AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #1 Skrevet 8. juni 2023 Koste hva det koste vil, nordmenn flest drar på ferie som vanlig, skriver NRK, til tross for dyre tider og svak krone. Det står at det er sånn at flertallet blant nordmenn har råd til å dra og ferien allerede er betalt med sparepenger eller feriepenger, men et økende antall har knust sparegrisen og tatt de siste oppsparte kronene til ferie eller de bruker forbrukslån/kredittkort. Så venter fete regninger og inkassosaker til høsten når man kommer hjem igjen fra ferie og har brukt opp alle pengene man hadde. Siden folk kan skrive og svare som AnonymBruker her, spør jeg; er du en av dem som drar på utenlandsferie med lånte penger i år? Eller kjenner du noen som har fortalt at de betaler alt med kredittkort for å få råd til å dra? Drar du for lånte penger fordi du føler det er en skam å si at "vi har ikke råd til å dra utenlands på ferie" når folk spør hvor dere skal? Anonymkode: 0178e...e81
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #2 Skrevet 8. juni 2023 Ferie er dessverre noe veldig mange tar på kreditt. Mange bruker jo allerede Mastercardet til å bestille utenlandsferien, ettersom det er en trygghet i det også. Og med stor naivitet om at man enkelt skal kunne betale for ferien etter ferien og når neste lønning kommer, man skal bare "leve litt mer på budsjett" når man kommer hjem fra ferie og det er jo "inget problem". Så kommer man hjem fra ferie og kostnadene for livsopphold og regninger og bolig og transport er akkurat de samme som før ferien, og man sliter med å betale annet enn minimumsbeløpet på kreditten. Det er synd, men jeg tror at så lenge kreditt er så tilgjengelig for folk flest, så vil mange benytte seg av den. Noen av oss har fullstendig motsatt økonomi - livredd for å bruke egne penger til og med, og må ha buffer på buffer på buffer. Vi igjen unner oss ingen ferier, og en fin mellomting hadde jo vært bra. Men greit å spare opp til ferien - sette av penger, ikke bestille ferien spontant. Anonymkode: 249e8...711 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #3 Skrevet 8. juni 2023 Pga hus prisene er gått til himmels har folk plutselig millionverdier i eiendom. Ser mange av mine naboer kjøper seg biler, motorsykler og andre ting som de "baker" inn i huslånet. Dvs øker låneopptaket men er fremdeles innenfor 60% låneramme. Ramme lån er ikke uvanlig. Har men eid hus en stund kan men hente 200-300.000 ved behov. Er nok mange som forteller seg selv at dette ikke er noe problem. Anonymkode: bee88...962
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #4 Skrevet 8. juni 2023 Nei, det gjør vi ikke. Vi får rundt 30 000 hver i feriepenger utover vanlig lønn i juni. Disse pengene samt halv skatten i desember og skattepengene vi får igjen i juni går til ferie. Vi planlegger ferien vår utifra hva vi faktisk har råd til og ikke hva ha lyst til å ha råd til. Anonymkode: aba00...da5 7
Gjest Huldertøsa Skrevet 8. juni 2023 #5 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Koste hva det koste vil, nordmenn flest drar på ferie som vanlig, skriver NRK, til tross for dyre tider og svak krone. Det står at det er sånn at flertallet blant nordmenn har råd til å dra og ferien allerede er betalt med sparepenger eller feriepenger, men et økende antall har knust sparegrisen og tatt de siste oppsparte kronene til ferie eller de bruker forbrukslån/kredittkort. Så venter fete regninger og inkassosaker til høsten når man kommer hjem igjen fra ferie og har brukt opp alle pengene man hadde. Siden folk kan skrive og svare som AnonymBruker her, spør jeg; er du en av dem som drar på utenlandsferie med lånte penger i år? Eller kjenner du noen som har fortalt at de betaler alt med kredittkort for å få råd til å dra? Drar du for lånte penger fordi du føler det er en skam å si at "vi har ikke råd til å dra utenlands på ferie" når folk spør hvor dere skal? Anonymkode: 0178e...e81 Reiser alltid med lånte penger jeg. Å bruke kredittkort på ferie er mye sikrere enn å bruke debetkort. Vanskelig å sjekke inn på mange hotell uten kredittkort også. Man får ekstra rabatter i kortet, reiseforsikring inkludert, og fleksibilitet hvis man ikke har nok penger til å betale tilbake hele regningen på en gang.
Gjest AnonymBrukar0 Skrevet 8. juni 2023 #6 Skrevet 8. juni 2023 Nei, bruker ikke penger jeg ikke har.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #7 Skrevet 8. juni 2023 Nei, jeg har penger. Men skulle ha spart dem. Anonymkode: 917f5...0ce
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #8 Skrevet 8. juni 2023 Forstår ikke hva folk skal til syden pg gjøre hver sommer. Da har vi jo endelig fått fint vær i Norge. Vi drar på ferie til Sørlandet. Barna syns camping og Dyreparken er mye kjekkere enn å ligge på en strand i syden. Vi drar heller til varmere strøk i vinterhalvåret. Da er det billigere også. Anonymkode: 796b7...eaa 2
Gjest Albbas Skrevet 8. juni 2023 #9 Skrevet 8. juni 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Forstår ikke hva folk skal til syden pg gjøre hver sommer. Da har vi jo endelig fått fint vær i Norge. Vi drar på ferie til Sørlandet. Barna syns camping og Dyreparken er mye kjekkere enn å ligge på en strand i syden. Vi drar heller til varmere strøk i vinterhalvåret. Da er det billigere også. Anonymkode: 796b7...eaa Vi drar ikke til syden på vintrene fordi: Barna har skole (og i høst/vinterferie er det jammen dyrt igjen, pluss en uke er veldig lite) Vi har jobb (3 av 5 uker ferie må tas på sommeren) Varmere strøk i november eller februar betyr Asia (for langt for en uke) eller Kanariøyene (ikke faen) Vi bor i Rogaland, det er faktisk ganske kaldt i og ved sjøen også på sommeren. De dagene det er varmt er det umulig å finne parkering, og det går ingen busser til jærstrendene. I år drar vi til syden fordi vi faktisk er bra lei av Dyreparken, og det koster oss fort 10 000 for en helg bare det. Og da gjenstår fortsatt 2.5 uke med ferie. Til TS: vi reiser ikke på lånte penger, men jeg kjenner ett par som reiser på kreditt. Ellers vet jeg egentlig ikke om noen som reiser på kreditt, så jeg sliter med å se at det er så vanlig, men det er gjerne det.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #10 Skrevet 8. juni 2023 Folk flest drar ikke til syden, nei. Det er ikke det som står i artikkelen du linker til. Det står at folk reiser på ferie, som de pleier. Jeg kjenner noen få som skal til "syden". Det er noen veldig få. Resten skal reise til andre steder. Vi skal til Danmark. Og nei, vi betaler ikke med penger vi ikke har. Anonymkode: 51c6a...f76 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #11 Skrevet 8. juni 2023 Min økonomi i detalj: Jeg har bestilt billetter til "Syden-ferie" i sommer, sammen med barnet mitt (vi er utenlands annethvert år, i 2021 var det Danmark og 2019 Tyskland). Bestilte og betalte i februar/mars, med penger jeg hadde på lønnskonto. Fikk tilbake litt på skatten også. Dette var jo før krona ble rekordsvak. Men i april trengte vi rørlegger og service på bilen, pluss at det kom noen andre småregninger, og lønnskontoen min går ikke mye i pluss hver måned, så akkurat nå har jeg et kredittkortlån på 10.000 kr. Regner med å dekke det med feriepengene, og vi skal ikke på noen andre ferier (kanskje en telttur i nærområdet). Jeg har også et billån på rundt 100.000 og huslån på rundt 900.000. Fikk ikke lov til å bake inn billånet i huslånet fordi jeg har barn (DNB tror ikke noe på at jeg klarer å forsørge barnet hvis jeg betaler 8000 i huslån hver måned, så da er det best om jeg betaler 11.000 fordelt på 2 lån isteden *logikk*). Så ja jeg skal til "Syden" og ja jeg har forbruksgjeld, både billån og kredittkort. Anonymkode: 867d4...fe3 2 2
isw Skrevet 8. juni 2023 #12 Skrevet 8. juni 2023 Det er nyanser av alt, mener jeg. Jeg synes ikke folk skal dra 14 dager til St. Tropez og drikke champagne hver dag for lånte penger. Selvfølgelig ikke. Men det er faktisk utrolig mange som har hatt et tøft år bak seg, hvor det gjerne har vært prøvelser både i arbeid og familieliv, som sårt trenger et avbrekk en uke eller to. Om man gjør en vurdering om å bruke kredittkortet til å ta en nøktern ferie, og heller leve litt trangere årets 11 øvrige måneder, for å ha noe å glede seg til, så er det ikke gitt at man nødvendigvis skal fordømme det. Det er mye god psykisk helse i en hyggelig stund med familien, med samboer, kone/mann, foreldre, barn eller venner. Jeg skulle faktisk ønske at dekningen av dette var mer nyansert. 6
Bovina sancta Skrevet 8. juni 2023 #13 Skrevet 8. juni 2023 Med to unntak har jeg aldri brukt penger jeg ikke har. Det ene unntaket er boligkjøp med boliglån og det andre er studier med studielån. Som en skriver over her, så er det greit å reise med kredittkort, siden det både er tryggere og gir noen fordeler, men jeg har aldri mer kredittgrense på kortet enn jeg har penger på konto. Jeg kan derfor alltid betale tilbake før renter påløper. Det betyr ingenting for meg om folk tror jeg er fattig. Skal jeg kjøpe meg til fattigdom fordi jeg skal se rik ut for andre? Det høres ut som en veldig kortsiktig strategi. For det første mener jeg det ikke er en skam å ha dårlig råd, og den følelsen håper jeg vi en eller annen gang klarer å kvitte oss med i fellesskap. For det andre tror jeg ikke folk synes det er interessant hvor mye penger jeg har. Hvis jeg ikke har råd å reise på lang ferie, så reiser jeg heller ikke på lang ferie. Og aldri har noen spurt, men hadde jeg fått spørsmålet, ville jeg svart at "vi har ikke råd til lang ferie i år". 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #14 Skrevet 8. juni 2023 Huldertøsa skrev (36 minutter siden): Reiser alltid med lånte penger jeg. Å bruke kredittkort på ferie er mye sikrere enn å bruke debetkort. Vanskelig å sjekke inn på mange hotell uten kredittkort også. Man får ekstra rabatter i kortet, reiseforsikring inkludert, og fleksibilitet hvis man ikke har nok penger til å betale tilbake hele regningen på en gang. Det er ikke det som er temaet. Å bruke kredittkort som et visakort, bare med fordeler, er ikke det samme som å "reise på kreditt". Men det er du vell klar over, men det du kanskje ikke er klar over. Selvskryt er aldri sjarmerende. Anonymkode: 811e5...525 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #15 Skrevet 8. juni 2023 Men altså.. hva er greia med denne skremselspropaganda. Ja, folk reiser fortsatt på ferie i år. Årets ferie er jo bestilt og betalt for flere måneder siden, antar jeg for de fleste barnefamilier. Hva skal man liksom gjøre nå? Kansellere ferie og miste alle pengene? Kan vi heller se hvor mange kjøper neste års ferie i utlandet.. Og det er IKKE slik at å feire i Norge eller Danmark er billigere enn å reise til utlandet, nei tvert imot. Jo mindre man har en hytte på sjøen man kan bare bruke.. som er jo færreste som har. Anonymkode: 7a049...3c0
Druid Skrevet 8. juni 2023 #16 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): er du en av dem som drar på utenlandsferie med lånte penger i år? Eller kjenner du noen som har fortalt at de betaler alt med kredittkort for å få råd til å dra? Jeg gjør ALT med lånte penger. Stort sett 99% av mine transaksjoner går på kredittkort, som blir betalt ved forfall. Så når prisene øker, øker gjeldsgraden min tilsvarende. Det har ingen reell betydning på økonomien min. Og siden vi har inflasjon, har jeg økt noe av den mer langsiktige gjelden også, for å cashe inn på tapet i pengeverdien.
Druid Skrevet 8. juni 2023 #17 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er ikke det som er temaet. Å bruke kredittkort som et visakort, bare med fordeler, er ikke det samme som å "reise på kreditt". Problemet er at dette er med i de statistiske tallene som brukes til å måle nordmenns gjeldsgrad. Vi aktivt problematiserer gjeldsgraden uten å forstå hvorfor gjeldsgraden utvikler seg slik den gjør. Så da fremstår det som folk flest lever over evne,og at dette er et nasjonalt problem, istedet for at dette er et mindre problem som øker markant for seg selv. 3
Carrot Skrevet 8. juni 2023 #18 Skrevet 8. juni 2023 ...og hvordan VET man at det er de samme menneskene som har økt gjeld som reiser på ferie (implisert at de tar opp gjeld for å reise) ?? 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #19 Skrevet 8. juni 2023 Jeg har redusert på antall reiser. I fjor ble det 3 turer til utlandet. I år blir det bare en. Har betalt noe og resten betales ved forfall og da med feriepenger. Det er godt mulig jeg noen ganger under turen vil velge rimelige alternativer. Bruker kun kredittkort på reiser så om det står igjen en liten saldo som jeg ikke får betalt er det ingen krise. Den ene ferien er hellig! Jeg spiser gjerne havregrøt for iallfall å kunne reise en gang. Anonymkode: c95a9...140
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #20 Skrevet 8. juni 2023 De jeg kjenner som reiser på ferie har god råd, tviler på de tar opp forbruksgjeld. Men de fleste blir hjemme, og reiser ikke. Vi inkludert. Bor på Sørlandet, og helt ærlig er det ingen poeng å reise på sommeren. Vi reiser heller til vinteren når det er kaldt. Ingen MÅ reise på ferie ut av landet. Syns det er dumt at mange ødelegger og gjør at renta øker mer for alle. Anonymkode: fe7f8...68d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå