Gå til innhold

Gårdskatt dreper fugleunger, men må ta mus. Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en gårdskatt som pliktskyldig dreper og jager bort alt av mus og rotter, slik hun skal… men jeg liker selvsagt ikke at hun tar fugleunger. Er det noen måte å hindre dette på? Hun må være ute, og hun må ta skadedyr. Må jeg bare godta at det stryker med fugler?

Anonymkode: 208c8...1b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke lære henne hva hun skal ta og ikke. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du lar naturen gå sin gang uten å blande deg inn. Selv om vi mennesker kan gi verdi til enkelte dyr (fugler, kjeledyr osv), men vil bli kvitt andre (mus, rotter, insekter osv), så virker ikke naturen slik.

Anonymkode: 9d1a0...b68

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har en gårdskatt som pliktskyldig dreper og jager bort alt av mus og rotter, slik hun skal… men jeg liker selvsagt ikke at hun tar fugleunger. Er det noen måte å hindre dette på? Hun må være ute, og hun må ta skadedyr. Må jeg bare godta at det stryker med fugler?

Har man skaffet seg (ute-)katt, så må man nok bare godta at småfuglene i nabolaget lever farligere enn før. Kan ikke skjønne at det er noe som helst man kan gjøre med det. Katter er nydelige dyr, og sett i forhold til sin beskjedne størrelse, en av verdens mest effektive "drapsmaskiner", de er jo rovdyr, det er deres natur. 

Anonymkode: 4eba4...253

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan sette en bjelle på halsbåndet til katten i de få ukene det er fugleunger. 

Anonymkode: 5f810...baf

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjefter på fugl og roser på mus. Har fungert ganske bra. Fra ca 4-5 fugler i uka til 4-5 hele sommeren. Beste er å ta de på fersken 

Anonymkode: e6cf1...0bb

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha henne ute i kattegård (i og med at hun er gårdskatt regner jeg med du har plass ute), og sette opp feller for skadedyrene. 

Det er ikke ok at katter tar småfugler, og om man har mulighet til å ha kattegård fremfor å la katten gå rundt og drepe alt den kommer over av smådyr, bør man lage til kattegård. 

Anonymkode: ccb83...840

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har man skaffet seg (ute-)katt, så må man nok bare godta at småfuglene i nabolaget lever farligere enn før. Kan ikke skjønne at det er noe som helst man kan gjøre med det. Katter er nydelige dyr, og sett i forhold til sin beskjedne størrelse, en av verdens mest effektive "drapsmaskiner", de er jo rovdyr, det er deres natur. 

EM gårdskart har en jobb, og det er å holde musebestanden nede. Da må denne gårdskart naturlig nok være ute. Mulig du aldri har bodd på landet før , og aner hvor stort museproblem det lan være. Vi skulle ikke ha noen ny katt, da forrige døde. Men når vi bor mellom to korn bønder, så var vi katteløse max 3 mnd og da var kjøkkenet invadert av mus. Og katten går ute, slik at musen ikke kommer inn.

Desverre tar den også fugl, men ved hjelp av ros og kjeft, er det nesten ingen fugl lengre. 

Så før du kronisk skal klage på utekatter så skaff deg også litt kunnskap.

Leste om en øy der de avlivet alle kattene fordi de ikke hørte til der og laget trøbbel,  de ble tatt til øya ganske raskt igjen,  for uten kattene i det fri, fikk de et stort mus og rotteproblem. Så kattene var nok tatt til øya for en grunn.

Dessuten så er det ikke alle katter som har anlegg for å være innekatt.

Tok selv over en svært deprimert  og nervøs innekatt som var 5 år gammel. Ett år tok det for å bli en trygg tøff utekatt.  Depresjonen løste seg raskt ved å komme seg ut

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

EM gårdskart har en jobb, og det er å holde musebestanden nede. Da må denne gårdskart naturlig nok være ute. Mulig du aldri har bodd på landet før , og aner hvor stort museproblem det lan være. Vi skulle ikke ha noen ny katt, da forrige døde. Men når vi bor mellom to korn bønder, så var vi katteløse max 3 mnd og da var kjøkkenet invadert av mus. Og katten går ute, slik at musen ikke kommer inn.

Desverre tar den også fugl, men ved hjelp av ros og kjeft, er det nesten ingen fugl lengre. 

Så før du kronisk skal klage på utekatter så skaff deg også litt kunnskap.

Leste om en øy der de avlivet alle kattene fordi de ikke hørte til der og laget trøbbel,  de ble tatt til øya ganske raskt igjen,  for uten kattene i det fri, fikk de et stort mus og rotteproblem. Så kattene var nok tatt til øya for en grunn.

Dessuten så er det ikke alle katter som har anlegg for å være innekatt.

Tok selv over en svært deprimert  og nervøs innekatt som var 5 år gammel. Ett år tok det for å bli en trygg tøff utekatt.  Depresjonen løste seg raskt ved å komme seg ut

Hmm, mulig jeg ordla meg klønete, men jeg mente altså det helt motsatte av å klage på utekatter. Tvert i mot egentlig. Jeg er oppvokst på landet, der hadde vi alltid katt, og jeg har hatt katt som voksen. Og det at katten tok en del småfugl har bare blitt akseptert som et uunngåelig faktum. Kanskje er det jeg som er altfor hardbarka og lite fintfølende, som alltid har tenkt at har man katt, så tar den småfugl. For nå leser jeg at noen i mellomtiden har skrevet at det hjelper å kjefte på katten. Og hvis det kan funke, så prøv gjerne det. Jeg har aldri tenkt sånn på det (før akkurat nå), bare latt katten holde på med sitt "uteliv"😆

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hmmm. Skal prøve å kjefte på katta når hun kommer drassende med fjærkre. Hun er så stolt at hun står på trappa og gauler for å melde om fangst, så det bør la seg gjøre. 
Blir lite gøy, da. Er ikke hyggelig å kjefte på en liten venn som er så stolt av jobben hun gjør. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hmmm. Skal prøve å kjefte på katta når hun kommer drassende med fjærkre. Hun er så stolt at hun står på trappa og gauler for å melde om fangst, så det bør la seg gjøre. 
Blir lite gøy, da. Er ikke hyggelig å kjefte på en liten venn som er så stolt av jobben hun gjør. 

Nei den er jo hard, men nødvendig.  Pus ble lei seg her også. Men fant jordprøver og sto rakrygget og fikk massevis av ros. Da økte mengde jordrottegaver ganske raskt. Samt jeg følger litt mer med når pus kommer med to fugl på en uke, da vet jeg at den tror den har lov. Og tar den når jeg ser den jakter på dem.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei den er jo hard, men nødvendig.  Pus ble lei seg her også. Men fant jordprøver og sto rakrygget og fikk massevis av ros. Da økte mengde jordrottegaver ganske raskt. Samt jeg følger litt mer med når pus kommer med to fugl på en uke, da vet jeg at den tror den har lov. Og tar den når jeg ser den jakter på dem.

Heldigvis er de smarte, disse dyra❤️

AnonymBruker
Skrevet

Katter er lystmordere. Hold de inne når det er fugleunger.

Anonymkode: 21105...09e

AnonymBruker
Skrevet

Litt svinn må man regne med, samtidig er det bare noen få dager fugleungene er sårbare og lette og fange, så man kan minimere det ved å holde katten inne akkurat da. Jeg bor i byggefelt, og når katten min kommer med den første fugleungen får han husarrest ut dagen. Ellers så var dette verst da han var ung og på topp, 2-4 års alder, nå er han snart 8 år, og har ikke kommet hjem med fugl på evigheter.

Anonymkode: 4c67a...ae2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Katter er lystmordere. Hold de inne når det er fugleunger.

Anonymkode: 21105...09e

Det går faktisk ikke. Utekatter (i alle fall min) går bokstavelig talt på veggene når hun er inne. I forbindelse med sterilisering og et par infeksjoner hun har hatt, måtte hun være inne og under oppsyn. Da klorte hun opp møbler (det gjør hun aldri ellers), ulte hele døgnet, tisset i sofaen (igjen, noe hun aldri ellers gjør, hun bruker sandkassa når hun ikke er sur), og var en svært sint liten dame. Misfornøyd med alt av mat, ville ikke ha kos, romsterte hele natten. Om hun bare var miserabel, hadde jeg tenkt det fikk gå et par uker, men hun ødelegger altså ting. Ingen liker å være innestengt hvis de vet hvordan friheten smaker. Hvordan ville du likt å være i fengsel uten å engang forstå hvorfor? Og de du er glad i er fangevokterne dine?

Uansett, mus og rotter formerer seg veldig kjapt. Man kan ha en ny generasjon på den tiden hun er inne. Nei, da er det bedre å kjefte på henne når hun kommer med fugl. Håper det funker!  

AnonymBruker
Skrevet

De fleste småfugler forlater redet 14-16 dager etter egget er klekket.  

Jeg ville rett og slett holdt katten inne de to ukene. Det er jo ikke snakk om to uker en gang, for fuglene kan fly rundt dag 8. 

Mage fuglearter er svært sårbare

Anonymkode: 038f0...b58

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...