Gå til innhold

Ikke ultraprosessert "ferdig" mat tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å finne typiske matvarer man kan kjøpe som ikke er ultraprosessert. Alt sånt som rent kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt, nøtter, egg osv. sier seg selv, men jeg tenker mer type Wasa husman knekkebrød, gresk yoghurt og pasta. Ting man helst vil slippe å lage fra bunnen, og som er lettvint å bruke til lunsj, frokost, i matlaging, osv. 

Noen som kommer på smarte produkter det er greit å huske at ikke er ultraprosessert? Som er lett tilgjengelig? 

Jeg vil gjerne spise renere på grunn av ADHD, og at det er bedre for kroppens. Men med denne hersens ADHD-en er mat helt ekstremt komplisert. Så prøver å lage lister over ting jeg kan handle uten å gjøre det vanskelig for meg selv. Og tips i tråden kan også hjelpe andre som lurer 😊

Anonymkode: 5f0d5...8b2

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er mat komplisert på grunn av ADHD ?

Anonymkode: 5dc06...68f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

"All" ferdigmat er ultraprosessert. Dvs du får ikke en ferdigmiddag som ikke er ultraprossert. Men ren kyllingfilet  og ris eller ren fiskefilet og poteter med en Toro saus er hvertfall mye bedre enn kjøttdeigtaco eller pizza 

Anonymkode: 9d335...8e0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har som regel et utvalg av følgende i kjøleskapet;

Stekt kylling og stekt laks. Egg. Grønnsaker i alle varianter. Hjemmelaget hummus. Kjøleskapsgrøt. Bær. 

Gode krydder, en god olivenolje, og et-par eddiker.

Da er det utrolig enkelt å sette sammen ulike måltid til frokost, lunsj og middag. 

Anonymkode: 64eaf...62f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Supper fra mere mat er et bra alternativ.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stekt kylling og stekt laks. Egg. Grønnsaker i alle varianter. Hjemmelaget hummus. Kjøleskapsgrøt. Bær. 

Da er det utrolig enkelt å sette sammen ulike måltid til frokost, lunsj og middag. 

Spiser du ikke brødskiver med pålegg? Matpakke?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor er mat komplisert på grunn av ADHD ?

Alle valgene man har rundt hva man skal spise er fort overveldende, det krever mye konsentrasjon å planlegge middager, lage handlelister, dra i butikken, osv. Det blir fort så overveldende at jeg gir opp og tar det enkleste jeg finner. Eller ikke spiser i det hele tatt. Det, i tillegg til at det å lage mat er utfordrende for meg, på grunn av at det krever planlegging, ting må ofte gjøres i riktig rekkefølge, man må passe på tiden, osv. Det høres helt teit ut, men sånn er det for meg. 

-TS

• Liker 2
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

"All" ferdigmat er ultraprosessert. Dvs du får ikke en ferdigmiddag som ikke er ultraprossert. Men ren kyllingfilet  og ris eller ren fiskefilet og poteter med en Toro saus er hvertfall mye bedre enn kjøttdeigtaco eller pizza 

Nå la jeg et par eksempler på type ferdigmat jeg tenker på, som knekkebrød, type yoghurt, komponenter i en middag som ikke trengs å lages fra bunnen. 

Jeg tenkte om noen har tips til andre typer knekkebrød, om det er en type butikkbrød som faktisk ikke er ultraprosessert, hva slags pålegg kan man spise, osv. For alt man får i butikken - unntatt rent kjøtt, fisk, grønnsaker og frukt, er jo ikke ultraprosessert. Det finnes produkter som er greie å spise, men som ikke krever så mye. Var det jeg mente med posten :)

-TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, nå blander du prosessert og ultraprosessert. Torosaus er ganske krise, det bør man absolutt unngå!

Til ts: mat i varmdisken på butikken er stort sett ikke ultraprosessert men bare prosessert. Ferdig grillet kylling, f.eks. Skivet ost. Salatbar. Fjordlandgrøt. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er da mange som ikke spiser brødmat. Jeg spiser brød en sjelden gang iblant, fordi det er godt, men det er litt som kake, absolutt ikke noe jeg anser som sunt eller bra for kroppen min.

Anonymkode: 4f844...42f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det krever jo fort at man kan å lage mat, det gjør ikke jeg :) Men takk for svar :)

-TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Mommy26 skrev (12 minutter siden):

Supper fra mere mat er et bra alternativ.

Tusen takk, kjempefint tips :) ❤️

-TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, nå blander du prosessert og ultraprosessert. Torosaus er ganske krise, det bør man absolutt unngå!

Til ts: mat i varmdisken på butikken er stort sett ikke ultraprosessert men bare prosessert. Ferdig grillet kylling, f.eks. Skivet ost. Salatbar. Fjordlandgrøt. 

Er da mange som ikke spiser brødmat. Jeg spiser brød en sjelden gang iblant, fordi det er godt, men det er litt som kake, absolutt ikke noe jeg anser som sunt eller bra for kroppen min.

Anonymkode: 4f844...42f

Hva spiser du på jobb om du skal ha noe enkelt? :) Blir fort rett i koppen-suppe, brødskive eller en yoghurt her. Og da sitter jeg jo der med bare ultraprosessert mat som valg. 

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Produktene fra grønne folk på rema🥳

Anonymkode: ce8b3...875

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva spiser du på jobb om du skal ha noe enkelt? :) Blir fort rett i koppen-suppe, brødskive eller en yoghurt her. Og da sitter jeg jo der med bare ultraprosessert mat som valg. 

-TS

Bytt ut rett i koppen med suppe fra mere mat, brød med frøknekkebrød (f.eks rema og coop har gode alternativer) og vanlig yoghurt med naturell/gresk. Stor forskjell på ultraprosessert og prosessert😉

• Liker 2
Gjest Albbas
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, Fjordland har flere retter som ikke er ultraprosesserte, eller dere en av elementene er UP (sausen til fisken for eksempel). Er også en del andre merker som har retter som ikke er UP, noen nevnte et merke på Rema for eksempel. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig sjeldent. 

Som regel kjøper jeg mat på jobb, salat eller varmmat. Men om jeg tar med meg mat er det gjerne ting som fritatta og salat, wok, salater i ulike varianter, laks og grønnsaker... 

I dag er jeg hjemme. Jeg har rester av kylling, og mye god salat, med viniagrette. 

Til frokost spiste jeg kjøleskapsgrøt med blåbær. 

Gjest Albbas
Skrevet

Ellers må man jo også være obs på at det finnes grader av ultraprosessering også, og det er fortsatt mye man ikke vet. En McDonald-nugget er ikke like ille som et knekkebrød eller en skyr med skal, selv om begge defineres som UP. Det er ikke slik at alle matvarer innenfor UP er like ille. 

AnonymBruker
Skrevet

Havregryn med melk på, står klar i kjøleskapet til enhver tid. Ta på litt frukt og bær. Kokt eller stekt egg. Det klarer du! Det kan hende ditt lokale bakeri har brød med mye havre i?

Anonymkode: f5039...bdb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bytt ut rett i koppen med suppe fra mere mat, brød med frøknekkebrød (f.eks rema og coop har gode alternativer) og vanlig yoghurt med naturell/gresk. Stor forskjell på ultraprosessert og prosessert😉

Knekkebrødet skal jeg klare :) Suppene er nok litt for dyre til å ha som vanlig lunsj, og gresk yoghurt uten noe smak er ikke noen høydare 😄 Hjemme er det greit, for da kan jeg fikse havregrøt, havregryn med melk, bær og honning, osv. Men på jobb er det dessverre litt mer begrenset hva man får til :) Men ja, litt av poenget med tråden var å få tips til konkrete produkter, som frøknekkebrød som kan velges. For jeg synes det er så mye informasjon der ute, og vanskelig å gå rundt og plukke på alle varene og sjekke. 

-TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...