Gå til innhold

Hva hadde du gjort? Angående ny valp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor alene sammen med min datter på 15 år. For en månedsiden måtte vi avlive hunden vår på 3 år pga sykdom. Vi har vært veldig uheldige: hunden før den igjen måtte omplasseres av diverse grunner, og rett etter døde kaninen til min datter. Nå har jeg veldig lyst på ny valp, ikke for å erstatte vår forrige hund, men fordi huset kjennes så innmari tungt og savner den kjærligheten. Vi sorger fortsatt. Jeg føler at en ny valp vil hjelpe, samtidig er jeg livredd for at noe skal skje den nye hunden. Datteren min derimot vil ikke ha ny hund. Hun mener at vi erstatter vår forrige hun og hun er sikker på at den nye hunden også kommer til å dø. Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: 9b935...ae4

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vent til dere begge er modne for ny valp. 

• Liker 8
Skrevet

Det har ikke så mye å si hva andre ville gjort siden du må gjøre det som er riktig for deg.

Men for å svare på spørsmålet ditt så synes jeg at en måned er for kort tid - for meg. Da føler jeg at ny valp blir en måte å takle eller dempe sorgen på, og jeg hadde nok ikke vært klar så fort. Jeg trenger lenger tid på å komme gjennom sørgeprosessen.

Men det er meg. Andre er annerledes. Det er greit om du er klar for ny hund nå, men det kan høres ut som om din datter trenger lenger tid.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som at din datter trenger lengre tid til å bearbeide sorgen. Hvis du likevel kjøper valp nå så må du regne med at hun kan få dårlige følelser for den en god tid fremover. Jeg måtte skaffe ny valp med en gang den gamle døde, rett og slett fordi det tilfeldigvis var mulig for meg å være hjemme på det tidspunktet. Det tok nesten et halvår før tenåringen ble glad i den nye. For min egen del gikk det greit å sørge over den gamle samtidig som jeg var åpen for den nye. 

Anonymkode: d97f8...cc4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dere har vært uheldige. Jeg feks kjøpte min hund som jeg dessverre mistet til sykdom tidligere i år, og den fantastiske lille klumpen hadde jeg i 13 år. Det går an å være heldig også. 

Kan jeg spørre hvilken rase dere har hatt? Det kan ha noe å si. Selv om det er uflaks å miste hunden til sykdom etter 3 år uansett rase, så er noen hunderaser mer utsatt for sykdommer enn andre. Det kan være lurt å kjøpe hunder som ikke har særlig mange rasespesifikke sykdommer. Evt. kjøp en blandingshund som har gener fra forskjellige hunderaser, uten at det er en for "sprek" blanding av to totalt forskjellige typer hunder.

Forøvrig tenker jeg at dere begge bør snakke litt mer om det, og snakke om sorgen sammen. Ny hund vil nok ikke erstatte gammel hund, men vil jo ta bort fokuset litt fra sorgen da dere blir svært opptatt av å oppdra en valp som krever mye.

Anonymkode: 85f3e...b5c

AnonymBruker
Skrevet

Vent til datteren din er klar.

Vi mistet katten vår i fjor høst, og ventet 4 måneder før vi fikk oss en ny, det var riktig for oss. Da hadde vi (nesten) sørget ferdig.

Anonymkode: 366c3...28c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vent til datteren din er klar.

Anonymkode: e3448...51e

Skrevet

Jeg synes at dere skal vente, og ta det når dere har sørga ferdig.

Et alternativ til "ny hund" - altså valp - er å finne en annen hund; f.eks. begynne å følge med på siden til FOD 
https://www.fod.no/hunder/ Da finner man lettere en personlighetsmatch til sin egen familie, og kan rett og slett "forelske seg" litt i en hund som dere har lyst til å bli mer kjent med. Samtidig som en voksen hund ikke er en erstatning for den forrige, men allerede har sin egen plass i verden. Kanskje kan en skuffa datter få hjerte for en skuffa hund? De har tapsopplevelse felles.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar. Det som er er at vi kan få ny valp allerede om to uker, og vi skal være hjemme hele sommeren. Så mtp logistikk passer det perfekt og det er det som gjør meg så usikker. Neste gang vi kan ha den muligheten er neste sommer…

Ts

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Takk for alle svar. Det som er er at vi kan få ny valp allerede om to uker, og vi skal være hjemme hele sommeren. Så mtp logistikk passer det perfekt og det er det som gjør meg så usikker. Neste gang vi kan ha den muligheten er neste sommer…

Ts

Her må du jo snakke med datteren din, ikke oss fremmede. Det er hun som vil bli nødt til å sørge ferdig i ditt tempo om du skaffer valp nå, og som potensielt vil unngå å knytte bånd til den nye valpen på grunn av dårlig samvittighet. Du må snakke med henne, lytte og forstå hva hun kjenner på. Det er viktig at alle i huset er på samme bølgelengde når det kommer til å få inn et kjæledyr

Anonymkode: e3448...51e

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som du og din datter trenger å prate sammen, snakke ut om hunden, om sorgen, om hvordan man takler slikt forskjellig. Det tar tid, for noen lenger enn andre, men hunden vil alltid være med dere i hjertene selv om dere får ny. Tenker også at så lenge det er du som er voksen og eier (og trener) hunden, og du selv er klar, er det selvsagt greit å få en ny valp "allerede", men du må ta hensyn til at din datter fremdeles er i dyp sorg og kanskje vil trenge tid på å bli glad i den nye hunden. Men dette er en samtale og refleksjoner du skal ha med din datter, ikke oss fremmede på internett. Lykke til uansett!

Anonymkode: 1e680...74f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2023 den 11.32):

Ts

Et års tid er det vi har pleid å ha mellom hunder for å komme over det meste av sorgen. Jeg synes alle i husholdningen burde være klar for ny hund. Dere kan jo eventuelt passe hund i sommerferien istedet?

Men dette er jo som tidligere nevnt her noe dere burde bli enige om dere i mellom.

Anonymkode: 5654f...342

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle i husholdningen bør selvsagt være klar for ny hund. Gi datteren din den tiden hun trenger.

Anonymkode: ea092...4c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...