AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #1 Skrevet 8. juni 2023 Jeg spiser ikke kjøtt og får i perioder jernmangel. Nå er jeg på "jern-diett" igjen, og har kjøpt Ferromax jerntabletter i tillegg. Men jeg tåler de ikke, og blir veldig forstoppet av det, hver gang. Andre jerntilskudd som er like bra? Ferromax er bra pga. høyt jerninnhold, mens andre tabletter ofte er tilsatt andre ting i tillegg. Forslag til andre tabletter som er like bra? Anonymkode: 8a4aa...fd5
Palma Skrevet 8. juni 2023 #2 Skrevet 8. juni 2023 Start med Aminojern, ferromax er hardt for magen. 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #3 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg spiser ikke kjøtt og får i perioder jernmangel. Nå er jeg på "jern-diett" igjen, og har kjøpt Ferromax jerntabletter i tillegg. Men jeg tåler de ikke, og blir veldig forstoppet av det, hver gang. Andre jerntilskudd som er like bra? Ferromax er bra pga. høyt jerninnhold, mens andre tabletter ofte er tilsatt andre ting i tillegg. Forslag til andre tabletter som er like bra? Anonymkode: 8a4aa...fd5 Prøv å ta litt laktulose ? Anonymkode: f7a63...c82
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #4 Skrevet 8. juni 2023 Hemjern er mildere mot magen enn ikke-hemjern. Hemofer har hem-jern, og er milde mot magen, men dyre. I tillegg til at de har ganske lite jern pr tablett. Ferro-retard har høy dose jern, men med time-release. Dvs de slipper jernet litt og litt, noe som gjør det mildere mot magen. Ellers kan du prøve å ta det sjeldnere. Ta en tablett annenhver eller tredjehver dag, i stedet for hver dag. Om du vet du ligger lavt i jern, er det bedre å ta det litt forebyggende, så du slipper å måtte trøkke innpå høye doser etter at mangelen er et faktum. Jeg er blodgiver, og sliter med å holde jernnivåene oppe. Jeg går fast på jern, da i mindre doser, så jeg slipper hestekurer som uten unntak ender med hard mage og svart bæsj. Anonymkode: 70067...8f8 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #5 Skrevet 8. juni 2023 Hva med å bare skaffe deg et par støpejernspanner, ts? Om din diett permanent inneholder for lite jern fremstår det lite løsningsorientert å satse på «støtvis tilskudd». Å koke fekt gryter i en støpejernspanne og steke sitt speilegg på støpejern vil gi deg økt inntak. Helt uten at du behøver endre på dietten din. Ok, her og nå bør det nok tilskudd til, men tilskudd er ikke en permanent løsning. Anonymkode: 7bd96...962 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #7 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg spiser ikke kjøtt og får i perioder jernmangel. Nå er jeg på "jern-diett" igjen, og har kjøpt Ferromax jerntabletter i tillegg. Men jeg tåler de ikke, og blir veldig forstoppet av det, hver gang. Andre jerntilskudd som er like bra? Ferromax er bra pga. høyt jerninnhold, mens andre tabletter ofte er tilsatt andre ting i tillegg. Forslag til andre tabletter som er like bra? Anonymkode: 8a4aa...fd5 Prøvd depo tabletter med jern? Det er de eneste jeg tåler Anonymkode: 1b231...ca7
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #8 Skrevet 8. juni 2023 Jeg prøvde alt for en del år siden. Hadde hb på 8,3 etter en operasjon. Jeg ba om IV, men fikk ikke. Jeg fikk det opp med mat over vel ett halvt år. Idag hadde jeg stått hardere på for både blod på sykehuset, og om ikke enten IV eller sprøyte for å raskt få det opp. Kommer litt an på hvor lavt, men jeg ble anbefalt både hemojern og sånn flytende. Begge de skulle være bedre for magen. Tørkede aprikoser er bra for både å få mer jern og få mer fart på magen. Husk nok c-vitamin for opptakets del. Anonymkode: 6d2d2...fb5 1
Mardina Skrevet 8. juni 2023 #9 Skrevet 8. juni 2023 Jeg er veldig fornøyd med Amino Jern og har brukt det i mange år. Den er skånsom for magen og kan taes med mat.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #10 Skrevet 8. juni 2023 Det enkleste er kanskje å innse at kroppen din ikke tåler å gå på kjøttfritt kosthold... Men skal du spise kjøttfritt så krever det at du spiser optimalt, da kan du ikke ta raske løsninger hva maten din angår hvis du skal få i deg alt du trenger. Vet ellers om mange som har god erfaring med Aminojern, som tidligere nevnt. Drikk også rødbetjuice. Men det viktigste er at du gjør noe med kostholdet ditt, slik at du får i deg det du trenger. Anonymkode: 6c03d...4fc 1 8
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #12 Skrevet 8. juni 2023 Jeg reagerer på de fleste typer, men tåler disse https://solgar.no/products/fermented-koji-iron-27-mg?_pos=3&_sid=fea603d8f&_ss=r Anonymkode: bc42b...b49
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #13 Skrevet 8. juni 2023 du får anbefalt så mye, beklager, men kaster meg på bølgen "det er jernpiller jeg personlig tåler". Disse er veganske og er milde mot magen - https://www.farmasiet.no/catalog/kosttilskudd-og-ernaering/vitaminer-og-mineraler/nycoplus-nycoplusnycoplus-jern-jern-20-mg,5028924 Anonymkode: a3665...c59 5
Brunhilde Skrevet 8. juni 2023 #14 Skrevet 8. juni 2023 Det som falt ned i hodet mitt var Floradix. Kan det være noe du tåler? 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #15 Skrevet 8. juni 2023 Hvorfor tar du ikke hintet at kroppen din trenger kjøtt? Anonymkode: 7b90e...e2f 1 8
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #16 Skrevet 8. juni 2023 Lavere doser gir mindre bivirkninger, men du klarer nok ikke å bygge opp jernlageret uten 100 mg pr. dag. Men man kan fordele dosen, eks 50 om morgen og 50 om kvelden. Du bør kanskje også ta noe for magen. Hør på apoteket hva de anbefaler. Anonymkode: 7f36e...bd3 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #17 Skrevet 8. juni 2023 Dere som reagerer på jern,får dere alle hard mage av det? Her blir det diaré av de fleste typer jeg har prøvd,men må gå på det. Anonymkode: f626b...443
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #18 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hvorfor tar du ikke hintet at kroppen din trenger kjøtt? Anonymkode: 7b90e...e2f Jeg har ikke spist kjøtt siden jeg var 10 år, og nå er jeg 35... Jeg spiser veldig variert, men i perioder blir det mye lettvint, og da får jeg jernmangel. TS Anonymkode: 8a4aa...fd5 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 8. juni 2023 #19 Skrevet 8. juni 2023 Lag mat i jernpanner/gryter. Er du kvinne, anbefaler jeg deg også å bruke prevensjon som gjør at du ikke får mensen. Det fikk opp jernnivået mitt ganske raskt.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #20 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvorfor tar du ikke hintet at kroppen din trenger kjøtt? Anonymkode: 7b90e...e2f Ja for jernmangel ses kun hos mennesker som ikke spiser kjøtt 🙄 Anonymkode: 1b231...ca7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå