AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #1 Skrevet 8. juni 2023 Jeg har i mange år vært plaget av svimmelhet som legen mener er krystallsyke (men den vanlige manøvren mot krystallsyke hjelper ikke). Jeg er såpass plaget at jeg fullstendig unngår å ta heis, være i båt, tivoli m.m. Og prøver å begrense tid i bil, da også bilkjøring kan utløse anfall. Hvert anfall varer i ca. 3-5 dager der jeg må krype til do og ellers er sengeliggende. Klarer ikke lese. Etter dette klarer jeg å leve mer normalt men er betydelig plaget i mange uker (eller måneder). Så å utløse et anfall er veldig kjipt for det medfører sykemelding og store innskrenkinger i hverdagen. Er nå blitt invitert med på hengekøye-overnatting på en fantastisk naturperle og har veldig lyst til å dra, men er engstelig for å utløse et anfall. Er det noen her inne med svimmelhetsplager som har testet hengekøye og som kan si noe om hvordan det gikk for dere? Anonymkode: f8b47...054
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #2 Skrevet 8. juni 2023 Hengekøyen henger stille når du kommer oppi. Problemet er kanskje når du skal ut og inn, da er det naturlig litt bevegelse men ellers henger de helt stille. Men, du kan jo være med på tur og ligge på bakken eller i telt. Anonymkode: 3a54d...440
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #3 Skrevet 8. juni 2023 Som en over sier, dropp hengekøyen og ligg på bakken. Jeg har og svimmelhetsplager, og hengekøye hadde jeg aldri våget meg på. Anonymkode: 8b6bd...583 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #4 Skrevet 8. juni 2023 Jeg har krystallsyke og/eller vestibulær migrene 24/7. Man har risiko for å utvikle landgangssyndrom ved enkelte type aktiviteter du nevner. La oss si båttur/tog osv. Om jeg skulle bli frisk kommer jeg ikke til å sette mine føtter på båt osv. Heis i vanlig fart går OK for meg fordi jeg tar det hver dag, og tidsrammen er kort. I dette tilfellet hadde jeg ikke droppet turen, men heller ligget i telt/på bakken. Om anfallene dine utløses av normal bevegelse som bilkjøring/heis er ikke det krystallsyke forøvrig. Otolitter kan ikke løsne av det. Anonymkode: 2c4e4...c6e 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #5 Skrevet 8. juni 2023 Jeg fikk mitt første krystallsykeanfall i fjor. Jeg er frisk igjen i alle andre situasjoner enn i hengekøye. Det utløser nautisk svimmelhet for min del, i alle fall. Jeg stemmer i med de andre: ligg på bakken hvis mulig. Anonymkode: 177e0...9aa
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #6 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har krystallsyke og/eller vestibulær migrene 24/7. Man har risiko for å utvikle landgangssyndrom ved enkelte type aktiviteter du nevner. La oss si båttur/tog osv. Om jeg skulle bli frisk kommer jeg ikke til å sette mine føtter på båt osv. Heis i vanlig fart går OK for meg fordi jeg tar det hver dag, og tidsrammen er kort. I dette tilfellet hadde jeg ikke droppet turen, men heller ligget i telt/på bakken. Om anfallene dine utløses av normal bevegelse som bilkjøring/heis er ikke det krystallsyke forøvrig. Otolitter kan ikke løsne av det. Anonymkode: 2c4e4...c6e Hva er det da? Anonymkode: 16f2c...c31 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå