Gå til innhold

Referanse før eller etter jobbintervju

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal på jobbintervju neste uke, men sjefen vet ikke at jeg søker jobb. Bør jeg ha i stand referansene før intervjuet, eller er det greit å vente til de ber om det hvis det går bra? Hva er mest vanlig? 

Anonymkode: 94450...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mest vanlig er etter. Hvis noen spør meg om referanser før intervjuet, takker jeg nei til intervju. Det er rart! 

Anonymkode: e43c0...27a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mente om det er vanlig at de spør etter referanser under jobbintervjuet, at det er forventet at man har avklart det før intervjuet finner sted.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sier bare at jeg vil sende kontaktdetaljer på referansene på mail. Da rekker jeg å snakke med dem før de blir oppringt. Aldri vært et problem.

Anonymkode: 7d9bd...f28

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ofte en runde seg imellom før man kontakter kandidaten og ber om referanser. Veldig vanlig å skulle ta en prat med referansene sine om den konkrete stillingen man er i prosess på før de oppgis som referanse 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ok, tusen takk folkens! Da satser jeg på at det går fint :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri hatt klar referansene før førstegangsintervjuet, men snakker med referansene før jeg går på andregangsintervju. Hvis det er bare ett intervjue er det greit å vente og så bare si at du gjerne vil snakke med dem før de blir kontaktet og at du sender kontaktinformasjon på e-post.

Anonymkode: ec337...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har aldri hatt klar referansene før førstegangsintervjuet, men snakker med referansene før jeg går på andregangsintervju. Hvis det er bare ett intervjue er det greit å vente og så bare si at du gjerne vil snakke med dem før de blir kontaktet og at du sender kontaktinformasjon på e-post.

Jeg vet ærlig talt ikke om det blir ett eller to intervjuer, ei heller hvor mange som har kommet til intervju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk av referanser gjøres gjerne etter siste intervju, gjerne 2.gangs. Jeg oppgir aldri referanser før 2.gangsintervju er fullført.

1) Før jeg søker en jobb kontakter jeg de jeg har lyst til å bruke som referanser og spør om det er ok. Det er ikke noe sjakktrekk å oppgi folk som referanse som ikke ønsker å være det. De blir da forberedt på at de kan bli kontaktet.

2) På selve intervjuet er det vanlig at man blir spurt om referanser. Da presenterer jeg dem og hvorfor jeg har de som referanser, men jeg oppgir ikke kontaktinformasjon helt enda. Jeg sier at jeg vil varsle referansene om at de kan bli kontaktet. Avtaler å ettersende kontaktinfo så snart jeg har snakket med referansene. Jeg har ikke møtt noen rekruterer som har ytret noe negativ om det.

3) Umiddelbart etter møtet kontakter jeg referansene mine og briefer dem om hva som ble sagt på møtet (hva jeg har hevdet jeg er flink på f.eks) og hva jeg ønsker de legger vekt på nå rekruterer kontakter dem. Da får de mulighet til å forberede hva de vil si.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Even Tuell skrev (1 minutt siden):

Sjekk av referanser gjøres gjerne etter siste intervju, gjerne 2.gangs. Jeg oppgir aldri referanser før 2.gangsintervju er fullført.

1) Før jeg søker en jobb kontakter jeg de jeg har lyst til å bruke som referanser og spør om det er ok. Det er ikke noe sjakktrekk å oppgi folk som referanse som ikke ønsker å være det. De blir da forberedt på at de kan bli kontaktet.

2) På selve intervjuet er det vanlig at man blir spurt om referanser. Da presenterer jeg dem og hvorfor jeg har de som referanser, men jeg oppgir ikke kontaktinformasjon helt enda. Jeg sier at jeg vil varsle referansene om at de kan bli kontaktet. Avtaler å ettersende kontaktinfo så snart jeg har snakket med referansene. Jeg har ikke møtt noen rekruterer som har ytret noe negativ om det.

3) Umiddelbart etter møtet kontakter jeg referansene mine og briefer dem om hva som ble sagt på møtet (hva jeg har hevdet jeg er flink på f.eks) og hva jeg ønsker de legger vekt på nå rekruterer kontakter dem. Da får de mulighet til å forberede hva de vil si.

Flott, tusen takk. Det er veldig nyttig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vent til de spør, men husk å ikke oppgi en referanse som du ikke allerede har avklart med at kan være det.

Jeg har avklart og oppgitt referanser før jobbintervjuene jeg har hatt (ikke mange, jeg har en tendens til å bli lenge når jeg får meg jobb, vært heldig slik sett), men de har aldri blitt sjekket. Sist jobbintervju ble det ikke spurt om referanser, men jeg hadde da akkurat brukt flere år på videreutdanning og hadde gode karakterer å vise til - kanskje det var årsaken.

Det kan falle litt uheldig ut å gi en referanse som ikke er klar over det, og plutselig får en telefon.

Anonymkode: d1cf5...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde referanser før, men unnlot å ta med den daværende jobben av samme grunn som deg. På intervjuet spurte de hvorfor jeg ikke tok med den referansen, og jeg følte det ble litt sånn "Er det et dårlig tegn at du ikke vil vi skal ringe de?" Så jeg endte opp med å bare si at jeg ikke hadde de med på grunn av at de ikke visste om jobbsøkingen,  men at jeg selvsagt skulle ordne det hvis de ønsket å ha med den referansen.

Det ønsket de :ler:

Anonymkode: 0bb85...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Even Tuell skrev (12 timer siden):

Syntes dette var et flott svar med en god prosess for referanser :)

Anonymkode: 350f0...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/7/2023 at 8:50 PM, AnonymBruker said:

Skal på jobbintervju neste uke, men sjefen vet ikke at jeg søker jobb. Bør jeg ha i stand referansene før intervjuet, eller er det greit å vente til de ber om det hvis det går bra? Hva er mest vanlig? 

Ikke sett opp nåværende sjef som referanse 

Anonymkode: 50b72...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er veldig ofte referanse til både nåværende og tidligere ansatte og jeg ber alltid folk om å oppgi meg som referanse etter intervju og jeg forventer også å få en mail med en liten brief på hva slags type jobb det er snakk om og hva slags egenskaper det er ønskelig at jeg trekker frem. Har opplevd å bli oppgitt som referanse av noen som har søkt på flere titalls stillinger hvor hen har lagt meg med som referanse allerede i søknaden og hvis jeg hadde vært i en ansettelseskomite hadde det vært et rødt flagg for meg da det indikerer at man ikke respekterer tiden til de som sier ja til å være referanse. 

Lite er kleinere enn at man kontakter en uforberedt referanse også. Hvis referansen må winge samtalen, kommer man fryktelig dårlig ut av det, så det kan være lurt å heller være tydelig i søknad om at du gjerne oppgir referanse på forespørsel - da ser man jo også hva de som ansetter gjør og får en magefølelse av de også, en ansettelse går jo begge veier. 

Går forøvrig fint an å sette nåværende sjef som referanse avhengig av jobb og kontekst. Jobben min er en typisk gjennomgangsjobb hvor man sjeldent blir mer enn 3-4 år og jeg er veldig glad på ansattes vegne når de ønsker å gå videre i arbeidslivet og stiller gjerne som referanse til nåværende ansatte. Det må man også ta på magefølelsen. 

Anonymkode: f5a86...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.6.2023 den 22.02):

Enig med deg, men ikke så lenge siden gikk jeg glipp av en god jobbmulighet fordi de ville ha referanser FØR første og eneste intervju. Jeg syntes det var rart og spurte dem om de kunne få referanser etter at vi har snakket og de sa nei 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig med deg, men ikke så lenge siden gikk jeg glipp av en god jobbmulighet fordi de ville ha referanser FØR første og eneste intervju. Jeg syntes det var rart og spurte dem om de kunne få referanser etter at vi har snakket og de sa nei 

Spørs hvor god den jobbmuligheten var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...