Gå til innhold

Rød eller blå Romeriksbunad? Sliter sånn med å bestemme meg 😫

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken synes dere er finest av disse? Jeg klarer rett og slett ikke bestemme meg. Det skal være gave til meg selv etter levert master og er en stor investering for meg ☺️ ikke noe vits å foreslå en av hver altså 😂

F615E46A-07A9-4F60-ACDD-4A4CB164C018.png

CB6DABF4-258B-488F-BC19-1AC675FFB770.png

Anonymkode: 65c16...13b

AnonymBruker
Skrevet

Kjem an på kva hårfarge og hudtype du har

Anonymkode: ce948...ca8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du finne bilde av noen med eller uten bunaden som ligner litt på deg? Hår osv?

Anonymkode: a8274...ade

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er blond og blå øyne. Blir ikke så brun, så om sommeren er jeg blek eller rosa i ansiktet 🙈 vanskelig å finne bilde.. men tenk en typisk skandinavisk blond jente ☺️ 65kg og 168 høy. 

AnonymBruker
Skrevet

Da flesker jeg til med enda flere vanskelige valg.  😆

Hvis du undersøker litt om bakgrunnen til denne bunaden, finner du kanskje noen valg som ikker er veldig vanlige, men som er midt i blinken for deg? 
Svart, blågrønn, grønn? Blå med rødt broderi? Det blir mer interessant når man kjenner bakgrunnen til de forskjellige fargevalgene. 
image.thumb.jpeg.03bde20a43135f053cf71f3c7c76790a.jpeg

Sitat

Bunaden har sammensydd liv og stakk av samme toskaftsullstoff. Stakken er foldelagt i livet, og livet er tett ettersittende og lukkes med sølvhekter foran: ei øverst og tre ved livlinja. Stakken skal stoppe 12–20 centimeter over bakken. Den første bunaden som ble presentert, var rød, akkurat som løslomma broderiet var hentet fra, men ettersom mange syntes rødt var en for prangende farge, kom andre farger til etter hvert. Det første alternativet var blått, og blå L40-bunader er utvilsomt de det fins flest av i bruk. Etter hvert kom en blågrønn og en grønn variant også til, og fra 1970 en mørkegrønn. Omkring 1940 ble det sydd noen få bunader i svart, og under andre verdenskrig ble det sydd noen blå bunader med rødt broderi på grunn av materialmangel.

Anonymkode: 3f0ec...d3e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes den blå er finest. Og jeg tror det er den de fleste vil kle godt, med mindre man har svart hår og mørk hud. 

Anonymkode: 1d5a4...5b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er blond og blå øyne. Blir ikke så brun, så om sommeren er jeg blek eller rosa i ansiktet 🙈 vanskelig å finne bilde.. men tenk en typisk skandinavisk blond jente ☺️ 65kg og 168 høy. 

Då trur eg kanskje eg hadde gått for den blå bunaden. Den blir nydelig til blondt hår og blå auge 🤩

Anonymkode: ce948...ca8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns blå er finest. For min del blir rød litt for «mye» eller hvordan jeg skal si det. Å du sier at du er typisk skandinavisk blond med lys hud, noe som gjør at jeg tror blå vil kle deg best. Hadde du vært mørk i håret og ellers hatt litt mørkere trekk i huden så hadde nok rød vært best. 

Anonymkode: b6f57...98c

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar ☺️ jeg tror dere har rett i at blå kanskje kler meg best. Tusen takk ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Enig med de over her, blå til ei jente med lyst hår blir finest 😊

Anonymkode: 40107...a3e

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...