Gå til innhold

IBS uten diaré eller forstoppelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn/snart tenåring som har hatt   konstante magesmerter i ett år. Det varierer fra noe smerte til sterke smerter.

Etter gjentatte legebesøk hvor det er tatt blodprøver og avføringsprøver uten funn er legene på vei til å lande på IBS som diagnose. Ultralyd har hver gang vist forstørret lymfekjertler, men detter har jeg forstått er normalt.

Har vært å lest litt på dette, og det som går igjen der jeg leser er at smertene ledsages av diaré og/eller forstoppelse. Dette har ikke vårt barn hatt. Kan det fremdeles være IBS? Eller skal jeg presse på videre undersøkelser? Evt hva?

Kan legge til at vi på eget initiativ har loggført mat, drikke, aktivitet og dobesøk i en periode. Og har ikke selv klart å finne noe årsak ved hjelp av det.

Anonymkode: 4d287...fe4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan legge til at barnet trener 2-3 ganger i uka, og det eneste vi er helt sikre på er at smertene ikke blir mindre ved trening. Enten er de uendret eller så blir de verre. Ca 50% av treningene ender med mer smerte.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Ingen funn på gastroskopi og koloskopi?

Anonymkode: 83fab...803

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ingen funn på gastroskopi og koloskopi?

Anonymkode: 83fab...803

Ikke tatt noen av delene.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan legge til at barnet trener 2-3 ganger i uka, og det eneste vi er helt sikre på er at smertene ikke blir mindre ved trening. Enten er de uendret eller så blir de verre. Ca 50% av treningene ender med mer smerte.

ts

Kan ikke ryggplager føles som magesmerter? Tror jeg hørte noe slikt en gang. 

Hør om å få full sjekk av kroppen. Koloskopi, mr av ryggen, ultralyd av magen. I verste fall koste på dere hos spesialist privat. 

Barnet mitt hadde andre utfordringer, gikk til legen lenge uten å få særlig god hjelp. Det virket som om de bare gjettet noe nytt for hver gang. Tilslutt dro vi til Aleris og fikk endelig hjelp. 

Anonymkode: 91dfc...ffe

AnonymBruker
Skrevet

Gutt, jente?

Ofte er det forstoppelse uten at familien ser det selv, fordi forstoppelse kan være så mye annet enn bare hard og sjelden avføring.

Anonymkode: bc9d6...22f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Gutt, jente?

Ofte er det forstoppelse uten at familien ser det selv, fordi forstoppelse kan være så mye annet enn bare hard og sjelden avføring.

Anonymkode: bc9d6...22f

Jente. Hun har pekt ut på en plansje hos barnelegen hvordan avføringen er, og der ble det konkludert med «normal» avføring.

ts

Skrevet (endret)

Feil tråd…

Endret av uanonym
AnonymBruker
Skrevet

Min hadde cøliaki.. Var forstoppet selv om hun hadde avføring daglig. Kom bare for lite ut om du skjønner.

Anonymkode: 5dee5...5bf

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan være IBS selvom hun ikke opplever diaré og/eller forstoppelse. IBS er ikke binært, man kan ha "litt problemer" med mange ting, men tåle dem i moderate mengder. 

Anonymkode: 56e25...2f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...