men det det var den påtvungne felles dusjingen som gjorde at jeg trakk meg unna på de timene. Jeg var nemlig i posisjon der alt som kunne brukes mot meg ble brukt mot meg. Stor tissefant, liten tissefant, hår eller ikke hår o.s.v.. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

norw skrev (13 minutter siden):

Får ikke femmer eller sekser i gym om man bare står der og henger.

Ikke alle som svetter så mye uansett ^^,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men berører samme tema.

https://www.tb.no/er-det-a-vare-naken-blitt-unaturlig/o/5-76-2063822

Jeg synes det er veldig trist og leit at så mange har et så vanskelig forhold til egen kropp og nakenhet at de ikke kan dusje nakne med likekjønnede. Enkelte kan ikke engang ha sex med partner med lyset på. Det er for gæli, men jeg vet ikke hva vi kan få gjort med det.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva-Lena skrev (44 minutter siden):

Jeg støtter elevene 100%. Jeg hater å dusje i plenum. Jeg har ikke noen anderledes kropp enn andre, men jeg liker ikke så stå naken sammen med andre. 

Dette var jeg helt imot på barneskolen og ungdomsskolen også. Flere nektet å dusje av både gutter og jenter. Da fikk vi streng beskjed om at det skulle vi og læreren ville komme innom for å se at vi var i dusjen. Vi hadde mannlig lærer og det var slett ikke gøy å se han i dusjen der vi sto nakne.

De fleste små barn elsker å løpe rundt uten klær. Barn er født naturister, så hvor går det "galt"? Hva skjer under oppveksten(hvis vi ser bort i fra ulike traumer og overgrep som noen dessverre opplever), som gjør at det med nakenhet blir så forferdelig vanskelig? Det med å skjule kroppen vår, det er vel noe vi lærer å gjøre på et eller annet tidspunkt, for vi er jo ikke født med den innstillingen?

Jeg er overbevist om at verden hadde vært et bedre sted, og at vi hadde hatt det bedre med oss selv, om vi var mer nakne sammen. Det konkluderer bl.a. undersøkelsen med, som er kommentert på denne lenken: https://inf-fni.org/healthy-approach-to-nudity-in-childhood-aids-mental-health-study-finds/

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, aksase said:

Litt på siden, men berører samme tema.

https://www.tb.no/er-det-a-vare-naken-blitt-unaturlig/o/5-76-2063822

Jeg synes det er veldig trist og leit at så mange har et så vanskelig forhold til egen kropp og nakenhet at de ikke kan dusje nakne med likekjønnede. Enkelte kan ikke engang ha sex med partner med lyset på. Det er for gæli, men jeg vet ikke hva vi kan få gjort med det.

Jeg som voksen har ingen problem med å dusje i fellesdusj eller være på spa der nakenhet er vanlig.

Men som barn som var på vei inn i puberteten var jeg den første som fikk synlige kvinnelige former og kjønnshår. Dette ble påpekt av mine klassevenninner i dusjen etter en gymtime. Dusjet aldri på skolen noensinne igjen. Det å til og med skifte var vanskelig, jeg fikk tilbud om egen garderobe, men det var flaut å bruke den og. For da var det jo ekstra synlig at man fikk "spesialbehandling". 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes folk skal få velge selv men det må også være mulighet for fellesgarderober/dusjer. Det bør også være mulighet for kjønnsblanede garderober/dusjer for de som ønsker det.

Ellers så tror jeg dette er mer sosial påvirkning enn at det kommer fra folk selv. I dag skifter folk under håndkle i garderober med samme kjønn. På 80-tallet var det enkelte klasser hvor guttene og jentene bestemte seg for å dusje sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner de godt. Koster ikke mange kronene for noen skarve skillevegger i garderobene.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på barne og ungdomsskolen på 80/90 tallet dusjet alle. Det var ingen som var så pinglete at de ikke dusjet. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vokste opp på 80-tallet. Vi hadde et naturlig forhold til kropp. Dusjet etter gym og før og etter svømming. Dusjet på folkebading på kveldene, sammen med kvinner i alle aldre og fasonger. Hvis det er kamera på mobiler som lager denne fobien, kan vel mobiler ligge igjen i klasserommet. Så rar verden har blitt 😔

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (1 minutt siden):

Da jeg gikk på barne og ungdomsskolen på 80/90 tallet dusjet alle. Det var ingen som var så pinglete at de ikke dusjet. 

Så var ikke kameraer linket rett opp mot digitale plattformer og sosiale medier en ting...

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt andre tider nå enn da jeg var barn på 90 og tidlig 2000 tallet. Nå har barn med seg telefon på skolen fra 2 klasse, svært få følger aldersgrenser på some, og mange er faktisk redd for å bli fotografert, filmet osv for at det skal vises til alle andre. Mobil burde ikke vært lov å ha med, hverken på barneskolen eller ungdomsskolen. Jeg har full forståelse for at barn IKKE ønsker å dusje i felles dusj når det er så lett for å bli fotografert.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
000VF000 skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde ikke problemer med å dusje, men opplevde aldri i mine klasser at noen kommenterte hverandres kropper eller sol i dag: filmet.

En venninnes mor hadde i barnehagen hun jobbet i ikke fått med seg inn et barn i fellesdusj naken, han ville ikke kle av seg.

Det viste seg at han ble utsatt for seksuelle overgrep. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, K.B. said:

Så var ikke kameraer linket rett opp mot digitale plattformer og sosiale medier en ting...

Det er sant! 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt. Jeg kan ikke forstå hvorfor dette er en diskusjon engang. Hvorfor er det så vanskelig å forstå for noen at folk ikke liker å være nakne foran andre? Det spiller ingen rolle om det er naturlig eller om folk dusjet nakne foran folk før i tiden - folk flest, spesielt de som går på skole, foretrekker båser i fellesdusjen, så hvorfor ikke bare bruke pengene på det? Det er jo åpenbart noe mange foretrekker.

Dette er noe jeg mener burde innføres uansett om det er mobiltelefon tilstede i garderoben eller ikke. Det handler om å respektere folks ønske om litt privatliv.

Og nei, det økte kroppspresset skal ikke må løses ved å tvinge folk, spesielt unge i en sårbar og usikker alder, til å være nakne foran hverandre. Det finnes mange andre tiltak enn akkurat dette.

Endret av PURE/HONEY
  • Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Peters said:

Skjønner de godt. Koster ikke mange kronene for noen skarve skillevegger i garderobene.

Det koster noe. Det krever mer plass. Dusjingen blir mindre effektivt avviklet. Det tar mer tid å rengjøre. Litt mer å vedlikeholde.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...