Gå til innhold

Ved lunch på restaurant, kan man bestille halv porsjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på å gå ned i vekt og det er vanskelig når porsjonene er så store. Kan man bestille halv porsjon? ( og betale halvparten?)

Anonymkode: 7fd59...bcf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mulig at noen gjør det, men tviler på de kan ta halv pris. Du kan evt bare spise halvparten og ta med resten hjem.

Anonymkode: ecb9e...b0b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg holder på å gå ned i vekt og det er vanskelig når porsjonene er så store. Kan man bestille halv porsjon? ( og betale halvparten?)

Noen restauranter er åpne for sånt , evnt bestill barneporsjon . Hadde evnt bedt om å få ta med rester hjem eller bestille en forrett ( som er små ) . 

• Liker 1
Skrevet

Lunsjporsjoner er mindre enn middagsporsjoner i utgangspunktet. Bestill en salat med dressing på siden

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer som regel helt an på hva du bestiller. Men en mulighet er jo å heller kjøpe en forrett eller be om å få med rester hjem. 

Anonymkode: 351a8...076

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Siden du vil betale halv pris tenker du sikkert at lokalet er gratis og de som jobber gjør det gratis, men der tar du faktisk feil. Er ikke bare råvarene som ligger i prisen på maten, det er ganske mye annet også.

Så be om mindre porsjon, det fikse de sikkert. Men det er like mye jobb å lage den, stolen du sitter på koster restauranten like mye og servitøren er like mye verdt. Så betal det retten koster.

Anonymkode: 02253...04e

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er mye mer enn maten du betaler for på restaurant, så å be om halv pris er bare frekt. 

Bedre å be om en dobbel forret. Eller velge fra salatene eller tilsvarende. Eller. mulig best; be dem droppe saus, droppe gratengen... et eller annet element du vet ikke er bra for deg. 

Anonymkode: 0dd98...cdc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ikke tenk på det, du justerer bare resten av dagen med totalt inntaket ditt. Ofte spiser jeg større lunsj, så hopper over middg og kvelds. Eller legger til kveldsmåltid.

Slutt å kompliser kosthold.

Anonymkode: ca301...f67

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Ved restauranter som både serverer lunsj og middag, er dette som regel justert fra før (både størrelse og pris), så det tviler jeg på 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, men du kan spise bare halvparten

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å spørre? Eventuelt bestille salat uten dressing? Hvis du jobber med vektnedgang vil jeg uansett anbefale deg å lage mesteparten av maten hjemme, for da har du full kontroll på både porsjonstørrelse og innhold.

Anonymkode: f9130...65a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du kan spørre. Et respektabelt spisested vil presentere en løsning med mindre mat og lavere pris. Du kan nok ikke regne med halv pris - summen dekker mat, oppvask, servering etc. så la oss si prisen blir 3/5 eller 2/3. 

Dette - å spesifisere størrelsen på porsjonen uavhengig av hva som står i menyen - er helt vanlig i flere land. 

Vil ikke stedet tilpasse? Da ville jeg antatt (med to streker under svaret) at de varmer opp halvfabrikata. Og sluttet å gå der.

Anonymkode: 8b9a6...ebb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, en lunsj på restaurant tipper ikke vektnedgangen din. Alt med måte. Legg om til en sunn livsstil du kan leve med, så klarer du holde vekta etter slanke-kuren. Juster ant resterende kalorier etter lunsjen; også spiser du heller en lett, kalorifattig middag 🤷‍♀️

Anonymkode: d3388...d15

• Liker 1
Skrevet

Det er nok litt vanskelig. Men jeg tenker man kan velge rett med omhu og evetuelt legge igjen noe på tallerkenen. Og noen ting kan jo tilpasses, at man ber om mer grønnsaker og dropper pommes frites eller fløtepotet f eks. Be om dressing ved siden av er også lurt.
Jeg har spist mye ute også under slanking og det gikk bra. På litt finere steder er det jo gjerne en nøktern porsjon og rent kjøtt og fisk og det er jo en bra middag, tenker jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Holder du forresten på med vektnedgang, eller livsstilsendring?

(det første pleier å være en dårlig idé) 

På sikt må du kunne gå på restaurant, feire jul, møte til kakefredag, uten å tenke slanking. Så det valget du tar på restaurant nå må du også klare å ta om to uker, om to måneder, om to år. 

Anonymkode: 0dd98...cdc

AnonymBruker
Skrevet

gjorde dette masse da barna var små. nix problem på de fleste steder (men funker ikke alltid på fastfoodsteder som egon og peppes da de ofte har ferdigpakkede porsjoner)

Anonymkode: 32417...765

Skrevet

Ja bare gjør sånn her 

AnonymBruker
Skrevet

På et par kinarestauranter her så er det mulig. Samme med pastasentralen. 

Ellers bil jeg komme med tips. Du kan be om å fmels droppe brød til, dressing på siden i stedet for dynket, droppe smør, spørre om mulighet for mer grønnsaker i stedet for potet/ris. 

Anonymkode: 7eff7...66c

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal ned i velt må du legge om hele livsstilen. Det handler om selvkontroll. Du kan likegodt lære deg allerede nå at du TRENGER ikke søise tallerkenen tom. Det går an å spise til man er mett, og stoppe der.

Anonymkode: dd2fe...5f8

AnonymBruker
Skrevet
On 6/7/2023 at 8:05 PM, AnonymBruker said:

Spørs om restauranten du skal på leser dette, og forstår at det er deres restaurant du sikter til. 😄 

Anonymkode: dc292...b1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...