Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk mitt ene barn for snart 13 år siden og da var jo sosiale medier mye mindre enn i dag. Smarttelefoner hadde vi heller ikke. 

Jeg har inntrykk av at mange bilder og videoer, særlig på Instagram, viser et glansbilde av babytida som blir stadig mer urealistisk. Klart det er en flott tid og sterk kjærlighet, men det er jo fødsel, barseltid, det er blod, svette, tårer og hardt arbeid. 

Det er jammen ikke rart at folk skriver at "ååå, jeg kan ikke vente med å få baby", i kommentarfeltet når de ser video etter video som dette, komplett med solskinn og blonder og tyll:

https://www.instagram.com/reel/Csbvae8p5I5/?igshid=MzRlODBiNWFlZA== 

Jeg håper at vi heller kan snakke mer med familie og venner, og scrolle mindre på Insta. Før i tida så hadde kvinner mange flere barn og babyer rundt seg på alle kanter, og man måtte dele på arbeidet. 

Og da visste man også mye mer hva man gikk til når man selv fikk baby og småbarn. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener oppriktig at folk må bli flinkere til å verne seg selv mot sosiale media dersom de ender opp med å ikke kunne skille det og det faktiske liv. Folk må ta litt mer ansvar for seg selv.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok 👍🏻

Anonymkode: 8dba0...bc5

AnonymBruker
Skrevet

Syns det er rimelig kleint. «Nå skal jeg filme meg selv mens jeg koser meg baby, så jeg kan legge dette ut på sosiale medier». De må vel ha oppmerksomhetsbehov.

Dessuten er det uansvarlig å legge ut masse videoer og bilder av babyer, de kan ikke samtykke til dette.

Ingen av mine venninner rosemalte verken graviditet, barsel eller familieliv, heldigvis. 

Anonymkode: db096...7f7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vel, klipper jeg opp min morgen med baby, så kunne det sett sånn ut her og. (Om jeg  bare hadde hatt så fargekoordinerte antrekk..) Men enig, en bør verne seg selv mot idyllen i some, iallefall forstå at det er kun bruddstykker man får se. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (1 time siden):

Jeg mener oppriktig at folk må bli flinkere til å verne seg selv mot sosiale media dersom de ender opp med å ikke kunne skille det og det faktiske liv. Folk må ta litt mer ansvar for seg selv.

Dette er jeg veldig enig i.

Sosiale medier er litt som TV. Vi har vært vant til TV i mange, mange år. Og alle som er kjent med TV-konseptet vet at det er lagd for underholdning. Noen programmer driver noe med opplysning også, men det er seeren selv som må filtere ut det man ønsker å få ut av opplevelsen. Samme greia med influnecere og sosiale medier. Noe er nyttig, men veldig mye er ikke nyttig. Og det vil aldri fremstille den totale virkelighet.

Anonymkode: 1e2c7...730

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig. Skulle jeg latt meg påvirke av alt på sosiale medier så hadde det vel klikka til slutt. 

Anonymkode: 6552e...077

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Syns det er rimelig kleint. «Nå skal jeg filme meg selv mens jeg koser meg baby, så jeg kan legge dette ut på sosiale medier». De må vel ha oppmerksomhetsbehov.

Dessuten er det uansvarlig å legge ut masse videoer og bilder av babyer, de kan ikke samtykke til dette.

Ingen av mine venninner rosemalte verken graviditet, barsel eller familieliv, heldigvis. 

Ja, det er en annen ting. Vi snakker så mye om eksponering av barn her i Norge, en viktig debatt - mens Facebook og Insta nærmest flommer over av utenlandske videoer av babyer og småbarn som går viralt. 

Det virker som om folk blåser i dette i andre land...? 

Endret av Bjerka
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Bjerka said:

Ja, det er en annen ting. Vi snakker så mye om eksponering av barn her i Norge, en viktig debatt - mens Facebook og Insta nærmest flommer over av utenlandske videoer av babyer og småbarn som går viralt. 

Det virker som om folk blåser i dette i andre land...? 

Medier i Norge er veldig varsomme med å intervjue og eksponere barn på generell basis. Og de prøver på beskytte voksne mennesker mot seg selv (til en viss grad). Slik er ikke medier i andre land hvor både voksne og barn eksponeres i stor grad. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig. Og de aller fleste (i alle fall i min krets) bruker ikke sosiale medier daglig heller. Når man poster et bilde i ny og ne, så er det jo positive hendelser man deler. 

Anonymkode: 83ff2...3d2

AnonymBruker
Skrevet

Noen har en "enkel" baby. Her er det også ganske fredelige morgener med en blid baby. Men det er superviktig å ikke sammenligne seg med andre, og spesielt ikke stole blindt på hva man ser i sosiale medier. Sjøl om jeg har en enkel baby så fikk kroppen min kjørt seg, og jeg er ikke helt bra enda snart 2 mnd eter fødsel. Men jeg skjønner at selv om jeg ser videoer av mødre som trener en uke etter fødsel, så betyr det ikke at jeg skal klare det samme. 

Anonymkode: be3d3...3f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange kommenterer at folk må verne seg selv og forstå at det ikke er ekte, men det er lettere sagt enn gjort. Det er jo derfor sosiale medier er så "skummelt". Folk sliter med å skille hva som er ekte og hva som er fake og det er ikke bare bare å kutte sosiale medier nå om dagen.

Når det gjelder å legge ut bilder av barn i sosiale medier er det strengt tatt frarådet, men mange gjør de uansett (meg selv inkludert). Det står i hvert fall mange steder at hvis du først skal dele bilder/film så bør du ikke dele bilder av barnet gråter, er trist eller sint for å verne om barnet. Derfor tror jeg mange velger å kun vise solskinnsdagene.

Sønnen min har hatt kolikk og masse plager, men har ikke delt bilder av det i sosiale medier. Har derimot snakket om det med folk om hvor jævlig situasjonen har vært og ofte blitt møtt med kvitrende stemme at "det går seg til skal du se" (alltid fra folk med enklere barn enn vår). Han er 11 måneder og har fremdeles masse plager.  Folk vil ofte ikke høre de ekte (aka negative) historiene. Da blir det bare solskinn.

Anonymkode: 9fc2f...735

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk også min første for 13 år siden, I 2010, og vi hadde da absolutt smarttelefoner. Blogg var den store greia og Facebook hadde sin store peak på den tiden.

Lurer litt på hvilken verden du levde i.

Anonymkode: 14605...b6a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...