AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #1 Skrevet 7. juni 2023 Hei! Jeg er usikker på om jeg ønsker å ta jurist utdanningen. Går ssø på vgs, og med rettslære. Greia er at jeg ikke egt ønsker å bli advokat. Å jobbe med loven virker veldig spennende, men ikke som å snakke i en rettsak. Finnes det jobber der man gjør research osv innenfor dette, men at det ikke er du som "presenterer" det? Jeg er flink på skolen, og sånn sett bør det gå fint. Spørsmålet mitt er ikke om jeg kommer inn på studiet. Jeg lurer også på hvor viktige karakterene du får på utdanningen er, bare eksamen som teller? Og så lenge du består, er det så farlig? Har noen erfaringer innenfor dette? Anonymkode: e3570...228
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #2 Skrevet 7. juni 2023 Det finnes helt enormt mange muligheter og bare 40% blir advokater. Hvis du liker jussen kan du helt fint velge det selv om du ikke vil bli advokat. 🙂 Anonymkode: 331c6...202 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #3 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det finnes helt enormt mange muligheter og bare 40% blir advokater. Hvis du liker jussen kan du helt fint velge det selv om du ikke vil bli advokat. 🙂 Anonymkode: 331c6...202 Tusen takk for svar! Har du noen eksempler? 😅 Anonymkode: e3570...228
totti_1 Skrevet 7. juni 2023 #4 Skrevet 7. juni 2023 Tar for de fleste 6 år. Så privatist før det for mange. Why bother? Du blir fort 30 år da...
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #5 Skrevet 7. juni 2023 Svarte ikke på alt du spurte om. Om karakterer er viktig varierer litt avhengig av hva slags jobb du leter etter. Noen er mer opptatt av det enn andre. Du kan få gode jobber etter hvert selv om karakterene inne er supre, hvis du gjør en god jobb det du er og utvikler deg etter hvert. Gode karakterer gir et helt klart et fortrinn, men det et ikke sånn at du aldri vil få til noe om karakterene er dårlige. Anbefaler å jobbe godt med studiene, delta i kollokvier og komme deg ut på praksisopphold eller studentrettshjelpstiltak. Engasjer deg i ting som gir input utover det bøkene gir. Hvis du er glad i research kan det jo være aktuelt å jobbe i et departement f.eks. De jobber mye med utredninger av ulike slag og arbeid med lov- og forskrifter. Anonymkode: 331c6...202
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #6 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tusen takk for svar! Har du noen eksempler? 😅 Anonymkode: e3570...228 Se under. 😉 Anonymkode: 331c6...202
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #7 Skrevet 7. juni 2023 Jeg har heller ikke lyst til å bli advokat, har jobbet som jurist i staten i +20 år. Det er mange muligheter der - i direktorat, departementer, nav, osv. hvilke karakterer du får påvirker hvilke muligheter du har på jobbmarkedet, men du trenger ikke ha toppkarakterer for å få jobb. Konkurransen om de gode karakterene er store på jussen - det er mange ambisiøse folk! Alle de beste fra videregående møtes, og så skal noen av dem bli de beste der liksom. Det må du bare lære deg å leve med, det går nok bra. Anonymkode: 7b389...f65 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #8 Skrevet 7. juni 2023 Det er så mange jobber innen forvaltning for jurister, både i stat, kommune, fylkeskommune. Du kan jobbe som juridisk rådgiver i alle slags områder, fra byggesak, HR, økonomi osv. Søk på «jurist» hos Finn og se på ledige stillinger, så får du en idé. Anonymkode: 9a30e...644 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #9 Skrevet 7. juni 2023 Tusen takk for alle svar, setter veldig pris på det. Har noen tatt utdanningen for kort tid siden, og har meninger om den? Hjelper det å komme innom man tok studiespes+ juss på vgs? Anonymkode: e3570...228
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #10 Skrevet 7. juni 2023 totti_1 skrev (27 minutter siden): Tar for de fleste 6 år. Så privatist før det for mange. Why bother? Du blir fort 30 år da... Noen må jo ha jobbene 😉 Anonymkode: e3570...228 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #11 Skrevet 7. juni 2023 På høgskole/universitet får man kun karakter å eksamen. Man har arbeidskrav og obligatorisk, men det er bare godkjent/ikke godkjent. Som oftest er det en karakter i et fag, men noen ganger to (ofte ved større emner). Ville bare si fra om du ikke var klar over det, siden du spurte om «bare karakterene på eksamen gjaldt» 🙂 Anonymkode: 42fb4...b4f 1
Serafin Skrevet 7. juni 2023 #12 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg er usikker på om jeg ønsker å ta jurist utdanningen. Går ssø på vgs, og med rettslære. Greia er at jeg ikke egt ønsker å bli advokat. Å jobbe med loven virker veldig spennende, men ikke som å snakke i en rettsak. Finnes det jobber der man gjør research osv innenfor dette, men at det ikke er du som "presenterer" det? Jeg er flink på skolen, og sånn sett bør det gå fint. Spørsmålet mitt er ikke om jeg kommer inn på studiet. Jeg lurer også på hvor viktige karakterene du får på utdanningen er, bare eksamen som teller? Og så lenge du består, er det så farlig? Har noen erfaringer innenfor dette? Anonymkode: e3570...228 Ja, du kan velge mangr andre retninger enn bare advokat med en master i rettsvitenskap. Du kan f.eks. jobbe med tildelingssaker innen helse for kommunen, saksbehandling hos Statsforvalteren, Helsetilsynet osv. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #13 Skrevet 7. juni 2023 For å bli advokat må du først bli ferdig jurist, og så jobbe hos advokatkontor med en prinsipal (advokat) i minimum to år. Du må også føre to rettssaker og ta advokateksamen. De fleste "holder" seg til å være jurist 😊 Jeg har jobbet som jurist i sju år, først hos en kommune og nå hos staten. Er rådgiver innenfor et spesielt rettsområde og snakker ikke med en sjel i løpet av dagen (bortsett fra kolleger) 😄 Passer meg utmerket. Anonymkode: 86434...2b5 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #14 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): På høgskole/universitet får man kun karakter å eksamen. Man har arbeidskrav og obligatorisk, men det er bare godkjent/ikke godkjent. Som oftest er det en karakter i et fag, men noen ganger to (ofte ved større emner). Ville bare si fra om du ikke var klar over det, siden du spurte om «bare karakterene på eksamen gjaldt» 🙂 Anonymkode: 42fb4...b4f Okay tusen takk! AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For å bli advokat må du først bli ferdig jurist, og så jobbe hos advokatkontor med en prinsipal (advokat) i minimum to år. Du må også føre to rettssaker og ta advokateksamen. De fleste "holder" seg til å være jurist 😊 Jeg har jobbet som jurist i sju år, først hos en kommune og nå hos staten. Er rådgiver innenfor et spesielt rettsområde og snakker ikke med en sjel i løpet av dagen (bortsett fra kolleger) 😄 Passer meg utmerket. Anonymkode: 86434...2b5 Det virker akkurat som noe for meg 😂 Glad for alle svarene, man tenker fort på advokat men det er jo ikke det eneste! Anonymkode: e3570...228
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #15 Skrevet 7. juni 2023 De juristene jeg kjenner jobber med mye forskjellig: kommune, gdpr-spesialist i forsvaret, klageinstans i staten, skatteetaten. Stor variasjon og de trives godt. Karakterene har ikke vært så viktig for dem. Det viktige er å gjøre det bra i første jobb og gjerne ha relevant jobb mens man studerer. Anonymkode: 3c7f2...5c6 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #16 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De juristene jeg kjenner jobber med mye forskjellig: kommune, gdpr-spesialist i forsvaret, klageinstans i staten, skatteetaten. Stor variasjon og de trives godt. Karakterene har ikke vært så viktig for dem. Det viktige er å gjøre det bra i første jobb og gjerne ha relevant jobb mens man studerer. Anonymkode: 3c7f2...5c6 Nettopp! Det er synd at advokatyrket får så mye mer oppmerksomhet enn alle de andre mulighetene, men det er jo det som anses som mest sexy. Anonymkode: 331c6...202 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #17 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): For å bli advokat må du først bli ferdig jurist, og så jobbe hos advokatkontor med en prinsipal (advokat) i minimum to år. Du må også føre to rettssaker og ta advokateksamen. De fleste "holder" seg til å være jurist 😊 Jeg har jobbet som jurist i sju år, først hos en kommune og nå hos staten. Er rådgiver innenfor et spesielt rettsområde og snakker ikke med en sjel i løpet av dagen (bortsett fra kolleger) 😄 Passer meg utmerket. Anonymkode: 86434...2b5 Ikke ts, men hva syntes du om utdanningen? Veldig vanskelig? Anonymkode: e3570...228
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #18 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ikke ts, men hva syntes du om utdanningen? Veldig vanskelig? Anonymkode: e3570...228 Nei, så lenge man leser nok og bruker tid på metode så er det null problem for en person med normal intelligens og interesse for faget 😊 Anonymkode: 86434...2b5 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #19 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei, så lenge man leser nok og bruker tid på metode så er det null problem for en person med normal intelligens og interesse for faget 😊 Anonymkode: 86434...2b5 Interesse og litt anlegg er nøkkelen til alle fag. Folk er forskjellige. Anonymkode: 331c6...202
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #20 Skrevet 7. juni 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Nettopp! Det er synd at advokatyrket får så mye mer oppmerksomhet enn alle de andre mulighetene, men det er jo det som anses som mest sexy. Anonymkode: 331c6...202 Dette gjelder nok de fleste utdaninger og yrker. De fleste skoleelever og studenter har ofte kun hørt om en brøkdel av jobbene og arbeidsgiverne man kan ha med de ulike utdanningene. Typisk har man kun hørt om jobbene foreldre har, jobbene som kommer i media og arbeidsgiverne som møter opp på karrieredagene. Det er også kun de største arbeidsgiverne som kommer på karrieredagene. Samme gjelder tv-serier og filmer. Det er enkelte yrker som går igjen i filmer og tv-serier, mens de aller fleste yrker blir aldri praktisert av noen av hovedpersonene i filmer og serier. Og de yrkene som faktisk blir praktisert i film og tv-serier er svært sjeldent realistiske. Anonymkode: 418db...eda 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå