Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått meg en litt halvkraftig forkjølelse. Slim i lungene/slimhoste, rusten stemme, tett i nesa, redusert allmenntilstand og svak feber.

Men nå er det sånn at jeg har en hund. Jeg bor alene så jeg må ta hun ut. Jeg har heller ikke hage, så må ut og gå tur hver gang hun skal gjøre fra seg/tisse.

Hun er en eldre dame av liten rase så hun trenger ikke de lengste turene, men må jo luftes. I dag gikk jeg en liten runde på 5-600m med en oppoverbakke. Jeg gikk sakte så det ble en rusletur, stoppet også noen ganger i bakken osv og var nøye på å ikke presse meg slik at pulsen gikk noe særlig opp.

Følte meg ikke noe verre av å gått den lille turen, men ville nok ikke gått så mye lenger. 

Jeg vet jo at når man er syk så bør man holde seg i ro slik at kroppen kan bruke energien på å jobbe med sykdommen. Men hvor "ødeleggende" er det å gå en sånn liten tur en gang eller to om dagen, rent helsemessig? Så lenge man er nøye på at turen er kort og man går i rolig tempo.

Anonymkode: e8caa...e6c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt uproblematisk. Lett aktivitet kan faktisk gjøre deg bedre. 

Det er når det er snakk om tung trening man skal la være, ikke små rusleturer. 

Anonymkode: 3c563...dcc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Bare bra om du orker å bevege litt på deg. Frisk luft gjør alltid godt, uavhengig av om det er fysisk eller psykisk sykdom. Når fysioterapeuter skal mobilisere slim opp av lungene på lungepasienter, så er det nettopp ved hjelp av bevegelse for å løsne slimet og å frakte det oppover så pasienten kan hoste det ut. Bare smart med noen små turer for deg.

Anonymkode: d299f...c78

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De små turene er bare bra for deg. Gå i ett tempo som passer formen så vil du nok kjenne at du har det bedre enn om du bare lå rett ut inne. Kroppen har alltid godt av å bevege seg.

Anonymkode: 9e2fb...028

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Å holde seg stillesittende med slim i lungene er ikke bra. Så opp og ut. Liggekur var sånn man gjorde i gamle dager, og en god del lungepasienter døde av den metoden. 

Anonymkode: eeb10...988

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode tilbakemeldinger, alle. 

Det er jo rett det dere sier, man bør jo være i lett bevegelse når man har slim i lungene. Så da fortsetter jeg min småturer. :) 

TS

Anonymkode: e8caa...e6c

Skrevet

Det går nok helt fint å gå småturer, så lenge du ikke overanstrenger deg 😊 Jeg hadde selv feber og var forskjølet for et par uker siden. Var en tur ute, men gikk ikke langt og tok det selvfølgelig med ro. 

God bedring! 😊

AnonymBruker
Skrevet

Frisk luft er jo bare bra om man klarer det

Anonymkode: eea5e...6d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...