Gå til innhold

Hvordan kan jeg få «ja» til leieleiligheten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, dere som leier ut leiligheter (og andre som har gode råd)!

Jeg bor i Oslo, men har sagt opp leiligheten jeg bor i nå for å finne en nærmere kontoret. Nå har jeg vært på massevis av visninger, og har fått tilbud om noen svært få (som jeg av ulike årsaker har valgt å takke nei til), og avslag på mange. I går var jeg på visning på en leilighet jeg syns var helt (!) fantastisk, og som ligger perfekt til for meg. Hva kan jeg gjøre for å sikre meg denne, og om det ikke går, hva kan jeg gjøre for å sikre meg den neste?

Jeg har fast jobb i staten (100% stilling, og tjener relativt greit/over snittet). Jeg har gode skriftlige attester fra samtlige tidlige leieforhold (fire siden jeg begynte på VGS for mange år siden), og både nåværende og tidligere huseier, pluss en av sjefene på jobben, stiller som referanse. Har også skrevet en bolig-cv og fått leietakerbevis fra Husleie.no. Jeg er også ute etter langtidsleie (flere år). Forøvrig er jeg en singel kvinne i slutten av 20-årene, har blitt beskrevet som pålitelig, ryddig og rolig, og røyker heller ikke. 

Et (stort) minus er at jeg har hund, en schæfer som jeg tidligere har trent i blant annet Norske Redningshunder med, men han er rolig og lydig noe flere av attestene også bekrefter. Noen huseiere sier naturligvis nei pga. allergi, ikke lov i borettslag eller lignende, mens andre har valgt å ta meg på visning selv om det i utgangspunktet ikke er lov med dyr. På visningen passer jeg på å kle meg ordentlig (hele og rene klær, uten å være stivpyntet), stiller spørsmål og gjør mitt beste for å være hyggelig og gi dem et (godt) inntrykk av hvem jeg er. 

Likevel kommer jeg ikke gjennom nåløyet på de leilighetene jeg virkelig liker. Jeg vet det er enormt stor pågang i Oslo for tiden og ser mange på visning, men lurer som sagt på hvordan jeg da kan bli den ene som får «ja»? 

Et lite tilleggsspørsmål: leiligheten nevnt over falt jeg veldig for, og jeg vil derfor gjøre alt jeg kan for å få den. Jeg har sendt inn interesseskjema og e-post der jeg takket for visningen, og la ved attester/referanser - er det da for mye å ringe i morgen for å følge opp? 

Håper dere kan hjelpe meg! 

Anonymkode: 18ea6...88a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er omtrent umulig å få leid en leilighet med hund i Oslo. Det eneste som jeg tror er mulig er å leie et lite hus utenfor Oslo nær kollektivtilbud. 

Anonymkode: 4f65c...c2d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde veldig mange på visning da vi skulle finne leietager til vår utleieleilighet. Veldig mange havnet i «aktuell» kategorien, så det var små detaljer som tippet vektskålen. Selv om vi ikke kategorisk sier nei til dyr, så blir de med dyr automatisk nederst i bunken dessverre. 

Anonymkode: 7c364...fdd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er det nok en stor ulempe for utleierne at du har en stor hund, det sliter mer på gulv osv. Regner med at du kun går på visning på leiligheter der dyrehold er tillatt, men utleierne vil nok helst da også velge noen uten dyr dersom de har mulighet

Anonymkode: 38b03...ee5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kvitter deg med hunden har du større sjans til å få en bra leilighet.

De positive egenskapene og fordelene ved å ha deg som leietaker, viskes bort av at du har hund. 

Anonymkode: 75c48...c66

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei, dere! 
Takk for svar, men som skrevet er jeg klar over utfordringen med hund. Spørsmålet er om noen har råd til hvordan jeg likevel kan bli en attraktiv leietaker?

Anonymkode: 18ea6...88a

AnonymBruker
Skrevet

Du kan tilby at du fikser gulv tilbake til den standarden det var sa du flyttet inn, når du flytter ut. Evt slipe det ned, etc. Alternativt tilby 250 eller 500 mer pr måned som kan kompensere for evt økt slitasje pga hund.

Anonymkode: 9605b...a96

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og du kan forplikte deg til at hvis hunden mot formodning bjeffer når du ikke er hjemme, så vil du finne et annet oppholdssted for den på dagtid. Du bør understreke at dette ikke er noe du er redd for kommer til å skje, men du kan tilby det som en slags garanti.

AnonymBruker
Skrevet

For den rette leietageren sier jeg klart ja til dyr😊 Nåværende leietager er ei flott ung jente med en Malamute. Hun gjorde supergodt inntykk på visning, virket rolig og stødig, har fast jobb. 
Jeg ville ikke miste en potensiell god leietager pga. hunden. Det kom over 50 på visningene, men jeg ønsket henne. Angrer ikke en dag på det😊 

(stort pluss at ungene også liker henne og hun liker visst dem også. hunden er iallfall veldig glad i ungene) 

Anonymkode: 6d391...1d5

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan tilby at du fikser gulv tilbake til den standarden det var sa du flyttet inn, når du flytter ut. Evt slipe det ned, etc. Alternativt tilby 250 eller 500 mer pr måned som kan kompensere for evt økt slitasje pga hund.

Når jeg tenker meg om bør det være minst 500. Blir jo kun 6000 i året og et nytt gulv eller gulvsliping koster mye mer enn det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...