Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har utleggstrekk, men de siste par månedene har det av forskjellige grunner vært en pause i trekket. Nå fra juni skal trekket starte opp igjen. Jeg ser nå på lønnslippen at det ikke er trukket sånn som det skal. Kan jeg i ettertid holdes ansvarlig for dette sånn at jeg må betale tilbake? Eller er det arbeidsgivers ansvar å passe på?

Anonymkode: 01983...880

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen, burde jeg gi beskjed om at det ikke er trukket eller er det arbeidsgivers ansvar å passe på selv?

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her igjen, burde jeg gi beskjed om at det ikke er trukket eller er det arbeidsgivers ansvar å passe på selv?

Dersom du blir trukket for lite så vil du jo før eller senere måtte betale....

Anonymkode: e123a...2ac

AnonymBruker
Skrevet

Det er arbeidsgivers ansvar, og de bryter loven ved å ikke trekk. Jeg ville for ordnesskyld ringt lønnsavd og gjort de oppmerksom på det. Sannsynligvis hvis det har vært mye fram og tilbake så har de rotet i papirene sine.

Anonymkode: a144b...f02

AnonymBruker
Skrevet

Du er ansvarlig for gjelden din, så du må jo betale tilbake. En trekkperiode varer i max to år, er ikke kravet innfridd vil du bli krevd for restgjeld. 

Men trekkpliktig er ansvarlig for å overføre penger fra a til b, hvis de unnlater og gjøre dette kan de i værste fall bli krevd for det.

Anonymkode: a144b...f02

Skrevet

Loven er slik:

Hvis arbeidsgiver ikke følger opp utleggstrekket, vil kreditor ha et tvangsgrunnlag direkte mot arbeidsgiver, jfr. Tvangsfullbyrdelsesloven §7-22. 

Arbeidsgiver vil deretter ha et regresskrav mot deg (som vil kunne håndteres på samme måte som andre forskudd på lønn).

Jeg ville absolutt spurt arbeidsgiver hvorfor trekket ikke er utført.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...