AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #1 Skrevet 8. juni 2023 Jeg er førstegangsmor til et barn på 1,5 år. I går kastet han plutselig opp 2 ganger og hadde over 39 i feber. Når jeg la meg var temperaturen på ca. 38 grader, sjekket igjen på natta og da hadde den gått litt opp. I dag tidlig når vi stod opp hadde han feber på over 39 igjen og var utrolig slapp. Jeg ringte legevakta men fikk bare til svar om å gi han paracet og at JEG måtte finne ut av hvorfor han hadde feber.. jeg ringte jo dit for å prøve å finne ut av det. Han har fått 2 paracet og kviknet da til litt, spiste en brødskive men ble fort slapp igjen. Burde jeg kontakte legekontoret igjen eller er det vanlig at barna er så slappe når dem ikke er helt i form? Anonymkode: 3b31d...f60
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #2 Skrevet 8. juni 2023 Jeg som ikke er fagperson syns det er vanskelig å si hva som er normalt for ditt barn i denne situasjonen. Er du bekymret, så ring og snakk med legen. Men sånn generelt så syns jeg det høres vanlig ut, og som noe som må gå sin gang. Siden barnet kastet opp tyder det kanskje på magevirus? Små barn får lett høy feber. Ofte er de i forbausende god form og løper rundt med 40 i feber, men det er vanlig at de blir slappe også. Det er vanlig at matlysten blir borte. Når mine spiser opp ei brødskive, pleier det å være et tegn på at de er på bedringens vei. Men det er alltid viktig at barnet drikker ved feber, og en bør passe på og kontakte lege hvis de ikke får i seg væske eller ikke tisser noe. Det samme hvis barnet virker er sløvt og vanskelig å få kontakt med, ikke bare slapp og vil sove. Anonymkode: 080be...403
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #3 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg som ikke er fagperson syns det er vanskelig å si hva som er normalt for ditt barn i denne situasjonen. Er du bekymret, så ring og snakk med legen. Men sånn generelt så syns jeg det høres vanlig ut, og som noe som må gå sin gang. Siden barnet kastet opp tyder det kanskje på magevirus? Små barn får lett høy feber. Ofte er de i forbausende god form og løper rundt med 40 i feber, men det er vanlig at de blir slappe også. Det er vanlig at matlysten blir borte. Når mine spiser opp ei brødskive, pleier det å være et tegn på at de er på bedringens vei. Men det er alltid viktig at barnet drikker ved feber, og en bør passe på og kontakte lege hvis de ikke får i seg væske eller ikke tisser noe. Det samme hvis barnet virker er sløvt og vanskelig å få kontakt med, ikke bare slapp og vil sove. Anonymkode: 080be...403 Takk for svar jeg ringte legekontoret bare for å være sikker og fikk beskjed om å kjøpe litt sterkere paracet da den jeg hadde (60mg) var for litt mindre barn. Men det er nok som du sier bare noe som må gå sin gang, lett å bli bekymret når man er så dum å Google 😂 virker som han er på bedringens veg nå hvertfall! Anonymkode: 3b31d...f60 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #4 Skrevet 8. juni 2023 Her får ungen gjerne 40- 41 i temp om natten og litt mindre på dagen, jeg gir Paracet så lenge temp er 39 eller mer, eller ved dårlig allmenntilstand. De viktigste er å passe på at Paraceten fungerer, at barnet får i seg nok væske (vann, saft, farris er det vi gir), og ellers er ikke mat så veldig viktig.. Jeg unngår frukt og mat som trigger oppkast og diare. Her spiser barnet helst bare tørre kjeks, kokt pasta og litt banan. Hvis barnet blir veldig slapp, får skjelvinger eller feber over 41 ville jeg kontaktet legevakt. Pass på å ikke pakk inn barnet for mye, kle av litt og se til at hen ikke sover med for mye pysj/dyne. En kald klut i pannen eller litt frisk luft er godt for feberen Hvis feberen stiger fort / blir veldig høy pleier jeg ha barnet i dusjen med litt kjølig vann i kort tid. Anonymkode: 0cacb...ec0
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #5 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her får ungen gjerne 40- 41 i temp om natten og litt mindre på dagen, jeg gir Paracet så lenge temp er 39 eller mer, eller ved dårlig allmenntilstand. De viktigste er å passe på at Paraceten fungerer, at barnet får i seg nok væske (vann, saft, farris er det vi gir), og ellers er ikke mat så veldig viktig.. Jeg unngår frukt og mat som trigger oppkast og diare. Her spiser barnet helst bare tørre kjeks, kokt pasta og litt banan. Hvis barnet blir veldig slapp, får skjelvinger eller feber over 41 ville jeg kontaktet legevakt. Pass på å ikke pakk inn barnet for mye, kle av litt og se til at hen ikke sover med for mye pysj/dyne. En kald klut i pannen eller litt frisk luft er godt for feberen Hvis feberen stiger fort / blir veldig høy pleier jeg ha barnet i dusjen med litt kjølig vann i kort tid. Anonymkode: 0cacb...ec0 Å se til at det er nok tissebleier Hvis barnet blir dehydrert må du kontakte legevakt. Anonymkode: 0cacb...ec0
Gjest WhisperingWind Skrevet 8. juni 2023 #6 Skrevet 8. juni 2023 Det viktigste med små barn er at de ikke blir dehydrert. Mat er ikke så viktig. Høres ut som omgangssyke. Det viktigste er at du får barnet til å drikke litt vann hver time og at barnet har jevnt med våte bleier. I sekundet barnet ikke får i seg væske og ikke tisser, da kjører du ungen rett på legevakten.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #7 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er førstegangsmor til et barn på 1,5 år. I går kastet han plutselig opp 2 ganger og hadde over 39 i feber. Når jeg la meg var temperaturen på ca. 38 grader, sjekket igjen på natta og da hadde den gått litt opp. I dag tidlig når vi stod opp hadde han feber på over 39 igjen og var utrolig slapp. Jeg ringte legevakta men fikk bare til svar om å gi han paracet og at JEG måtte finne ut av hvorfor han hadde feber.. jeg ringte jo dit for å prøve å finne ut av det. Han har fått 2 paracet og kviknet da til litt, spiste en brødskive men ble fort slapp igjen. Burde jeg kontakte legekontoret igjen eller er det vanlig at barna er så slappe når dem ikke er helt i form? Anonymkode: 3b31d...f60 Dette er da helt vanlig? Hva tenker du på? Barn har feber hele tiden, ingen grunn til å teste dem for det. Om de har feber i over 5 dager bruker jeg ta med til legen (tidligere 3 dager, men etter covid kommer det feber som sitter i mye lenger). Helt vanlig med slappe barn, de er jo syke? Anonymkode: 3f7c7...c89
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #8 Skrevet 8. juni 2023 Helt vanlig. Bare sjekk at det er tiss i bleiene. Vi bruker 250 mg Paracet til vår på 15 mnd, men han er stor. Paracet gis etter vekt, ikke alder. Anonymkode: a15b4...33b
Gjest WhisperingWind Skrevet 8. juni 2023 #9 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er da helt vanlig? Hva tenker du på? Barn har feber hele tiden, ingen grunn til å teste dem for det. Om de har feber i over 5 dager bruker jeg ta med til legen (tidligere 3 dager, men etter covid kommer det feber som sitter i mye lenger). Helt vanlig med slappe barn, de er jo syke? Anonymkode: 3f7c7...c89 Som førstegangsmor har man lov å være usikker. Når man for første gang opplever barnet sitt veldig syk og slapp så kan det føles skremmende og man føler seg hjelpesløs og maktløs. Da er det fint å høre fra andre at det ikke er grunn til bekymring såfremt barnet får i seg nok væske.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #10 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er førstegangsmor til et barn på 1,5 år. I går kastet han plutselig opp 2 ganger og hadde over 39 i feber. Når jeg la meg var temperaturen på ca. 38 grader, sjekket igjen på natta og da hadde den gått litt opp. I dag tidlig når vi stod opp hadde han feber på over 39 igjen og var utrolig slapp. Jeg ringte legevakta men fikk bare til svar om å gi han paracet og at JEG måtte finne ut av hvorfor han hadde feber.. jeg ringte jo dit for å prøve å finne ut av det. Han har fått 2 paracet og kviknet da til litt, spiste en brødskive men ble fort slapp igjen. Burde jeg kontakte legekontoret igjen eller er det vanlig at barna er så slappe når dem ikke er helt i form? Anonymkode: 3b31d...f60 Jeg syns det høres normalt ut. Du får kontakt med barnet og barnet spiser og/eller drikker? Har våte bleier? 38 og 39 er ikke veldig høy temperatur heller 😊 Anonymkode: 0938d...3b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå