AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #1 Skrevet 7. juni 2023 Har absolutt forståelse for at noen har mer krevende barn, og at det er hardt å stå i. All ære til dere som gjør det. Men...hvorfor skal min innsats nesten undergraves fordi mine barn er såkalt "enkle"? Jeg har tre barn. De er helt gjennomsnittlige, normale mennesker. De var trassige som små, de har sine sterke og svake sider på skolen (og ellers i livet) og de tester grenser hele tiden. Vi har selvfølgelig brukt mye tid på å oppdra dem og dermed fått velfungerende ungdommer. De har ingen diagnoser eller slikt, så selvfølgelig har den jobben vært enklere. Kjenner likevel at jeg kan bli provosert når det slenges kommentarer om at jeg/vi vet ikke hva det vil si å oppdra barn, for vi fikk så enkle barn. (Og ja, jeg har fått høre det flere ganger i det virkelige liv, ikke bare på KG) Altså, de kom ikke ut av meg fiks ferdig som de er i dag. Det har kosta mye frustrasjon, oppgitthet og tårer å komme dit vi er i dag, men jeg tenker det er normalt. Vi har jobba for det. Da er det på grensa til frekt å bare avblåse oss fordi vi vet ikke hva vi snakker om. Vær nå litt rause med hverandre. Noen barn er mer krevende enn andre (og jeg skjønner det er frustrerende å bli belært av andre foreldre), men vi vet alle hva det vil si å ha oppdra barn. Anonymkode: 39ab0...8d7 15 4 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #2 Skrevet 7. juni 2023 Jeg forstår ikke hvorfor det er en konkurranse for å være ærlig. Hvorfor man må snakke ned den ene eller den andre - med «de tror de har gjort noe bra, det har de ikke» eller «de har vært så heldig at de ikke vet, det er hvertfall ikke noe de har gjort», eller den beste noensinne jeg har hørt: «de vet ikke hva det vil si å ha barn». Jeg syns uansett man bør være gode og ta hensyn til hverandre, støtte hverandre de som har det tøft og glede seg på vegne av de som har en lettere hverdag. Det betyr ikke det er lett eller lett hele tiden uansett, og ting kan gå i perioder også. Anonymkode: db296...63d 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #3 Skrevet 7. juni 2023 Jeg er helt enig i at vi må være rause med hverandre. Jeg tenker at vi alle vet noe om å oppdra barn, men vi vet bare nøyaktig hvordan det er å oppdra våre egne barn i de omgivelsene vi oppdrar dem i, og med de forutsetningene vi har selv. Akkurat hvordan det er for andre vet vi faktisk ikke, enten vi har det enkelt eller vanskelig. Hvis vi selv syns alt har gått enkelt og greit, da var det enkelt og greit. Og syns vi det er tøft, ja så er det tøft. Det er ufint både å si at "du vet ikke hvordan det egentlig er å oppdra barn for dine er så enkle" og "hvis du hadde gjort som meg, så hadde barnet ditt vært enklere". Vi har et over gjennomsnittet aktivt og sosialt barn som sover godt, og et rolig og forsiktig barn som aldri har sovet spesielt godt. Jeg oppfatter førstnevnte som krevende (men herlig) og nr. to som et enkelt barn. For mannen min er det helt motsatt. Anonymkode: a9a6f...d15 5 6
Raven.Writingdesk Skrevet 7. juni 2023 #4 Skrevet 7. juni 2023 Jo mer «redskap» man har i «verktøykassen» som foreldre jo bedre forutsetning har man for å få «enkle» barn og i motsatt tilfelle: foreldre med underutviklede omsorg og sosiale evner har nok større sannsynlighet for å få «vanskelige» barn. 9 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #5 Skrevet 7. juni 2023 Skjønner hva du mener ts. Det har vel noe med oppdragelse å gjøre, foreldre med de krevende barna kunne faktisk lært en del av foreldre med enkle barn. Men det er vel lettvint å kunne frikjenne seg selv og heller skylde på ar barna er umulige. Det er ihvertfall frustrerende å se foreldre med krevende barn prøve å oppdra barna sine til å bli enda mer krevende. En venninne av meg har en unge som i følge henne er veldig krevende. Da hun var 2-3 år gråt barnet 1 time hver natt i egen seng før mor og far gav opp, hver natt, og tok henne i egen seng. Kunne bare spart seg den kampen om de ikke orket å stå i den. Og barnet skjønte jo fort gangen i dette - mamma og pappa gir seg alltid 😊 Anonymkode: ece3d...dfe 4 8
Arkana Skrevet 8. juni 2023 #6 Skrevet 8. juni 2023 (endret) Jeg tror du har misforstått diskusjonen. Det handler jo ikke om at man ikke vet hvordan man oppdrar barn, men om at man skal være forsiktig med å tro at måten man gjør ting på er direkte årsak til at barnet er enkelt. Det er ingenting som er så frustrerende som å ha et barn som ikke sover, er kresen, trasser mye eller noe annet krevende og så få høre "gode råd" om at man bare må gjøre slik og sånn fra foreldre som har enkle barn og ikke vet hvordan det oppleves å ha et barn som ikke responderer på det man gjør. Det er ganske arrogant både å insinuere at foreldrene ikke allerede har prøvd det meste og i tillegg tro at man selv sitter på en slags allmenn fasit som andre gjerne vil høre. På seg selv kjenner man ingen andre. Du vet bare hvordan man oppdrar akkurat ditt barn og har ingen som helst fasit på hvordan man skal oppdra andre barn. Og det er jo det som er frustrasjonen mot foreldre med enkle barn, at mange tror at deres måte fungerer på alle barn og at det er deres fortjeneste at barnet deres er enkelt. Endret 8. juni 2023 av Arkana 9 1 17
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #7 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Skjønner hva du mener ts. Det har vel noe med oppdragelse å gjøre, foreldre med de krevende barna kunne faktisk lært en del av foreldre med enkle barn. Men det er vel lettvint å kunne frikjenne seg selv og heller skylde på ar barna er umulige. Det er ihvertfall frustrerende å se foreldre med krevende barn prøve å oppdra barna sine til å bli enda mer krevende. En venninne av meg har en unge som i følge henne er veldig krevende. Da hun var 2-3 år gråt barnet 1 time hver natt i egen seng før mor og far gav opp, hver natt, og tok henne i egen seng. Kunne bare spart seg den kampen om de ikke orket å stå i den. Og barnet skjønte jo fort gangen i dette - mamma og pappa gir seg alltid 😊 Anonymkode: ece3d...dfe Og her er - helt konkret og svart på hvitt - holdningen som fører til at foreldre med enkle barn blir nedsablet av foreldre med mer krevende barn. Joda, det er nok ting de aller fleste kunne gjort bedre i oppdragelsen, men en slik diskreditering av det faktum at ikke alle unger tar til seg veiledning og oppdragelse like lett fordi unger - sjokk - er like forskjellige som andre mennesker, oppfattes bare som navlebeskuende og nedlatende. Anonymkode: 8bcfa...d63 8 15
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #8 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har absolutt forståelse for at noen har mer krevende barn, og at det er hardt å stå i. All ære til dere som gjør det. Men...hvorfor skal min innsats nesten undergraves fordi mine barn er såkalt "enkle"? Jeg har tre barn. De er helt gjennomsnittlige, normale mennesker. De var trassige som små, de har sine sterke og svake sider på skolen (og ellers i livet) og de tester grenser hele tiden. Vi har selvfølgelig brukt mye tid på å oppdra dem og dermed fått velfungerende ungdommer. De har ingen diagnoser eller slikt, så selvfølgelig har den jobben vært enklere. Kjenner likevel at jeg kan bli provosert når det slenges kommentarer om at jeg/vi vet ikke hva det vil si å oppdra barn, for vi fikk så enkle barn. (Og ja, jeg har fått høre det flere ganger i det virkelige liv, ikke bare på KG) Altså, de kom ikke ut av meg fiks ferdig som de er i dag. Det har kosta mye frustrasjon, oppgitthet og tårer å komme dit vi er i dag, men jeg tenker det er normalt. Vi har jobba for det. Da er det på grensa til frekt å bare avblåse oss fordi vi vet ikke hva vi snakker om. Vær nå litt rause med hverandre. Noen barn er mer krevende enn andre (og jeg skjønner det er frustrerende å bli belært av andre foreldre), men vi vet alle hva det vil si å ha oppdra barn. Anonymkode: 39ab0...8d7 Det handler om.sjalusi. De er sjalu og da undergraver de at dere har lykkes med barneoppdragelse som de ikke har lykkes med selv. Neste gang noen sier sånn, at du ikke har peiling fordi du har så enkle barn, kan du svare nei du har ikke peiling på hvor mye jobb som ligger bak det å gå til så enkle barn. Anonymkode: 7f028...504 4
Arkana Skrevet 8. juni 2023 #9 Skrevet 8. juni 2023 (endret) Jeg har enkle barn selv og blir likevel irritert på bedrevitere. Jeg vokter meg vel for å gi råd om f.eks. søvn (mine sovnet alltid raskt og sov lenge og godt som babyer) eller andre ting hvor mine ikke har vært krevende på noe som helst vis. Poenget er nettopp at jeg går ikke rundt og tror at grunnen til at mine er enkle er fordi jeg er så eksepsjonelt flink som har funnet den O store løsningen. Så nei, det handler på ingen måte om sjalusi. Det er utrolig arrogant å tro at alle som har krevende barn gjør ting feil mens en selv har gjort alt riktig. Endret 8. juni 2023 av Arkana 5 5 7
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #10 Skrevet 8. juni 2023 Full Ugle skrev (9 timer siden): Jo mer «redskap» man har i «verktøykassen» som foreldre jo bedre forutsetning har man for å få «enkle» barn og i motsatt tilfelle: foreldre med underutviklede omsorg og sosiale evner har nok større sannsynlighet for å få «vanskelige» barn. Dette er bare tull Anonymkode: 2c464...b4f 9 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #11 Skrevet 8. juni 2023 Arkana skrev (5 minutter siden): Jeg har enkle barn selv og blir likevel irritert på bedrevitere. Jeg vokter meg vel for å gi råd om f.eks. søvn (mine sovnet alltid raskt og sov lenge og godt som babyer) eller andre ting hvor mine ikke har vært krevende på noe som helst vis. Poenget er nettopp at jeg går ikke rundt og tror at grunnen til at mine er enkle er fordi jeg er så eksepsjonelt flink som har funnet den O store løsningen. Så nei, det handler på ingen måte om sjalusi. Det er utrolig arrogant å tro at alle som har krevende barn gjør ting feil mens en selv har gjort alt riktig. Godt innlegg Anonymkode: 2c464...b4f 3 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #12 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det handler om.sjalusi. De er sjalu og da undergraver de at dere har lykkes med barneoppdragelse som de ikke har lykkes med selv. Neste gang noen sier sånn, at du ikke har peiling fordi du har så enkle barn, kan du svare nei du har ikke peiling på hvor mye jobb som ligger bak det å gå til så enkle barn. Anonymkode: 7f028...504 For noe svada, herregud Anonymkode: 2c464...b4f 9
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #13 Skrevet 8. juni 2023 Mine barn har vært, og er, enkle på noen måter og krevende på noen måter. De er også 3 helt forskjellige mennesker som har krevd forskjellig oppdragelse fordi det som funket på den ene ikke funket på den andre. Jeg tror det aller meste er styrt av gener når det kommer til hvor lett og vanskelig de er å oppdra. Anonymkode: ffc41...402 8
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #14 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Skjønner hva du mener ts. Det har vel noe med oppdragelse å gjøre, foreldre med de krevende barna kunne faktisk lært en del av foreldre med enkle barn. Men det er vel lettvint å kunne frikjenne seg selv og heller skylde på ar barna er umulige. Det er ihvertfall frustrerende å se foreldre med krevende barn prøve å oppdra barna sine til å bli enda mer krevende. En venninne av meg har en unge som i følge henne er veldig krevende. Da hun var 2-3 år gråt barnet 1 time hver natt i egen seng før mor og far gav opp, hver natt, og tok henne i egen seng. Kunne bare spart seg den kampen om de ikke orket å stå i den. Og barnet skjønte jo fort gangen i dette - mamma og pappa gir seg alltid 😊 Anonymkode: ece3d...dfe Å kjære allverden , dette var dumt det. Tenk om verden var så enkel du Anonymkode: 2c464...b4f 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #15 Skrevet 8. juni 2023 Arkana skrev (24 minutter siden): Jeg tror du har misforstått diskusjonen. Det handler jo ikke om at man ikke vet hvordan man oppdrar barn, men om at man skal være forsiktig med å tro at måten man gjør ting på er direkte årsak til at barnet er enkelt. Det er ingenting som er så frustrerende som å ha et barn som ikke sover, er kresen, trasser mye eller noe annet krevende og så få høre "gode råd" om at man bare må gjøre slik og sånn fra foreldre som har enkle barn og ikke vet hvordan det oppleves å ha et barn som ikke responderer på det man gjør. Det er ganske arrogant både å insinuere at foreldrene ikke allerede har prøvd det meste og i tillegg tro at man selv sitter på en slags allmenn fasit som andre gjerne vil høre. På seg selv kjenner man ingen andre. Du vet bare hvordan man oppdrar akkurat ditt barn og har ingen som helst fasit på hvordan man skal oppdra andre barn. Og det er jo det som er frustrasjonen mot foreldre med enkle barn, at mange tror at deres måte fungerer på alle barn og at det er deres fortjeneste at barnet deres er enkelt. 👏👏 Anonymkode: 2c464...b4f 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #16 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har absolutt forståelse for at noen har mer krevende barn, og at det er hardt å stå i. All ære til dere som gjør det. Men...hvorfor skal min innsats nesten undergraves fordi mine barn er såkalt "enkle"? Jeg har tre barn. De er helt gjennomsnittlige, normale mennesker. De var trassige som små, de har sine sterke og svake sider på skolen (og ellers i livet) og de tester grenser hele tiden. Vi har selvfølgelig brukt mye tid på å oppdra dem og dermed fått velfungerende ungdommer. De har ingen diagnoser eller slikt, så selvfølgelig har den jobben vært enklere. Kjenner likevel at jeg kan bli provosert når det slenges kommentarer om at jeg/vi vet ikke hva det vil si å oppdra barn, for vi fikk så enkle barn. (Og ja, jeg har fått høre det flere ganger i det virkelige liv, ikke bare på KG) Altså, de kom ikke ut av meg fiks ferdig som de er i dag. Det har kosta mye frustrasjon, oppgitthet og tårer å komme dit vi er i dag, men jeg tenker det er normalt. Vi har jobba for det. Da er det på grensa til frekt å bare avblåse oss fordi vi vet ikke hva vi snakker om. Vær nå litt rause med hverandre. Noen barn er mer krevende enn andre (og jeg skjønner det er frustrerende å bli belært av andre foreldre), men vi vet alle hva det vil si å ha oppdra barn. Anonymkode: 39ab0...8d7 Det er det samme som de som mener at slank = lett og enkelt å holde seg slank mens overvektig = vanskelig (umulig) å holde seg slank. At noen jobbet beinhard for å holde seg slank, og klarer det, er visst ikke et alternativ. På samme måte er det visst med barn. Hyggelige høflige og oppegående barn = de ble bare født sånn. Alle foreldre er visst nøyaktig like gode foreldre, og like gode til å oppdra barn. Og kun barnas personlighet utgjør forskjellen 🤪 Men det er jo ikke så svart hvitt. Og det er selvsagt heller ikke omvendt, at alle slanke jobber hardere enn overvektige og at alle med hyggelige barn gjør en bedre jobb enn de med mer uhøflige/utagerende barn. Jeg er heldig som har en unge som ikke er kresen, men samtidig har ungen aldri noensinne vært på MacDonalds eller Burgerking, hadde aldri smakt pølse før andre barns barnebursdag, det har aldri vært toro eller lignende i hus, eller annen yoghurt enn gresk naturell. Jeg er uheldig som har en unge som ikke sover, og selv om jeg definitivt mener det ikke er min feil, er jeg åpen for muligheten av at en annen mor eller far kanskje hadde klart å finne en løsning. Anonymkode: b314d...094 6
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #17 Skrevet 8. juni 2023 Arkana skrev (37 minutter siden): Jeg tror du har misforstått diskusjonen. Det handler jo ikke om at man ikke vet hvordan man oppdrar barn, men om at man skal være forsiktig med å tro at måten man gjør ting på er direkte årsak til at barnet er enkelt. Det er ingenting som er så frustrerende som å ha et barn som ikke sover, er kresen, trasser mye eller noe annet krevende og så få høre "gode råd" om at man bare må gjøre slik og sånn fra foreldre som har enkle barn og ikke vet hvordan det oppleves å ha et barn som ikke responderer på det man gjør. Det er ganske arrogant både å insinuere at foreldrene ikke allerede har prøvd det meste og i tillegg tro at man selv sitter på en slags allmenn fasit som andre gjerne vil høre. På seg selv kjenner man ingen andre. Du vet bare hvordan man oppdrar akkurat ditt barn og har ingen som helst fasit på hvordan man skal oppdra andre barn. Og det er jo det som er frustrasjonen mot foreldre med enkle barn, at mange tror at deres måte fungerer på alle barn og at det er deres fortjeneste at barnet deres er enkelt. Dette! Jeg har en av hver. En som er enkel og en som er ekstremt krevende. Jeg må bare snu meg å gå når jeg får "gode råd" om å være bestemt, sette ned foten og ikke la barnet bestemme. Som om dette ikke er noe vi allerede vet. Anonymkode: dc307...d31 9 1
Raven.Writingdesk Skrevet 8. juni 2023 #18 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dette er bare tull Anonymkode: 2c464...b4f Nei det er det ikke. Det kalles «sosial arv». Se på barn av voldelige og alkoholiserte foreldre og si at dette representerer gruppa med «enkle barn». At man får «enkle barn» skyldes ikke utelukkende genetikk/barnets medfødte egenskaper. Det skyldes da også åpenlyst miljø. Dette miljøet er først og fremst foreldrene selv. Er forøvrig ikke spesielt glad i begrepet «enkle barn» man kan jo undre seg over hvem som har begynt å ta det i bruk, det er vel neppe foreldrene til disse barna men heller de som observerer at andre ikke sliter like mye som en selv og ønsker å avskrive dette som at det skyldes at barnet er «født enklere». 3 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #19 Skrevet 8. juni 2023 Du har jo misforstått, handler ikke om atdu ikke vet vet noe, men at du ikke har stått i det samme og derfor blir råd fra de bare merkelige. Anonymkode: 2c464...b4f 5 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #20 Skrevet 8. juni 2023 Full Ugle skrev (1 minutt siden): Nei det er det ikke. Det kalles «sosial arv». Se på barn av voldelige og alkoholiserte foreldre og si at dette representerer gruppa med «enkle barn». At man får «enkle barn» skyldes ikke utelukkende genetikk/barnets medfødte egenskaper. Det skyldes da også åpenlyst miljø. Dette miljøet er først og fremst foreldrene selv. Er forøvrig ikke spesielt glad i begrepet «enkle barn» man kan jo undre seg over hvem som har begynt å ta det i bruk, det er vel neppe foreldrene til disse barna men heller de som observerer at andre ikke sliter like mye som en selv og ønsker å avskrive dette som at det skyldes at barnet er «født enklere». Jo det er det, virkelig . Anonymkode: 2c464...b4f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå