Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg er snart 18 år, og bor alene på hybel da jeg ikke går på vgs der jeg er fra (har med linje å gjøre). Jeg får stipend og har to ulike jobber.

Jeg har gjennom tidligere jobber bygget opp en VELDIG solid sparekonto, men bruke ukritisk en del av de pengene, og mine foreldre krevde da at jeg skulle sette av et budsjett så jeg ikke skulle gå mer i minus. Dette forstår jeg FULLT og helt. Men nå begynner det å bli rimelig kaotisk her. 

Budsjettet er stramt nok som det er, og jeg har etter leie og strøm rundt 1800kr disponibelt. Dette skal da dekke alt av mat, hygieneprodukter ol. Og dessuten klær. Mine inntekter får jeg fra mine to jobber, mine foreldre og stipend (borteboer). Jeg kommer fremover til å ha en del engangsutgifter da jeg etter mye frem og tilbake har bestemt meg for å ville være med på russefeiring med mitt kull neste år. Her trenger jeg ikke noens kritikk på at jeg skal være det. Men da er det typ utgifter som LS, hotell og klær som er problemet. 

Jeg har som dere hører, et svært stramt budsjett som det er og jeg kan ikke avse mer. Den eneste muligheten jeg har, er å bruke deler av mine oppsparte penger til å betale nå, og sakte men sikkert se om jeg klarer å bygge det opp igjen (stipend blir høyere neste skoleår, samt leien blir lavere). Ellers har jeg også nå søkt på en tredje jobb, og det ser ut som jeg får den. 

Men er dette egentlig noe bra? Det å ha tre jobber, i tillegg til skole og alt som er, blir nesten litt sinnsykt. men jeg føler jeg må gjøre alt for å få de pengene tilbake på konto før jeg skal til høyere utdanning etter neste skoleår. 

Hva tenker dere? Skal jeg gjøre slik det ligger an til nå (betale alt nå, spare opp med tre jobber)? Skal jeg melde meg ut av hele russegreia? Skal jeg prate med mine foreldre og se hva de synes om saken?

Jeg er helt rådvill. Jeg vet det hele høres teit ut, og kanskje for mange av dere er svarene her åpenbare, men jeg håper dere kan se det fra en litt nøytral synsvinkel og forstå at russetiden (til tross for at, ja den er litt idiotisk) også er svært viktig. 

Anonymkode: 065eb...e4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo hende det går an og gjøre noen justeringer på budsjettet og jobbingen, som kan få det til å gå sånn ca i land.

Skrevet

Mitt første spørsmål er hvordan det går med skolearbeid og tre jobber? 
Det å få en timeplan til å gå opp når man skal sjonglere både skole, lekser, og TRE jobber, det kan være en utfordring. Jeg ville heller sagt til de to andre arbeidsgiverne at du gjerne vil jobbe mer hvis det er mulig. 
Du kan nemlig ikke forvente at alle tre arbeidsgiverne skal ta hensyn til hverandres vaktplaner, og hvis du må si mye nei fordi du jobber andre steder risikerer du å ikke få flere vakter... 
Har jobbet med flere som har sjonglert flere jobber pluss skole. Jo oftere de sier nei, jo sjeldnere blir de ringt. De som ofte sier ja, de blir høyere prioritert når vaktplaner skal legges. 

Hvor mye får du jobbe i sommer? kan du jobbe fulltid og eventuelt enda mer? 

Ang russetiden, kan du vurdere telt fremfor hotell? Ang klær, så kjøp kun det du faktisk har bruk for, ikke kjøp mer enn nødvendig. 
Det er snart 20 år siden jeg var russ selv, men jeg har full forståelse for at man ønsker delta på russefeiringen. Men man trenger ikke gjøre det til en grisedyr greie. En bukse, og en genser eller to er nok. Her kan man også være kreativ, kjøpe en vanlig hvit genser på HM, og dekorere selv. Kjøpe papir til å lage egne stryke-merker. Bruke tøymaling og tøy-tusj fremfor strykemerker. 

Skrevet (endret)

Det høres ut som om du må prioritere hardt. Problemet ditt er at du har utgifter som en student / ung voksen men ikke tilsvarende inntekt.

Jeg synes foreldrene dine bør fylle gapet frem til du er ferdig på vgs.

Hadde du vært en student, så hadde du fått rundt 8k utbetalt hver måned i lån og stipend fra lånekassen. Har du en 20% jobb ved side av så kommer du gjerne opp i 5k her også. Da snakker vi altså rundt 13k å rutte med.

Jeg mener at det er uaktuelt å jobbe med noe annet enn skole på denne tiden. Den fremtidige humankapitalen du bygger er mye mer verdt. Invester tiden i skolearbeid og gode karakterer. Det er en kjempeforskjell om du jobber istedenfor.

Husk at du også trenger litt buffer mellom VGS og jobb eller studiet. Å brenne alle dine midler på å være russ kan gjøre livet ditt veldig vanskelig.

Du kan gjøre følgende vurderinger.

1) Dropp russetiden

2) Lag et veldig pessimistisk budsjett og press foreldrene dine. 

3) Flytt hjem igjen. Bytt linje og skole om nødvendig. 

4) Reduser til kun en jobb 20% maks.

5) Du fortsetter som nå og du prøver balansere situasjonen innen budsjettet du har. 

Jeg var faktisk i samme situasjon som deg. Jeg valgte 1) og 3). Ved å både droppe russetiden og bo hjemme så hadde jeg faktisk muligheten til kjøpe bolig tidlig pga. mye egenkapital. 

Det kommer altså an på hva du prioriterer og hvor hardt du prioriterer.

Lykke til.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
Gjest Albbas
Skrevet

Vanskelig å gi deg konkrete råd når vi ikke vet hvordan budsjettet ditt faktisk er. Hvor mye i hva slags inntekter, og hvor mye i hva slags kostnader? 

Å være borteboer på vgs er veldig tøft økonomisk. Foreldrene mine måtte betale husleia da jeg gikk siste året, da hadde jeg 4000 til mat, transport og slikt. Det er snart 20 år siden... 😛 Jeg hadde en rimelig russetid (kjøpte tre plagg, gratis russekort og ikke noe landstreff). Buffer fra sommerjobb reddet meg også. 

Skal du jobbe mye i sommer? Mye jobbing på sommeren utgjør en stor forskjell økonomisk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...