Gjest villa Skrevet 10. januar 2006 #1 Skrevet 10. januar 2006 Hei, jeg ser meg nødt til å ta en sak til forbrukerrådet. Det gjelder en person som skylder meg en del penger, men nekter å betale. er det noen her som har vært gjennom en slik "sak"? Vet ikke så mye om det (lest litt på nett) og vil gjerne høre andres eventuelle erfaringer. hilsen villa
Gjest Miloine Skrevet 10. januar 2006 #2 Skrevet 10. januar 2006 Har ingen erfaring med forbrukerrådet. Dersom det er en privatperson som skylder deg penger, og du ikke har skrevet en kontrakt med personen eller har andre "bevis" på at vedkommende har lånt penger av deg, stiller du i utgangspunktet ganske svakt. Desverre.
Gjest villa Skrevet 10. januar 2006 #3 Skrevet 10. januar 2006 Jeg har både kontrakt og annet som viser at vedk. skylder meg penger, så det burde være greit. Ingen med erfaringer?
Gjest Fruktfat Skrevet 10. januar 2006 #4 Skrevet 10. januar 2006 om det er en privarperson kan vel heller forliksrådet være noe? eller?
Gjest villa Skrevet 10. januar 2006 #5 Skrevet 10. januar 2006 Uff - jeg har skrevet feil, jeg mente selvsagt forliksrådet..... mulig å få endret det i overskriften??
Gjest Miloine Skrevet 10. januar 2006 #6 Skrevet 10. januar 2006 Jeg har både kontrakt og annet som viser at vedk. skylder meg penger, så det burde være greit. ← Det var jo bra da stiller du jo sterkt. Enig med fruktfat at det nok er Forliksrådet du skal kontakte. Rådet skal prøve å hjelpe partene frem til en løsning som de begge kan akseptere. (altså inngå et forlik) De kommer nok med en nedbetalingsplan som vedkommende må følge.
jordbær Skrevet 10. januar 2006 #7 Skrevet 10. januar 2006 Jeg har vært gjennom alt. Fra forbrukerrådet(med medhold), forbrukertvistutvalget(med med hold) og til saksøking av person, hvor personen ikke kunne gjøre opp for seg (i.flg papirene dem hadde), så da ble jeg sittende med regningen for hele sullamitten.. Tok meg to år.. og kostet mer enn det smakte.. selv om det bare var i overkant av 1000kr.. Sure penger, når det faktisk var jeg som skulle få av andre personen!
Mistyen Skrevet 11. januar 2006 #8 Skrevet 11. januar 2006 Uff - jeg har skrevet feil, jeg mente selvsagt forliksrådet..... mulig å få endret det i overskriften?? ← Endret for deg, jeg Misty (mod)
Gjest villa Skrevet 11. januar 2006 #9 Skrevet 11. januar 2006 Takk, Misty Kanskje andre har erfaringer? Forsøker bl.a. å finne ut til hvilken kommune det skal sendes, der huset ligger eller der skyldner bor? og hva med rettsgebyret - må det betales i forkant eller har det kommet regelendring? (forsøkte å ringe min kommune, men der var vedk. helt fersk og visste ingenting.... )
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2006 #10 Skrevet 11. januar 2006 Det skal sendes til riktig verneting. Hovedregel er at riktig verneting er saksøktes bosted (der skyldner bor), du kan be om å få verneting der en kontrakt skal oppfylles, se tvistemålsloven §§ 17 og 25. Når du sender inn kravet be om å få uteblivelsesdom hvis vedkommende ikke møter i forlikstådet, da kan du bruke dommen til inndrivelse. I tillegg må du også be om å få dekket saksomkosningene. Rettsgebyret må betales på forhånd. Les mer her: http://www.forliksradet.no/index.php?page_id=30
jordbær Skrevet 11. januar 2006 #11 Skrevet 11. januar 2006 Jeg fikk gebyret i posten en stund etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå