AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #1 Skrevet 7. juni 2023 Jeg har småbarn selv, og jeg synes det er påfallende mye støy og uro blant disse små. Hva er det som skjer? Vi hadde våre urokråker da jeg gikk i barnehagen på 90-tallet også, men selv de var rolige og kunne sitte i ro, når situasjonen krevde det. Var nylig i en barnebursdag med min femåring, og hjelpe meg for et uendelig kaos. Støy, voldsom uro og ingen respekt for å lytte til de voksne når gaver skulle åpnes, verken i tale eller kropp. Hva er det med denne uendelige uroen hos dagens småbarn? Hvorfor er de så urolige? Hvorfor så mye støy, hele forbanna tiden? Det må være utrolig skadelig, både fysisk og psykisk. Anonymkode: 0e989...3a1 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #2 Skrevet 7. juni 2023 Har tenkt det samme. Jeg tror det skyldes mindre fysisk aktivitet, mer skjerm og den type rask stimuli. De klarer ikke å vente lenger. Anonymkode: e97a0...a08 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #3 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har tenkt det samme. Jeg tror det skyldes mindre fysisk aktivitet, mer skjerm og den type rask stimuli. De klarer ikke å vente lenger. Anonymkode: e97a0...a08 Men, de er jo aktive i barnehagen hele dagen. Mye ute. Skjermbruk skal foreldre styre, og selv med noe bruk av skjerm, skulle ikke det gi disse voldsomme utslagene som jeg stadig observerer. Jeg er ikke vant med at så store barn som 4-6-åringer må ha med seg foreldre i barnebursdager eller lek generelt, det var aldri et issue før. Nå derimot, føler jeg foreldre alltid må være tilstede, ellers eskalerer ting kjapt. Jeg er veldig oppgitt over dette, og egentlig bekymret. Barn kan mye i dag, men det er så mange grunnleggende ting de IKKE mestrer. Hva er årsakene til dette? Anonymkode: 0e989...3a1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #4 Skrevet 7. juni 2023 Barn bruker jo skjerm i barnehager også Anonymkode: 6a2e7...b4e 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #5 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Barn bruker jo skjerm i barnehager også Anonymkode: 6a2e7...b4e Det har vi ikke lov til i bhg jeg er pedleder. Det kom ny forskning på dette og da ble det forbudt. En gang jeg satte på et ti min klipp fikk jeg klage fra foreldre. Anonymkode: 44fb5...dba
Heln Skrevet 7. juni 2023 #6 Skrevet 7. juni 2023 De blir plassert i en institusjon fra de er ett år hvor de må rope høyest om de skal bli hørt som en av mange. Det er ikke rart i det hele tatt at de er høylytte og urolige. Barn på 90 tallet var sjeldent i barnehage som ettåringer, de fikk lære å oppføre seg med mammas/dagmammas fulle oppmerksomhet i et par år først. 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #7 Skrevet 7. juni 2023 Eller så skyldes det at mange barn er midtpunktet hjemme, foreldre er mer opptatt av å være venner med/kule foreldre enn å sette grenser, oppdra og la barna vente en gang i blant (for eks når voksne snakker med andre og barnet vil ha oppmerksomhet). eller at mange har en oppfatning av barna må slites ut hele tiden, og barna blir vant til at det alltid skjer noe. Da blir det vanskelig å bare sitte stille, lytte til, finne på og bli en selvvalgt lek over tid. Uten tydelige grenser mellom voksne og barn, blir barna ofte utålmodige, rastløse og mangler, Anonymkode: 3a411...68e 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #8 Skrevet 7. juni 2023 Min er bare halvannet så jeg har ikke observert dette i forbindelse med barnebursdager o.l., men har observert det samme i forbindelse med jobb. Jobber som instruktør på en rideskole og har mye med knøttene og de yngste nybegynnerne å gjøre. Knøttene vi hadde for ti år siden var oftere gode på å vente på tur, sitte rolig, rekke opp hånda, følge med på det de skal gjøre og ikke minst følge med på hva instruktøren sier og følge beskjeder. Var alltid noen med masse mark i rumpa, men nå er det heller regelen enn unntaket. Vi har faktisk vært nødt til å heve nedre aldersgrense for knøttekurs fra 3 til 4-5 år (5-åringene prioriteres foran 4-åringene) og fra 6 til 8 år på nybegynnerkurs på grunn av dette. Får ofte beskjed fra foreldrene om at de er forsinka fordi de kommer rett fra turn og at de må være raske når vi er ferdige fordi de skal videre på fotball. Det er altså fireåringer med tre aktiviteter på samme ettermiddag/kveld. For ti år siden var det sjeldent en greie, utover at noen innimellom måtte låne kontoret for å skifte fordi de skulle rett i bursdag etter ridetimen. Kanskje det skyldes at det skjer for mye for de små nå? Anonymkode: 8f942...dd6
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #9 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Min er bare halvannet så jeg har ikke observert dette i forbindelse med barnebursdager o.l., men har observert det samme i forbindelse med jobb. Jobber som instruktør på en rideskole og har mye med knøttene og de yngste nybegynnerne å gjøre. Knøttene vi hadde for ti år siden var oftere gode på å vente på tur, sitte rolig, rekke opp hånda, følge med på det de skal gjøre og ikke minst følge med på hva instruktøren sier og følge beskjeder. Var alltid noen med masse mark i rumpa, men nå er det heller regelen enn unntaket. Vi har faktisk vært nødt til å heve nedre aldersgrense for knøttekurs fra 3 til 4-5 år (5-åringene prioriteres foran 4-åringene) og fra 6 til 8 år på nybegynnerkurs på grunn av dette. Får ofte beskjed fra foreldrene om at de er forsinka fordi de kommer rett fra turn og at de må være raske når vi er ferdige fordi de skal videre på fotball. Det er altså fireåringer med tre aktiviteter på samme ettermiddag/kveld. For ti år siden var det sjeldent en greie, utover at noen innimellom måtte låne kontoret for å skifte fordi de skulle rett i bursdag etter ridetimen. Kanskje det skyldes at det skjer for mye for de små nå? Anonymkode: 8f942...dd6 Ja, at foreldre kan torturere barna sine med et sånt jævlig stressende program før de er 5 år gamle, er helt vanvittig, og egentlig mishandling. Stakkars barn! Det du skriver, bekrefter mine observasjoner. Jeg hadde krepert dersom jeg måtte holde et sånt tempo som voksen. Hva er det egentlig slike foreldre tror de gjør godt for barna sine, ved å holde på slik? Skremmende! Mye må roes kraftig ned i dag. Tempoet må NED. Anonymkode: 0e989...3a1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #10 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har småbarn selv, og jeg synes det er påfallende mye støy og uro blant disse små. Hva er det som skjer? Vi hadde våre urokråker da jeg gikk i barnehagen på 90-tallet også, men selv de var rolige og kunne sitte i ro, når situasjonen krevde det. Var nylig i en barnebursdag med min femåring, og hjelpe meg for et uendelig kaos. Støy, voldsom uro og ingen respekt for å lytte til de voksne når gaver skulle åpnes, verken i tale eller kropp. Hva er det med denne uendelige uroen hos dagens småbarn? Hvorfor er de så urolige? Hvorfor så mye støy, hele forbanna tiden? Det må være utrolig skadelig, både fysisk og psykisk. Anonymkode: 0e989...3a1 Heit normalt at det blir ekstra lyd i bursdag da, uten at det er hverdagen ellers Anonymkode: 024fe...a73
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #11 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Min er bare halvannet så jeg har ikke observert dette i forbindelse med barnebursdager o.l., men har observert det samme i forbindelse med jobb. Jobber som instruktør på en rideskole og har mye med knøttene og de yngste nybegynnerne å gjøre. Knøttene vi hadde for ti år siden var oftere gode på å vente på tur, sitte rolig, rekke opp hånda, følge med på det de skal gjøre og ikke minst følge med på hva instruktøren sier og følge beskjeder. Var alltid noen med masse mark i rumpa, men nå er det heller regelen enn unntaket. Vi har faktisk vært nødt til å heve nedre aldersgrense for knøttekurs fra 3 til 4-5 år (5-åringene prioriteres foran 4-åringene) og fra 6 til 8 år på nybegynnerkurs på grunn av dette. Får ofte beskjed fra foreldrene om at de er forsinka fordi de kommer rett fra turn og at de må være raske når vi er ferdige fordi de skal videre på fotball. Det er altså fireåringer med tre aktiviteter på samme ettermiddag/kveld. For ti år siden var det sjeldent en greie, utover at noen innimellom måtte låne kontoret for å skifte fordi de skulle rett i bursdag etter ridetimen. Kanskje det skyldes at det skjer for mye for de små nå? Anonymkode: 8f942...dd6 Da tror jeg du bor på et merkelig sted, jobber i bhg og det er virkelig ikke normalen med mange aktiviteter pp en dag Anonymkode: 024fe...a73
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #12 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Heit normalt at det blir ekstra lyd i bursdag da, uten at det er hverdagen ellers Anonymkode: 024fe...a73 Nei, det er en uro hos barna hele tiden. Ikke bare støy. De klarer ikke å roe ned med én enkelt aktivitet. Og det er ikke bare i bursdag, det er ellers også. Det var IKKE sånn før. Det er noe fundamentalt galt med barn og deres utvikling i dag. Hvor går det feil? Anonymkode: 0e989...3a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå