Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er egentlig få rasjonelle grunner til fallet i kronekursen (i alle fall omfanget av det). Hovedårsaken er nok rett og slett at investorer spekulerer i kronekursfall og selger kroner. Altså markedets psykologi, med påfølgende selvforsterkende effekt. Det hjelper jo forsåvidt heller ikke på at Norges Bank må selge kroner.

Norsk økonomi er knallsterk. Arbeidsledigheten er rekordlav, og dette må nok bremses litt mer, IMF har nok rett i det. Jeg synes imidlertid at "fanden males på veggen" litt for ofte og da særlig i kommentarfelt og forum. Jeg ser at det nok er de med middels til svak økonomi som lider mest nå, med egen bolig med høy belåning og liten buffer. Dette har man sett mange ganger før og jeg skulle ønske det kunne finnes mer målrettede tiltak for denne gruppen. Det er imidlertid ekstremt vanskelig.

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
isw skrev (2 minutter siden):

Det er egentlig få rasjonelle grunner til fallet i kronekursen (i alle fall omfanget av det). Hovedårsaken er nok rett og slett at investorer spekulerer i kronekursfall og selger kroner. Altså markedets psykologi, med påfølgende selvforsterkende effekt. Det hjelper jo forsåvidt heller ikke på at Norges Bank må selge kroner.

Norsk økonomi er knallsterk. Arbeidsledigheten er rekordlav, og dette må nok bremses litt mer, IMF har nok rett i det. Jeg synes imidlertid at "fanden males på veggen" litt for ofte og da særlig i kommentarfelt og forum. Jeg ser at det nok er de med middels til svak økonomi som lider mest nå, med egen bolig med høy belåning og liten buffer. Dette har man sett mange ganger før og jeg skulle ønske det kunne finnes mer målrettede tiltak for denne gruppen. Det er imidlertid ekstremt vanskelig.

Sverige har laveste kronekurs på mange ti-år, og de diskuterer også fenomenet. I dag var det et innslag på Ekko (tror jeg det heter) om at økonomien deres også er veldig sterk, som du påpeker gjelder Norge. Og at da vil mange sette sparepengene sine der det er best kurs, utlandet stort sett. Det ligner vel også på Norge. At vi, middelklassen sparer i fond og aksjer, og at det bidrar til å selge krona? I tillegg har de samme problemet, at renten har blitt holdt for lav. Vil ikke det også bidra til at vi som har penger beholder mer penger, sparer mer (se over) og sånn går no dagan? 
Det er med spørrende tone jeg legger frem dette, som mange andre er jeg nysgjerrig på mekanikken bak dette. 

Skrevet
Vikarsykepleier skrev (6 minutter siden):

Sverige har laveste kronekurs på mange ti-år, og de diskuterer også fenomenet. I dag var det et innslag på Ekko (tror jeg det heter) om at økonomien deres også er veldig sterk, som du påpeker gjelder Norge. Og at da vil mange sette sparepengene sine der det er best kurs, utlandet stort sett. Det ligner vel også på Norge. At vi, middelklassen sparer i fond og aksjer, og at det bidrar til å selge krona? I tillegg har de samme problemet, at renten har blitt holdt for lav. Vil ikke det også bidra til at vi som har penger beholder mer penger, sparer mer (se over) og sånn går no dagan? 
Det er med spørrende tone jeg legger frem dette, som mange andre er jeg nysgjerrig på mekanikken bak dette. 

Hei,

Jeg mener du har rett i veldig mye av det du skriver. Men det er en interessant observasjon at også den svenske krona har (selv om den har falt mye den også) styrket seg i forhold til norsk krone (altså at norsk krone har falt mer).

Hvis vi får et oljeprisfall på et par-tre dollar pr fat en dag, "gruses" den norske krona, selv om oljeprisen fortsatt er høy, noe som burde gitt en sterk krone isolert sett. Men her ser du hvordan markedet fungerer. Kroner selges i panikk. På samme måte vil aksjekursen til Equinor falle slik at selskapet blir verdt titalls milliarder mindre, til tross for at en midlertidig "dipp" i oljeprisen ikke har en dritt å si (overordnet sett) for selskapets inntjening over tid. Jeg nevner disse tingene bare for å illustrere markedsmekanismene og psykologien i markedene.

Jeg tenker også at "middelklassen" (jeg hater egentlig å dele samfunnet opp i klasser) er de som gjerne må betale mest, relativt sett til inntekten sin, når landet må "stramme inn" konsumet sitt. De "rike" har råd uansett, og de som har lavest inntekt og konsum påvirkes lite av renteøkninger og får oftere målrettede tiltak (f.eks. økningen i Grunnbeløpet). Som sykepleier tjener du vel litt over gjennomsnittet, så det er vel gjerne ufaglærte i arbeid, osv. som representerer det vi primært snakker om. Det ser man jo litt fra USA også. Se på Donald Trump i første valg - hvordan han greide å appellere til "hvite middelklassevelgere" som var lei av å bli skattet ihjel og ønsket større del av inntekten sin selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...