Gå til innhold

Dere med (sviger)familie i en annen del av landet. Ang. sommerferie.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor mye tid bruker dere på å besøke familie som bor i et annet sted i landet når det er ferie? Mannen min har foreldrene sine 6 timer unna oss med bil, og vi tilbringer derfor de fleste ferier med de. Vinterferie/høstferie kommer de til oss, eller så drar barna dit alene. Påske blir de med oss på fjellet. Hver sommerferie reiser vi dit og blir alt fra 1 uke til 2 uker. Og nå er jeg så lei. Jeg er lei av at hver sommerferie er det en selvfølge at vi kommer dit. Mannen min vil helst være der hele ferien, men jeg får ofte nok etter en uke. Da kjenner jeg at jeg vil hjem for å slappe av.  Da reiser vi hjem, men han er da irritert hele hjemturen fordi vi må dra så tidlig. Han koser seg jo som bare det hjem til sin mor, mens jeg er nesten mer sliten når vi drar derifra. Det kommer også ofte tanter, onkler, søskenbarn og familievenner for å hilse på når vi er der også. Så for meg føles ferien som et ukes langt slekstreff noen ganger.

Mannen min er ikke så veldig interessert i å bruke penger på å reise et annet sted, han synes bare det er bra vi sparer feriepengene. Jeg har de siste 3 årene vært student, så har ikke feriepenger selv så kan ikke reise noe sted uten at han er med på det. (Men jeg bidrar økonomisk med min del i hverdagen altså, så jeg lever ikke på mannen min). Hvordan løser dere andre det? Dette er rot til krangling i forholdet, og mannen min mener jeg er vanskelig. Vi har vært der hver sommerferie de siste 10 årene, utenom ett år da jeg var gravid og hadde termin i sommerferien. Barna er såpass store nå at vi ikke trenger dra dit for å få barnepass og avlastning. 

Anonymkode: b5257...443

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Off, det der hadde jeg aldri orket.. 

Vi besøker svigers maks en uke hver sommer. Aboslutt maks. Heldigvis synes mannen også det er mer enn nok.. Svigers takler ikke småbarn så godt, så det er fryktelig slitsomt å være der med ungene.. Mannen tar seg gjerne en helgetur en gang eller to i året. 

Vi reiser bare opp dit den ene uken om sommeren. 

Vi inviterer dem til å besøke oss, men det vil de ikke, for "det er så slitsomt å reise"...... for to pensjonister med allverdens av tid, liksom, myyyyye enklre for oss med full jobb og småbarn som må ha med vogn og reisesen og fandens oldemor liksom.. 

Anonymkode: a9b4b...29d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har familie i en annen landsdel og prioriterer å reise på ferie andre steder. Er glad i svigers, men det er helt uaktuelt å låse ferien der hvert år. Mannen er heldigvis enig.

Anonymkode: 8e9d7...473

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trives dere ikke med å bruke så mye tid med svigers så bestill ferie dit dere vil.  Man må ikke ofre seg og man skal ikke ha dårlig samvittighet.

Anonymkode: 30f9b...940

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men holder det ikke med en uke hver sommer da?

Jeg er oppvokst med de samme greiene. Ser den siden av familien 1-2 ganger i året, 8 timers biltur, lite å gjøre på selve plassen, masse annen familie som også skal være der hele uka så vi sover som sild i tønne for følelsen av et "konstant slektstreff", også er man selvsagt veldig sliten når man skal hjemover og trenger noen dager på å komme seg. 

Det vi også har gjort er å bruke dette familiestedet som er utgangspunkt for videre reise i andre retninger enn vi ellers ville dratt pga lange avstander eller flytilbud. F.eks. 5 dager der, så drar vår familie videre til f.eks. Göteborg for en liten uke, så kommer vi tilbake og blir værende i to dager før vi drar hjem.

Anonymkode: c8ea4...649

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men holder det ikke med en uke hver sommer da?

Jeg er oppvokst med de samme greiene. Ser den siden av familien 1-2 ganger i året, 8 timers biltur, lite å gjøre på selve plassen, masse annen familie som også skal være der hele uka så vi sover som sild i tønne for følelsen av et "konstant slektstreff", også er man selvsagt veldig sliten når man skal hjemover og trenger noen dager på å komme seg. 

Det vi også har gjort er å bruke dette familiestedet som er utgangspunkt for videre reise i andre retninger enn vi ellers ville dratt pga lange avstander eller flytilbud. F.eks. 5 dager der, så drar vår familie videre til f.eks. Göteborg for en liten uke, så kommer vi tilbake og blir værende i to dager før vi drar hjem.

Anonymkode: c8ea4...649

For oss er det nå uaktuelt å faktisk bo hos svigers når vi reiser opp dit. Vi leier hus på airbnb. Anbefales.. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi kjøpte hytte. Vil gjerne hjem til mine og være i nærheten av de, de blir jo heller ikke yngre med årene. Men å bo oppå de-det funker dårlig. Lei dere et sted, så blir det mye triveligere. Jeg forstår mannen til ts godt jeg, når en ikke har familien sin i nærheten til vanlig. 

Anonymkode: 851d7...380

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor ofte og lenge ville du bodd hos din egen mor hvis situasjonen var omvendt? Jeg er ganske sikker på at du ikke hadde skrevet dette innlegget hvis det gjaldt egen familie og du viser ingen forståelse for at din mann er like glad i sin som du er i din. 

Anonymkode: 7f6fb...c63

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså du har ikke penger til ferie åpenbart om ikke mannen blir med, vær glad dere har et sted å dra.

min familie bor 9 t unna oss, vi er med de deler av sommeren , påske og noen vinter/høstferie

Anonymkode: 592ef...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må du være med? Kan ikke mannen ta med seg barna og bli der? Så kan han planlegge 2-3 uker der og du komme etter og være der den siste uken eller så? 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor ofte og lenge ville du bodd hos din egen mor hvis situasjonen var omvendt? Jeg er ganske sikker på at du ikke hadde skrevet dette innlegget hvis det gjaldt egen familie og du viser ingen forståelse for at din mann er like glad i sin som du er i din. 

Anonymkode: 7f6fb...c63

Dersom de tilbringer alle ferier med hans foreldre, får de jo ikke tilbrakt noen ferier med hennes. Selv om de kanskje bor i nærheten og ser hverandre i hverdagen, er det noe helt annet å ha ferie sammen. 

Så her prioriteres jo mannens familie kraftig over hennes. 

Anonymkode: f7bfa...161

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marikken skrev (Akkurat nå):

Hvorfor må du være med? Kan ikke mannen ta med seg barna og bli der? Så kan han planlegge 2-3 uker der og du komme etter og være der den siste uken eller så? 

Så hun skal få null ferie alene med barna sine? Og bare en uke ferie som en familie, da med hele svigers på slep?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan dere ikke feriere sammen i et annet land da? F. eks hele familien møtes i Alicante etc.? Trenger ikke å være så mye dyrere å fly utenlands enn innenlands😅

Anonymkode: d4902...bf5

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dersom de tilbringer alle ferier med hans foreldre, får de jo ikke tilbrakt noen ferier med hennes. Selv om de kanskje bor i nærheten og ser hverandre i hverdagen, er det noe helt annet å ha ferie sammen. 

Så her prioriteres jo mannens familie kraftig over hennes. 

Anonymkode: f7bfa...161

De tilbringer 1-2 uke av sommeren der, mye tid igjen da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Moren og faren hans fikk ham for å ikke bli ensomme som gamle........så de vil vel gjerne at han kommer hjem innimellom.

Anonymkode: 80783...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De tilbringer 1-2 uke av sommeren der, mye tid igjen da

Hvor mye ferie har du egentlig..? Vi har 5 uker i løpet av et år. Det skal da fordeles på jul, påske, sommer, osv. 

Skal man bruke 2-3 uker hos svigers hver sommer, så er det ikke "Mye tid igjen" til annet, nei... 

De aller fleste vil gjerne ha en tur til et annet sted enn der svigers bor, gjerne utlandet, og så vil man kanskje ha litt ferie hjemme hos seg selv, osv. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svigers kommer hit hver sommer, fra andre siden av landet. Ene året var de her i 9 uker i strekk, andre året i 4, og nå har jeg satt ned foten på 2. Det er EVIG nok. Jeg forstår de vil møte barnebarna, men jeg har faktisk lyst til å ha ferie med barna mine alene også.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. Jeg skulle gjerne ha leid et sted i nærheten, men det kommer ikke til å være aktuelt for mannen og familien kommer til å synes det er veldig veldig rart. Hadde det vært min familie hadde jeg syntes det hadde vært nok med 2-3 dager, det vet jeg av erfaring fra f.eks hytteturer med mine egne foreldre. Men selv slike ting med min familie forekommer sjelden. Min mor er også av samme oppfatning at det er slitsomt å bo oppå hverandre over lengre tid, og at man gjerne vil ha litt ferie for seg selv. Vi har også bare 3 uker ferie sammen i år. Selv om jeg har mine foreldrene nærmere, treffer vi ikke de flere ganger i uken. D

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri om jeg hadde vært med på det. Og det ser jo mannen også - at der "heim til mor" er kjekt for han, så er det ikke akkurat det som fører til happy wife. 

Så svaret er betydelig mindre enn det der. Og langt fra hver eneste ferie. 

Men alenebesøk med barna er en fin ting i perioder, godt med litt alenetid. Særlig høst- og vinterferier, når det bare er en fordel at den ene jobber og sparer litt ferie. 

Anonymkode: c1a61...09b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS her. Jeg skulle gjerne ha leid et sted i nærheten, men det kommer ikke til å være aktuelt for mannen og familien kommer til å synes det er veldig veldig rart. Hadde det vært min familie hadde jeg syntes det hadde vært nok med 2-3 dager, det vet jeg av erfaring fra f.eks hytteturer med mine egne foreldre. Men selv slike ting med min familie forekommer sjelden. Min mor er også av samme oppfatning at det er slitsomt å bo oppå hverandre over lengre tid, og at man gjerne vil ha litt ferie for seg selv. Vi har også bare 3 uker ferie sammen i år. Selv om jeg har mine foreldrene nærmere, treffer vi ikke de flere ganger i uken. D

Ble ikke ferdig skrive, hehe. Mine foreldre er begge i full jobb, og i helgene er de ofte på hytten sin. Så det kan gå uker i mellom når de treffer oss også, spesielt min far som reiser mye med jobben også. Svigermor er pensjonist og når hun er på besøk så er det ofte over flere dager, altså mer intens. Hun kommer til alle bursdager osv også, så hun treffer sikkert barna mer enn da f.eks min far. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...