AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #1 Skrevet 8. juni 2023 Nå har det seg sånn at jeg er ferdig på vgs. Hadde et godt snitt helt frem til siste året, og har gått ut med karakteren 3 i to fag (matte skriftlig og muntlig eksamen i 2P). Dette er den laveste karakteren jeg har på kortet, resten er på 5. Jeg har søkt masse forskjellige studier, (som blant annet statsvitenskap øverst på lista) men lurer på hvordan IT-studier er for folk som ikke er så dyktige i matte. Jeg kan jo innrømme at jeg ikke har lagt inn særlig innsats hele året, og har nå planer om å jobbe med faget én til to timer per dag, ettersom jeg kun begynte å gi litt innsats til eksamen hvor jeg innså at det er faktisk litt gøy å drive med matte når man forstår det. Er det noen her inne som har gått fra å være dårlig i matte til å bli flink, eller eventuelt jobber innenfor IT? Jeg har alltid vært så usikker på hva jeg ønsker, men føler at IT er perfekt for meg, da jeg har en spennende hverdag, samtidig som jeg kan jobbe fra hvor som helst (som også er en del av drømmen) Det som interesserer meg mest er Cyber-sikkerhet, men jeg vet at det er et mattekrav for å komme seg inn der. Jeg kan forsåvidt prøve meg, men er så redd for at jeg ikke klarer det. Kristiania tilbyr studiet uten matte/realfagskrav, men jeg vet at det er mer attraktivt med et godt universitet på CV’en (som NTNU) Noen som kan hjelpe en litt usikker og fortvilet jente? Vil også nevne at jeg skal begynne å lære meg programmeringsspråk hele sommeren, så det gleder jeg meg til Anonymkode: 1367f...bd7
Majer Skrevet 8. juni 2023 #2 Skrevet 8. juni 2023 Kan fint lære IT uten å være verdensmester i matte. Noen deler er selvfølgelig mer mattetunge enn andre, men jeg kjenner folk med dyskalkuli som jobber som rene programmerere. Mange som vil studere statsvitenskap så dumt å ta opp en plass og ødelegge for andre.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #3 Skrevet 8. juni 2023 Majer skrev (8 timer siden): Kan fint lære IT uten å være verdensmester i matte. Noen deler er selvfølgelig mer mattetunge enn andre, men jeg kjenner folk med dyskalkuli som jobber som rene programmerere. Mange som vil studere statsvitenskap så dumt å ta opp en plass og ødelegge for andre. Lol, slutt å tull. Det begynner å bli latterlig med sånne kommentarer. "Jeg kjenner til" holder ikke noe plass for TS sin del. Det siste folk med dyskalkuli vil er å se på tall hver dag omtrent. Anonymkode: 0116f...844 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #4 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nå har det seg sånn at jeg er ferdig på vgs. Hadde et godt snitt helt frem til siste året, og har gått ut med karakteren 3 i to fag (matte skriftlig og muntlig eksamen i 2P). Dette er den laveste karakteren jeg har på kortet, resten er på 5. Jeg har søkt masse forskjellige studier, (som blant annet statsvitenskap øverst på lista) men lurer på hvordan IT-studier er for folk som ikke er så dyktige i matte. Jeg kan jo innrømme at jeg ikke har lagt inn særlig innsats hele året, og har nå planer om å jobbe med faget én til to timer per dag, ettersom jeg kun begynte å gi litt innsats til eksamen hvor jeg innså at det er faktisk litt gøy å drive med matte når man forstår det. Er det noen her inne som har gått fra å være dårlig i matte til å bli flink, eller eventuelt jobber innenfor IT? Jeg har alltid vært så usikker på hva jeg ønsker, men føler at IT er perfekt for meg, da jeg har en spennende hverdag, samtidig som jeg kan jobbe fra hvor som helst (som også er en del av drømmen) Det som interesserer meg mest er Cyber-sikkerhet, men jeg vet at det er et mattekrav for å komme seg inn der. Jeg kan forsåvidt prøve meg, men er så redd for at jeg ikke klarer det. Kristiania tilbyr studiet uten matte/realfagskrav, men jeg vet at det er mer attraktivt med et godt universitet på CV’en (som NTNU) Noen som kan hjelpe en litt usikker og fortvilet jente? Vil også nevne at jeg skal begynne å lære meg programmeringsspråk hele sommeren, så det gleder jeg meg til Anonymkode: 1367f...bd7 Fikk ikke du ganske greit svar i den forrige tråden du lagde? Men jeg kan svare her også. I praksis kreves det en viss matte forståelse for IT-studier på R1 eller S1/S2-nivå. Det går ikke an å komme seg unna, spesielt siden du snakker om programmering, og det er ikke bare bare. Sånne studier har ofte også Machine Learning og andre lignende fag, så det er også veldig hardt, selv om du skulle hatt R1 eller S1/S2. Problemet i Norge er at det er så få tverrfaglige blandinger som det du etterlyser her. Det virker som det mest perfekte for din del hadde vært å ha datakunnskaper som omfatter flere programmer som gjerne brukes av mange ansatte, ikke nødvendigvis programmering. Men rett og slett digital kompetanse i bruk av flere attraktive programmer. Det blir litt morsomt hvis du skal hoppe på programmering, hvis du ikke en gang har styr på Microsoft Excel, bare for å nevne et program som er brukt en del til mange praktiske ting og tang. Og på statsvitenskap her i Norge er de ikke opptatt av Excel eller programmering for den slags skyld. De er mer opptatt av en fvckings filosof som gjerne har levd for sånn ca 600 år siden. Det er det som er problemet. Jeg tror også at det blir for mye for deg å prøve å gå løs på en 3-årig bachelor innen IT. Det ville vært mer hensiktsmessig om du greide å finne en måte å heller blande disse to retningene sammen (statsvitenskap og noe IT), men der statsvitenskap skal være den største delen av studiene samlet sett. Da må du enten ta emner utenfor statsvitenskap bachelor, eller prøve å ta en mastergrad etter statsvitenskap bachelor, der mastergraden har noe mer med IT å gjøre, men igjen, ikke nødvendigvis programmering i seg selv. Her er en veldig god artikkel fra 2019, som tar for seg egentlig det jeg skriver. Bare klikk på "statsviter og humanister", så står det der hva som er greit å fokusere på. https://www.studvest.no/hvilken-teknologikompetanse-trenger-du/ Anonymkode: 0116f...844 3 1
Majer Skrevet 8. juni 2023 #5 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Lol, slutt å tull. Det begynner å bli latterlig med sånne kommentarer. "Jeg kjenner til" holder ikke noe plass for TS sin del. Det siste folk med dyskalkuli vil er å se på tall hver dag omtrent. Anonymkode: 0116f...844 Jeg tuller ikke. En av de var min beste venn på barneskolen. Han har både dysleksi og dyskalkuli. Jobber mest med frontend, men noe backend.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå