AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #1 Skrevet 7. juni 2023 Hei! Jeg lurer litt på det med vektøkning under graviditet. Hvorfor er det slik at noen legger på seg mer enn andre? Genetikk? Inaktivitet? Mer matlyst? Og hvordan er det etter fødsel? Går man ned til «opprinnelig» vekt eller forblir man «større» enn før? Anonymkode: e8ab9...c41
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #2 Skrevet 7. juni 2023 Kan bare snakke for meg selv. Jeg spiste noenlunde det samme som før graviditeten, trente frem til termin til tross for bekkensmerter osv, og ja kunne se vekta fyke i været jo lengre ut i svangerskapet jeg kom. Rundt termin var jeg cirka 22 kilo tyngre. Mestparten av vekten forsvant den første måneden, og resten innen 3 måneder etter fødsel. For min del var mesteparten vann rett og slett. Vet ikke om det har så mye med genetikk å gjøre at vekten forsvant så raskt for min del. Tror det er viktig å ikke leve i illusjonen at man spiser for to, og være så aktiv som mulig til tross for tretthet, smerter osv. Heller tilrettelegg trening og bevegelse etter kroppen og eventuelle vondter. Anonymkode: efbd4...965
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #3 Skrevet 7. juni 2023 Mange legger på seg mye vann. Mens noen spiser selvfølgelig alt for mye. Jeg tror de som går mest opp vannvekt kommer ganske raskt tilbake til normalvekt. Mens de som har spist på seg 20-30 kg nok vil slite mer. Anonymkode: 46ada...c9a 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #4 Skrevet 8. juni 2023 Jeg tror mye handler om genetikk faktisk. Første svangerskap spiste jeg MYE. Altså kaker, sjokolade osv nesten hver dag. I tilegg til store porsjoner med middag, frokost osv. La på meg 27 kg totalt. Gikk ned alt innen 1,5 år, men måtte jobbe litt for de siste kgene. Er gravid igjen nå, og har vært veldig bevisst fra dag 1 av matinntak, nettopp fordi jeg ikke ville legge på meg like mye som sist. Har selvsagt spist litt søtt, men ikke nærheten av det jeg gjorde sist. Har også prøvd å begrense porsjonene mine, men absolutt ikke gått sulten. Vil si jeg spiser det samme som før jeg ble gravid og da hadde jeg en stabil vekt. Har likevel gått opp nesten 20 kg og er i uke 32. Men ser at jeg har mer vann i kroppen denne gangen pga sokkemerker osv som jeg ikke hadde sist. Så håper det er litt vann også😊 Var nokså aktiv begge svangerskapene. Har hund så går tur hver dag i tilegg til 100% jobb som innebærer en del bevegelse.😊 er nok litt mer aktiv denne gang pga. En 3 åring i tilegg. Anonymkode: 07b2f...025
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #5 Skrevet 8. juni 2023 Hadde et ok minus kosthold, og la på meg godt over 20 kg. Mye vann i kroppen på slutten og skikkelig elefantbein. Ikke så opptatt av å veie meg noe særlig i etterkant, men rundt 5 mnd etter fødsel kom jeg inn i gamle bukser igjen. Spist mye dårligere etter graviditeten så har nok vært heldig med at kroppen min bruker mye energi på amming. Problemet er at jeg har nå fått så mange dårlige vaner, og at ammemagien begynner å avta, så nå har jeg begynt å legge på meg igjen 😒 Ikke veldig motivert eller har noe særlig overskudd til å skjerpe meg, men må jo bare det... Anonymkode: 85f6d...dd6
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #6 Skrevet 8. juni 2023 Hvorfor man går opp ulikt har mange variabler, hvor mye og hva man spiser, aktivitetsnivå, gener, vann. Om man går tilbake til opprinnelig vekt tenker jeg man i stor grad "bestemmer" selv, noen raser ned i vekt uten å gå inn for det, men andre må legge inn en innsats. Anonymkode: e55ae...28b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå