Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 4 uker baby der amming ikke fungerte så gir kun MME nå. Har ikke fulgt det som står på boksen om x antall ml x ganger om dagen for det går bare ikke. Hun får når hun og hvor mye hun vil. I starten ble det bare alt for mye (?) for hun endte opp med å prosjektilgulpe/spy. Da fikk hun mindre «måltid» oftere. Frem til nå har hun virket som hun kun skriker når hun er sulten, men de siste dagene har hun begynt å skrike hele tiden og jeg skjønner ikke hva det er.. kan skrike et kvarter etter mat og jeg tror all skriking er pga sult så jeg gir henne flaske, ikke interessert. Skifter på henne, raper henne, underholder etc ingenting fungerer. Så forsøke mat igjen 15-30 min etter, plutselig vil hun ha. Så kan hun gulpe ut nesten alt hun har spist. Så skriking igjen, og samme regla om igjen. Dette er første barnet mitt og jeg er på ingen måte dreven på dette.. noen som har tips? Burde jeg ha faste måltider heller med antall ml? Hva kan skrikingen være? Hva burde jeg gjøre? Føler jeg gjør en så sykt dårlig jobb for jeg aldri finner ut hva hun sliter med/hvorfor hun skriker..

Anonymkode: bd734...70c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gi faste måltider, gi mat etter behov. 

Det kan være veldig vanskelig å tolke babyer. Vanlige sulttegn er suttebevegelser med munnen, smatting, spise på hendene sine, osv. Men ikke alle babyer gjør det når de er sulten. 

Har hun spist et godt måltid, og det bare er gått 15-20 min, ville jeg antatt hun ikke var sulten. 

Det er aldri galt å tilby mat, men ikke press. 

Babyer skriker. Det betyr ikke at noe er galt. 

Og: Det er IKKE farlig. Det er IKKE om å gjøre å få gråten til å slutte. Det du skal gjøre, er å sjekke at babyen har det bra, som å sjekke er hun sulten, kald/varm, klør klærene, noe i bleien, under/overstimulert, og om alt dette virker greit og hun likevel hyler, javel, så er det gjerne noe annet, og da bare holder du og er der for henne mens hun hyler. 

Igjen: Det er ikke sånn at du er nødt til å få gråten til å slutte, og at målet er en ikke-gråtende baby. 

Anonymkode: e1cef...61c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke gi faste måltider, gi mat etter behov. 

Det kan være veldig vanskelig å tolke babyer. Vanlige sulttegn er suttebevegelser med munnen, smatting, spise på hendene sine, osv. Men ikke alle babyer gjør det når de er sulten. 

Har hun spist et godt måltid, og det bare er gått 15-20 min, ville jeg antatt hun ikke var sulten. 

Det er aldri galt å tilby mat, men ikke press. 

Babyer skriker. Det betyr ikke at noe er galt. 

Og: Det er IKKE farlig. Det er IKKE om å gjøre å få gråten til å slutte. Det du skal gjøre, er å sjekke at babyen har det bra, som å sjekke er hun sulten, kald/varm, klør klærene, noe i bleien, under/overstimulert, og om alt dette virker greit og hun likevel hyler, javel, så er det gjerne noe annet, og da bare holder du og er der for henne mens hun hyler. 

Igjen: Det er ikke sånn at du er nødt til å få gråten til å slutte, og at målet er en ikke-gråtende baby. 

Uff dette er så vanskelig å slå seg til ro med. Føler så lenge hun gråter er noe galt og jeg «feiler» hvis jeg ikke finner ut hva som er galt og får henne til å slutte.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uff dette er så vanskelig å slå seg til ro med. Føler så lenge hun gråter er noe galt og jeg «feiler» hvis jeg ikke finner ut hva som er galt og får henne til å slutte.. 

Ja, det slet jeg også med som førstegangsmor, til jeg fikk beroligende kommentarer av en helsesykepleier som selv hadde fire unger og hadde vært ute en vinternatt før. 

• Liker 1
Skrevet

Sørg for at hun får i seg totalmengden som står på MME-pakka i forhold til hennes vekt, det er det viktige, ikke hvor mange eller store måltider hun får i døgnet. 

Vi hadde et barn som slet veldig med refluks og endte opp med å få flaske hvert 90. minutt, etter klokka, noen måneder. Ga vi noe oftere kom alt i retur, ga vi sjeldnere men større mengde kom alt i retur. Slitsomt, men det går seg til. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere forsøkt smokk? Det kan være at hun har et sugebehov hun trenger å få tilfredsstilt. Mitt flaskebarn kunne finne på å skrike like etter mat, og ingenting fungerte, før vi fant ut at det var sugebehovet han trengte å få tilfredsstilt, ikke sult. 

Anonymkode: 3bf6a...48b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har dere forsøkt smokk? Det kan være at hun har et sugebehov hun trenger å få tilfredsstilt. Mitt flaskebarn kunne finne på å skrike like etter mat, og ingenting fungerte, før vi fant ut at det var sugebehovet han trengte å få tilfredsstilt, ikke sult. 

Anonymkode: 3bf6a...48b

Ja begynte å tilby smokk ca samtidig som ammingen stoppet helt. Noen ganger hjelper det en liten stund, andre ganger vil hun ikke ha den overhodet. Men den virker som noe som gjør henne NESTEN fornøyd en bitteliten stund, altså at det ikke er det hun egentlig vil ha.. men takk for tips uansett ❤️

AnonymBruker
Skrevet
Veggdyret skrev (1 time siden):

Sørg for at hun får i seg totalmengden som står på MME-pakka i forhold til hennes vekt, det er det viktige, ikke hvor mange eller store måltider hun får i døgnet. 

Vi hadde et barn som slet veldig med refluks og endte opp med å få flaske hvert 90. minutt, etter klokka, noen måneder. Ga vi noe oftere kom alt i retur, ga vi sjeldnere men større mengde kom alt i retur. Slitsomt, men det går seg til. 

Totalmengden er bare en veileder. Alle babyer er forskjellige. Vår har aldri drukket totalmengden i løpet av en dag. Så lenge de følger vekstkurven er det ikke noe å bekymre seg for. 

Anonymkode: 99fa9...ab4

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at hun gråter pga trøtthet ikke pga sult? Jeg misforsto ofte min baby i starten og skjønte ikke helt at hun kanskje trengte hjelp til å sove heller enn å tilby mat (jeg ammet da, veldig ofte). Noen ganger vil de også bare bæres rundt uten at det er noe annet som er galt :) De vil bare bli holdt og være i bevegelse samtidig. Vår likte ekstra godt å bli bært med "kolikkgrepet".

Anonymkode: 7ff09...5ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...