Malama Skrevet 10. januar 2006 #1 Skrevet 10. januar 2006 Jeg vet dette sikkert har vært oppe før, men jeg lurer nå likevel. Hva følger egentlig med når man kjøper en leilighet/hus? Møblene tar de selvsagt med seg, men det er noe med "alt som er skrudd fast"? Lamper skal da være igjen? De som henger på vegger og i tak altså, ikke de som står på bordene? Integrerte hvitevarer står? Mens "løse ting" som kjøleskap tar de vel selvsagt med seg. Anses oppvaskmaskina, som vitterlig er satt fast inni der som "fast" da? Mens komfyren og kjøleskapet, som står i stil (titter på en leilighet nå nemlig) ikke skal stå igjen? Ser jo ut som om alt hører sammen, men kan de skru ut oppvaskmaskina? speil på bad er jo ofte skrudd fast? Er de da "faste"? Mens et speil som bare er hengt på en spiker på soverommet er løst? Eller har jeg misforstått helt? Skal på visning i kveld, og lurer bare på hva som skal være igjen der, av de tinga jeg ser på bildene... (selvsagt kan jeg fjerne alt jeg ikke liker, tenker mer på om noe forsvinner som jeg trodde skulle være der)
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2006 #2 Skrevet 10. januar 2006 Det hetes at alt som er skrudd fast skal være igjen, men jeg har selv alltid tatt med type vegglamper og slikt - som er ment å være til pynt.. Man må bruke skjønn. Men det er ikke lov å ta ned taklamper og slikt. Det følger boligen. Speil på bad skal være igjen dersom det er skrudd fast og en del av bademøblene.. Alt som henger på spiker tar de med seg. Hvitevarer skal bare være igjen om de er integrerte.. Med integrert menes (så vidt jeg vet) at de er bygget inn i kjøkkenet (altså ikke vanlige hvitevarer). Ofte har disse samme fronter som resten av kjøkkeninnredningen. Skjønner ikke helt hva du mener med at oppvaskmaskina skal stå igjen. Om det er en vanlig oppvaskmaskin tar de den med seg. En annen ting som skal være igjen er: garderobeskap på alle soverom (hvis det er der når du er på visning) - mener iallefall at selger sa det til oss når vi kjøpte huset vårt. De kjøpte til og med et nytt til oss for det som stod der var ødelagt (og de var ikke skrudd fast, men slike som ¨går til taket). Til gjengjeld hadde de tatt med seg flere lamper i taket (DET er ikke lov!!) slik at bare ledningene hang ned fra taket?!! Ofte er det noe man avtaler med selger. Spør megler på visningen om det er noe du lurer på.
Malama Skrevet 10. januar 2006 Forfatter #3 Skrevet 10. januar 2006 Det er en helt vanlig oppvaskmaskin ja... Det er bare det at så vidt jeg vet er de meget godt skrudd fast, var derfor jeg lurte, men jeg synes det er normalt at de skal ta den med seg, de tar jo komfyren og kjøleskapet (som dog ikke er skridd fast, bare står på gulvet) Der vi bor nå er hvitevarene integrert, altå kjøleskapet og oppvaskmaskina, har samme front som resten. Vi leier bare uansett da, så vi kan ikke ta med oss noe som helst, men jeg lurte bare på det med "skrudd fast" siden oppvaskmaskiner jo tross alt sitter fast, men jeg syntes det var unormalt at den skulle stå igjen. Så da er vi enige da, de tar den med seg. Og visstnok også lampetter? (om der skulle være noen, jeg har ikke sett noen på biledne, det er to unge menn som bor der nå, de pynter kanskje ikke så mye på den måten)
skrue Skrevet 10. januar 2006 #4 Skrevet 10. januar 2006 Dette synes situasjonen må bestemme. Jeg har selv arvede forsegjorte taklamper og speil som jeg hadde aldri latt bli igjen. Jeg tror jeg hadde satt opp en fullstendig liste over hva som hadde blitt igjen og hva som ville blitt stående slik at det ikke skulle være noen tvil. En slik liste synes jeg du bør få av en selger. Jeg ville iallefall ha krevet dette og jeg ville f.eks passet på å påpeke at det må være de samme hvitevarene (om de er moderne/dyre) og lamper som følger med som ble vist på visningen.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2006 #5 Skrevet 10. januar 2006 Baderomsinnredningen er skrudd fast også inkl. speilet. Kjøkkeninnredningen som benker og skap blir stående og antar også at viften blir igjen. Kjøleskap, komfyr og oppvaskmaskin tar de med, dersom det ikke er integrert. Dørene blir igjen. Garderobeskap blir igjen så sant dette er integrert, hvis ikke tar de det med. Lampettene er ikke skrudd fast i den forstand, så dette tar de med. Det som er møbler eieren har kjøpt, følger så klart ikke med leiligheten.
Malama Skrevet 10. januar 2006 Forfatter #6 Skrevet 10. januar 2006 (endret) Hvitevarene i leiligheta er fine og nye, men slik jeg forsto det er dette slik som de normalt får ta med seg (jeg var bare usikker på oppvaskmaksina siden den vitterlig er skrudd fast, men det virket ulogisk at den skulle være igjen) Nå tror jeg ikke vi kommer til å kjøpe denne leiligheta uansett, så jeg stresser ikke sånn ekstremt med disse spesifikke tingene, men det er jo greit å vite, sånn ca. Dersom du har spesielle taklamper som du ikke ville la være igjen, så burde du gjøre oppmerksom på det ja, for utfra det jeg har skjønt skal de være igjen når de henger der på visning (evt ta ned før visning?) Dersom/om du skulle selge noen gang, altså. Endret 10. januar 2006 av Malama
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2006 #7 Skrevet 10. januar 2006 Dersom du har spesielle taklamper som du ikke ville la være igjen, så burde du gjøre oppmerksom på det ja, for utfra det jeg har skjønt skal de være igjen når de henger der på visning (evt ta ned før visning?) Dersom/om du skulle selge noen gang, altså. ← Noen har visning umøblert, mens andre har møblert visning. De som har møblert visning, selger ikke leiligheten med alle møblene.
Malama Skrevet 10. januar 2006 Forfatter #8 Skrevet 10. januar 2006 Baderomsinnredningen er skrudd fast også inkl. speilet. Kjøkkeninnredningen som benker og skap blir stående og antar også at viften blir igjen. Kjøleskap, komfyr og oppvaskmaskin tar de med, dersom det ikke er integrert. Dørene blir igjen. Garderobeskap blir igjen så sant dette er integrert, hvis ikke tar de det med. Lampettene er ikke skrudd fast i den forstand, så dette tar de med. Det som er møbler eieren har kjøpt, følger så klart ikke med leiligheten. ← Sånn ca sånn jeg tenkte meg det, altså. Det som er fast (bortsett fra oppvaskmaskina, som vitterlig er fastskrudd inni der, kobla til slanger og ledninger og gudene vet hva) tar de med seg, og det som er løst plukker de ned vi har nå der vi bor "løse" skap og bokhyller som faktsik er skrudd fast i veggen (sånn "festet i toppen") men slikt anser jeg som "løst" og følgelig tar de eventuelle slike ting med seg (like greit, jeg har da mitt eget jeg vil ha!) Ettersom vi leier er det litt greit å vite, for jeg vet jo at vi tar med oss alt vi eier, og lar være igjen det som var der da vi flytta inn (som om noen skulle bry seg, vi skal jo flytte fordi huset skal rives da, men det er en annen sak) I hovedsak er det da altså slik at når vi flytter trenger vi alt av hvitevarer, for der vi bor er dette altså integrert (ikke komfyren, men den sto der også da vi flytta inn, den er altså ikke vår) Fast innredning er der selvsagt, og møbler ellers har vi. Og muligens noe lys, ettersom de kan komme til å ta med seg mye av det (bortsett fra at det i denne leiligheten ikke ser ut til å være så mye "faste" lamper uansett, på bildene ser jeg mest lamper som står på gulv etc, og de tar dejo selvsagt (heldigvis) med seg) Det er nå greit å vite dette i alle fall, ha det litt i bakhodet. visning er spennende greier, og vi vet så lite om det enda.
Gjest gjesta Skrevet 10. januar 2006 #9 Skrevet 10. januar 2006 Er du i tvil så spør da/gi beskjed. Jeg solgte en leilighet og ga beskjed på visning at oppvaskmaskinen ikke fulgte med. Det sto også i prospektet.
Malama Skrevet 10. januar 2006 Forfatter #10 Skrevet 10. januar 2006 Noen har visning umøblert, mens andre har møblert visning. De som har møblert visning, selger ikke leiligheten med alle møblene. ← Nei, selvsagt ikke. Jeg forventer jo ikke at senga deres skal så der (fy, nei, den vil jeg da ikke ha) eller sofaen, men at spot-skinna som er skrudd fast i taket skal være der,f or utfra det jeg leser meg til, skal den det. Fordi det er forskjell på fastskrudde ting og løsøre. SELVSAGT står ikke møblene der. Men det som er fastskrudd. Mener jeg leste en plass noe om gardinstenger, de skal være der (men neppe gardinene? Vil uansett ha mine egne altså)
Malama Skrevet 10. januar 2006 Forfatter #11 Skrevet 10. januar 2006 Er du i tvil så spør da/gi beskjed. Jeg solgte en leilighet og ga beskjed på visning at oppvaskmaskinen ikke fulgte med. Det sto også i prospektet. ← Mm, det er nok generelt en god ide. Bare tenkte å få en generell ide her jeg, og det har jeg fått, takk for hjelpen, alle sammen Det står ikke noe som helst i prosjeketet, jeg har lest hele salgsoppgaven, om at noe følger eller ikke følger med, så jeg regner med "standard" her. Skulle det mot formodning bli aktuelt å kjøpe denne, så spørr vi selvsagt om vi er i tvil.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2006 #12 Skrevet 10. januar 2006 Det går også an å spørre om de som selger er villig til å selge leiligheten MED hvitevarene i. Da må man bare bli enige om en salgssum utenom. Jeg gjorde det da jeg kjøpte leilighet, fordi jeg ikke hadde hvitevarer å flytte inn med, kjøkkenvarene var spesielle (tilpasset kjøkkenets design), og jeg argumenterte også overfor eier at det er tungt å flytte hvitevarer opp og ned trapper, og da ville han ha mulighet for å kjøpe nytt i den nye leiligheten hans. Vi ble enige om en bruktpris, og jeg slapp å bestille nytt. Og forrige eier slapp risikoen for å få kink i ryggen når han skulle flytte tunge kjøkkenvarer. Litt utenom, men; Hageplanter regnes naturligvis som "fastmontert", men jeg vet om tilfeller der hageentusiaster og plantesamlere har skrevet forbehold om at mange av plantene kom til å bli gravd opp og fjernet fordi de skulle ha dem med seg. Så det meste er tydeligvis tillatt; Så lenge selger opplyser tydelig om det på visning/i prospekt.
Malama Skrevet 10. januar 2006 Forfatter #13 Skrevet 10. januar 2006 Ja, så lenge det opplyses om det er nok det meste tillatt, og jeg vet man kan forøke å få kjøpt brukt hvitevarene (hvilket sikkert hadde vært greit, de står jo der!) Når det gjelder hageplanter: Dersom min mor noen gang flytter kommer hun til å ta med seg noen av plantene sine også. Uten at hun er hageenrusiast, men det handler om spesielle påske og pinselinjer som stammer fra løker min oldemor bar med seg fra sitt hjemsted og "over fjellet" da hun flyttet for å gifte seg med min oldefar. Mamma har fått overta disse, de er flyttet til hennes hage, og jeg kommer til få noen av dem om jeg får min egen hage noen gang. (slike har jo en evne til å formere seg, løkspredning, så de er flere nå enn de hun bar dem med seg, men de stammer likevel derfra, og ser litt annerledes ut enn de man kjøper på burikken) Slike setter vi ikke igjen til "fremmede" men tar selvsagt med oss. Sier bare fra om det da så er det vel greit.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2006 #14 Skrevet 10. januar 2006 Artig familiehistorie, Malama! Du er nesten forpliktet til å finne deg hus med blomsterbed, du da!
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2006 #15 Skrevet 10. januar 2006 Måtte bare: Sånn ca sånn jeg tenkte meg det, altså. Det som er fast (bortsett fra oppvaskmaskina, som vitterlig er fastskrudd inni der, kobla til slanger og ledninger og gudene vet hva) tar de med seg, og det som er løst plukker de ned ← Oppvaskmaskinen er ikke mere skrudd fast enn for eksempel komfyren. Den er koblet til strøm og til vann, men ikke skrudd fast - bare skjøvet på plass. Så oppvaskmaskiner (med mindre de er integrerte som tidligere nevnt) følger nok ikke med. Merrique
Malama Skrevet 10. januar 2006 Forfatter #16 Skrevet 10. januar 2006 Hmm.. ok, bare skudd på plass og tilkoblet strøm? Den vi har er integrert, så en vet jeg er skrudd fast, men jeg trodde den mine foreldre har også var festet godt fast inni der, og den er ikke integrert. Der var et stort skap før oppvaskmaksina kom, så de måtte fjerne døra og "gulvet" i kapet, og jeg innbilte meg at den var skridd fast der inni. Men muligens bare fordi vår er integrert, og følgelig godt skrudd fast.
Malama Skrevet 10. januar 2006 Forfatter #17 Skrevet 10. januar 2006 Artig familiehistorie, Malama! Du er nesten forpliktet til å finne deg hus med blomsterbed, du da! ← Hehe, jepp, jeg er nok det. Men dette vi skal se på i dag er en leilgihet i et sameie, så jeg vet ikke om jeg kan ha slike blomster der (og forvente at ikke noen andre ødelegger dem, eller tar dem/plukker dem, OG få ta dem med meg videre når jeg flytter...) Har "inneblomster" med familiehistorie også jeg. Avleggere da. en avlegger av en blomst mamma fikk da hun gikk gravid med meg, og en avlegger av en blomst mormor har hatt siden mamma var lita. Men de er SLETT ikke skrudd fast, så de flytter i alle fall
Arkana Skrevet 10. januar 2006 #18 Skrevet 10. januar 2006 Det beste er nok å spørre dem om hva som blir igjen i leiligheten. For det kan godt være det er ting som "burde" vært igjen, men som de tar med seg kanskje pga affeksjonsverdi eller kanskje fordi de ikke vet bedre. Greit å ha alt klart på forhånd. En venninne av meg opplevde at når hun kom for å overta leiligheten hadde den tidligere eieren skrudd ned bl.a. skapet over vasken på badet og et slags klesstativ med hattehylle og skohylle i gangen som var skrudd fast i veggen, ting som åpenbart burde blitt stående, og sikkert hadde blitt stående også om min venninne hadde avklart det på forhånd.
Malama Skrevet 10. januar 2006 Forfatter #19 Skrevet 10. januar 2006 "fordi de ikke vet bedre" hadde jeg ikke egenltig tenkt på, men ja, selvsagt, når JEG ikke vet bedre, så undersøker jeg. Men ikke sikkert alle andre ville gjøre det. Så, ja, spørre hørtes generelt lurt ut
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2006 #20 Skrevet 10. januar 2006 Oppvaskmaskiner er ikke skrudd fast nei. Det står helt løst inni skapet. (Ellers hadde det vært vanskelig å koble dem fra også) Jeg har kjøpt hus hvor alle gardinstengene var tatt ned. Greit nok det, men jeg trodde egentlig at de brukte å følge med huset. Det skal stå en oversikt i kontrakten over hva som følger med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå