AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #1 Skrevet 8. juni 2023 Det kom en 1. Klasse (antagelig) på bussen. De skulle et stykke og bussen skulle kjøre på motorveien. Alle barna fikk beskjed om å sitte ned og ta på beltet. En gutt nektet og diskuterte lenge med en ansatt. Det endte med at han ble stående i midtgangen. De ansatte får ikke "ta i" barna, altså ikke tvinge dem ned på et sete. Greit nok, men sikkerheten er ikke noe man skal kunne diskutere og nekte seg bort fra. Jeg vil tro at klassen har snakket om hvordan man oppfører seg på tur og kollektivtransport. Da jeg gikk på barneskolen og nå når jeg jobber på skole så var det så enkelt som at dersom en elev ikke hørte etter, så måtte den gå av bussen og tilbake til skolen med en ansatt. Jeg ville tenkt at dette kom til å skje i denne situasjonen også, men nei. Det kan være flere grunner til at det ikke skjedde noe i denne situasjonen, men jeg stusset litt på valget. Er det jeg som er helt på trynet her? Burde gutten få viljen sin og stå i bussen fordi de ansatte gir seg til slutt? Anonymkode: 49886...d7b
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #2 Skrevet 8. juni 2023 Håper de tok det opp med foreldrene i ettertid. Hadde mine barn prøvd seg på noe sånt, ville jeg ønsket å få en telefon om det. om det. Aller helst der og da, så jeg hadde kunne forklare ungen i klartekst at sikkerhetsbelte ikke er noe man trasser seg vekk fra. Anonymkode: 1b50b...7dd 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #3 Skrevet 8. juni 2023 Det hadde vært umulig å dra på tur med en skoleklasse hvis man alltid skulle ha med mange ekstra voksne i tilfelle noen elever slår seg vrang. Hvis en ansatt må dra tilbake til skolen med én elev er det kanskje ikke nok voksne igjen til antall barn og hva om en annen elev slår seg vrang en time senere? Du kommer med løsninger som ikke fungerer i praksis fordi du sitter som tilskuer og synser om ting du ikke har peiling på. Det er ikke ulovlig å stå i midtgangen, faktisk er det tusenvis av barn og voksne som reiser slik i større byer hver eneste dag fordi det er mange på bussen og setene blir raskt opptatt. Her lager du storm i et vannglass. Anonymkode: 3f805...3d2 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #4 Skrevet 8. juni 2023 Som bussjåfør selv er dette noe jeg ser daglig.. Kjører bybuss og har daglig med skolebarn og barnehagebarn, de voksene virker ikke å ha ordentlig forståelse for hvor alvorlig konsekvensene av dårlig sikring faktisk kan være.. Enig i at det burde få konsekvenser for barnet, men at de må tilbake på skolen går jo ikke heller. Anonymkode: f7526...742
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #5 Skrevet 8. juni 2023 58 minutter siden, AnonymBruker said: Det kom en 1. Klasse (antagelig) på bussen. De skulle et stykke og bussen skulle kjøre på motorveien. Alle barna fikk beskjed om å sitte ned og ta på beltet. En gutt nektet og diskuterte lenge med en ansatt. Det endte med at han ble stående i midtgangen. De ansatte får ikke "ta i" barna, altså ikke tvinge dem ned på et sete. Greit nok, men sikkerheten er ikke noe man skal kunne diskutere og nekte seg bort fra. Jeg vil tro at klassen har snakket om hvordan man oppfører seg på tur og kollektivtransport. Da jeg gikk på barneskolen og nå når jeg jobber på skole så var det så enkelt som at dersom en elev ikke hørte etter, så måtte den gå av bussen og tilbake til skolen med en ansatt. Jeg ville tenkt at dette kom til å skje i denne situasjonen også, men nei. Det kan være flere grunner til at det ikke skjedde noe i denne situasjonen, men jeg stusset litt på valget. Er det jeg som er helt på trynet her? Burde gutten få viljen sin og stå i bussen fordi de ansatte gir seg til slutt? Anonymkode: 49886...d7b Bussjåføren skulle sagt sitt. Er det et barn under 15 er det hans ansvar. Anonymkode: 87f09...0d8 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #6 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det hadde vært umulig å dra på tur med en skoleklasse hvis man alltid skulle ha med mange ekstra voksne i tilfelle noen elever slår seg vrang. Hvis en ansatt må dra tilbake til skolen med én elev er det kanskje ikke nok voksne igjen til antall barn og hva om en annen elev slår seg vrang en time senere? Du kommer med løsninger som ikke fungerer i praksis fordi du sitter som tilskuer og synser om ting du ikke har peiling på. Det er ikke ulovlig å stå i midtgangen, faktisk er det tusenvis av barn og voksne som reiser slik i større byer hver eneste dag fordi det er mange på bussen og setene blir raskt opptatt. Her lager du storm i et vannglass. Anonymkode: 3f805...3d2 Synser om ting jeg ikke har peiling på ja... som jeg skrev, jeg jobber på skole og vi utfører praksisen med at en drar tilbake med eleven. Det funker bra. Ut fra det jeg kunne se så var de godt med voksne på denne turen. Jeg vet ikke med sikkerhet, men det så sånn ut. At mange må stå i buss vet jeg, og det er ikke det jeg ser på som et problem her. Problemet er at den voksne sier til barnet at han må sitte på et sete og ta på seg beltet. Det er et ledig sete, men gutten vil ikke sitte med fremmede sier han. Den voksne sier mange ganger at han får ikke lov å stå, men gir seg til slutt. Igjen jeg vet ikke om det var en grunn til at de voksne ga seg. Jeg syns likevel ikke det er greit å si nei for å så si ja i denne situasjonen. Dette er en buss som kjører på motorveien, det er påbudt med setebelte så lenge det er ledige plasser, noe det var. Sjåføren burde ikke ha kjørt, for det er hans ansvar at barn er sikret. Anonymkode: 49886...d7b
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #7 Skrevet 8. juni 2023 Kjenner bussjåfører som kunne ha stoppet bussen og bedt barnet sette seg og ta på setebelte, ellers kjører de ikke videre. Samtidig har de vel et tidsskjema å forholde seg til, så det er ikke så enkelt i praksis. Så da skulle vel neste konsekvens være at en ansatt går av sammen med barnet. Jeg er så glad for at jeg ikke jobber i skole, hadde ikke taklet å måtte sy puter under armene på barna pga lovverk. Anonymkode: dae38...329 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #8 Skrevet 8. juni 2023 Bussjåføren burde stoppet bussen og nektet å kjøre videre hvis ikke ungen går av bussen eller setter seg ned og tar på belte, en løs unge i bussen er ikke bare til fare for seg selv men også andre hvis noe skulle skje. Anonymkode: fbf2d...e7c 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #9 Skrevet 8. juni 2023 Enig i at sjåføren ikke burde kjørt, men det er ikke mange som tør det pga sinte passasjerer og sjef/ledelse. Jeg har sett sjåfører nekte å kjøre mange ganger, oftest på skolebussavganger og avganger med mange barn fast. Ikke så vanlig om det kommer på skoler/bhg innimellom virker det som. Anonymkode: 49886...d7b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå