Gå til innhold

Hvor ble det av folkeskikken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok trikken til jobb idag morges, og fikk meg en liten oppvekker.

Det var ganske fullt på trikken, så jeg og sambo måtte sitte på klapp-setene. Etter noen stopp kom det på et gammelt ektepar, med stokk og tydelige problemer med å holde seg på bena. Vi reiste oss selvfølgelig for å gi de plassene våre.

Mannen holdt på å sette seg ned innerst, men måtte ha litt hjelp av kona.

Mens hun står og hjelper mannen kommer det en ung jente, presser seg frem og smetter ned på setet ved siden av han, der den gamle damen skulle til å sette seg! :overrasket:

Hvor i all verden har det blitt av folkeskikken? Får ikke unge oppdragelse lenger?

Hadde ikke engang kunnet forestille meg å gjøre noe slikt selv, kanskje derfor jeg ble litt "sjokka"?

Er dette vanlig blant yngre mennesker i dag, å vise så liten omtenksomhet?

Bør vel legge til at det endte bra, jeg kunne ikke dy meg, så den gamle damen fikk setet sitt raskt "tilbake". ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For ei frekk liten kjerring :(

Jeg opplever også frekke bussfolk (nå er ikke jeg gammel, og det har ikke SÅ mye å si, men) når jeg sitter innerst og skal ut, gidder jo ikke folk som sitter på siden av meg ytterst å lette på rævva så jeg må presse meg forbi i en forbanna lapdance. De burde sette opp regler på bussen, folk er for treige.

Skrevet

Tror ikke det er vanlig. Det er utrolig mye flott ungdom - synes faktisk heller det er voksne som er frekke (ikke i ditt tilfelle selvfølgelig).

Tror jeg ville sagt fra rimelig klart hva jeg mente om sånt til den unge damen gitt.

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg syns folk stort sett er veldig høflige og greie jeg. Unntak finnes og har vel alltid eksistert. Tror ikke "alt var så mye bedre før". Men klart - tidene forandrer seg og det gjør vel høflighetsnormer og, men at unge i dag ikke kan oppføre seg er noe stort sludder! :)

Skrevet

Nå er ikke jeg så gammel heller da..(24) :ler: Men synes ungdom (si opp til 20-åringer da) er mye "værre" allerede nå enn de var når jeg var på den alderen..

Skrevet

Synes ingen aldersgruppe utpreger seg særlig, når det kommer til mangel på folkeskikk.. Du finner råtne egg i alle kurver!

Gjest Rogalinn
Skrevet

Det viktigste er vel at folk rundt kan "irettesette" den som er frekk, så ikke den personen tror at man bare kan oppføre seg som man selv vil (dersom man ikke eier oppdragelse.)

Flott, Sneip!

Skrevet
Det viktigste er vel at folk rundt kan "irettesette" den som er frekk, så ikke den personen tror at man bare kan oppføre seg som man selv vil (dersom man ikke eier oppdragelse.)

Flott, Sneip!

Takk. :sjenert: Pleier vanligvis ikke å blande meg borti andres oppførsel, men ble skikkelig sint idag. Sikkert fordi det var "mitt" sete i utgangspunktet. :ler:

Gjest lilletroll
Skrevet
Synes ingen aldersgruppe utpreger seg særlig, når det kommer til mangel på folkeskikk.. Du finner råtne egg i alle kurver!

Enig!!

Denne unge damen du var ute for var usedvanlig frekk, og jeg er glad hun ble tilsnakket!! (Det hadde jeg også gjort)

Skrevet
Nå er ikke jeg så gammel heller da..(24)  :ler: Men synes ungdom (si opp til 20-åringer da) er mye "værre" allerede nå enn de var når jeg var på den alderen..

må faktisk si meg enig her... dessverre

Skrevet

akkurat som jeg skulle sagt det selv, bare det at du sa det mye bedre ;)

Skrevet

:overrasket: at det går an, det har jeg ikke fått meg til å gjort.

Hva var det du sa til henne da? Håper hun ble flau av seg selv

Skrevet
Nå er ikke jeg så gammel heller da..(24)  :ler: Men synes ungdom (si opp til 20-åringer da) er mye "værre" allerede nå enn de var når jeg var på den alderen..

Samme her :ler: Jeg var så fantastisk perfekt ungdom selv, vettu, så selvfølgelig synes jeg de er mye verre nå..

:sjenert:

Seriøst, jeg synes dessverre mange tenåringer i dag er utrolig frekke og uoppdragne. Det er mulig jeg bare har vært uheldig og møtt på de verste, men jeg snakker bare av erfaring på de jeg har opplevd.

Skrevet

Jeg synes også jeg ser manglede folkeskikk alt for ofte...nå er jeg bare noen og tjue selv og vet vel ikke om det har blitt så mye værre, men av og til -nei, ganske ofte- blir jeg helt sjokka! Ikke bare ungdommer da, nesten like ofte voksne folk. Uhøflig mobilsnakking, folk som avbryter i tide og utide, bordskikk, banning (banner selv jeg altså, men ikke forran bestemora mi liksom), alt mulig rart... Av og til blir jeg fryktelig takknemmelig ovenfor mamma og pappa for at de har gitt meg en god oppdragelse!

Skrevet

Synes faktisk "verstingene" er menn i 40 årene som har det med å brøyte seg forbi deg på bussen og kaste seg ned på eneste ledige sete uten snev av dårlig samvittighet.. :sur: Eller er det bare jeg som har vært uheldig..?

Skrevet

Helt enig.

Hva med feks de foreldrene som lar barna sine stå i setene? Aller helst med gjørmete støvler. Eller de som spiller umåtelig høy musikk (selvfølgelig er det noen som nok ikke er klar over hvor høyt de egentlig spiller og at andre kan høre det, men noen gjør det bevisst). Og dem som prater i mobiltelefonen hele reisen?

Og nettop de som ikke reiser seg for eldre/ tom tar plassen deres.

Alle disse finner du i alle aldersgrupper.

Skrevet

kan ikke si jeg sitter og venter på en mulighet for og offre setet,men det er bare og spørre og er det åpenlyst att noen sliter får dem plassen. (eksempelvis parret som du nevner)

Jeg er bare 21,men har defekte knær selv,dette synes ikke så godt men på en dårlig dag kan 25 minutter oppreist på trikken bety att leddene skjelver og att jeg sliter med og holde meg oppe uten att det gjør skrekkelig vondt.

På en sånn dag beholder jeg plassen uansett hvor mye gamle damer som nekter og tro meg klager. Nå er det heldigvis sjelden dette problemet er så stort.

Skrevet

Må si jeg bli litt sjokkert over hun som presset seg inn på det ledige setet ja, snakk om egoisme og liten omtanke for andre.

Men det fikk meg til å tenke på da jeg gikk gravid med førstemann for tjuefem år siden - de som reiste seg på bussen for meg og magen min var menn i trettiårene, de som så surt på meg og syntes jeg kunne stå der med magen min var damer i femtiårene. De var kroniske. Sure blikk, sure kommentarer, dyttet for å komme forbi osv. Da jeg senere prøvde meg på buss og trikk med barnevogn var det denne gruppen som var surest da også....

maken til kjerringpakk - jeg nærmer meg femti sjøl nå, og sånn skal jeg aldri bli.

(Og de sure kjerringene som nå antas å være i syttiåra ville jeg ikke reist meg for i hvert fall, om jeg hadde kjent dem igjen.. bare på trass)

Gjest Bodillen
Skrevet (endret)

Det er mye uoppdragne unger for tiden, ja... Jeg jobber i barneskolen, og jeg må si jeg blir rimelig sjokkert over hva slags oppførsel enkelte har.

Jeg jobber også i ungdomsklubb, og jeg har møtt endel uoppdragen ungdom, men selvfølgelig mest grei ungdom! I en periode måtte vi dele lokaler med en pensjonistforening, og makan til dårlig oppførsel blant enkelte av dem skal en lete lenge etter! De leide lokaler av oss, men tok seg til rette, var uhøflige og sure. De klagde på hvordan ungdommene benyttet lokalene (fordi de måtte rydde bort utstyret sitt før ungdommene skulle ha lokalene), de klaget på fargevalgene våre da vi malte, det var til og med forsvunnet godsaker fra skapene våre etter at de hadde brukt lokalene! De ødela også(beviselig!) noe kostbart utstyr for oss etter å ha buksert det rundt for å få på plass tingene sine, men nektet for både å ha gjort det og for å gjøre opp for seg! Selvfølgelig gjaldt ikke det hele gjengen, men de overskygget jo godt og vel de koselige besteforeldre-typene.

Aldri har vi vært så glad for å bli kvitt leietakere som den hersens pensjonistforeningen. Jeg jobber fremdeles hardt med mine fordommer mot eldre...

Endret av Bodillen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...