AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #1 Skrevet 7. juni 2023 Kort om meg: kvinne i slutten av tyveårene, har fullført master og har familie og jobb. Er en med mange tanker, om stort og smått. Lever generelt mye av livet mitt inne i mitt eget hode, og er nok en sensitiv person. Blir stresset av rot og forstyrrende elementer rundt meg. Liker orden og struktur, samtidig som jeg er verdens mest distre person.. glemmer hvor jeg legger mobilen og nøkler, glemmer å videreformidle beskjeder osv. Glemmer det ofte av den grunn at jeg begynner på nye ting før jeg har avsluttet det jeg holder på med. Går på antidepressiva for angst, siden jeg har slitt med skumle/ocd- aktige tanker som gjør meg sliten. Jeg er rastløs av natur: ligger sjeldent på sofaen. Samtidig er jeg nok rolig utad. Tanken bare slo meg en dag.. hva om jeg har add? Er det noen som har dette/kjenner noen som har det? Lyst til å dele erfaringer? Jeg tør ikke å gå videre med det på en måte.. er redd for å finne ut om det faktisk er det jeg har. Anonymkode: 48463...18c
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #2 Skrevet 7. juni 2023 Kan ut som ADD ja. Men hvorfor skulle det være dumt å finne ut om det kan være det? Anonymkode: ea5d7...1ef
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #3 Skrevet 7. juni 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Kort om meg: kvinne i slutten av tyveårene, har fullført master og har familie og jobb. Anonymkode: 48463...18c Nei. Du har ikke adhd. Anonymkode: 482b2...c8e
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #4 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Du har ikke adhd. Anonymkode: 482b2...c8e Nei, tenker ikke typisk adhd (jeg er ikke en «propell», men har mange av symptomene på add…) Anonymkode: 48463...18c
stepbystep Skrevet 7. juni 2023 #5 Skrevet 7. juni 2023 Du kan ta en test her. https://adhd.oslo.no/add.html
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #6 Skrevet 7. juni 2023 Just now, AnonymBruker said: Nei. Du har ikke adhd. Anonymkode: 482b2...c8e Joda, kan hodt være du har det. Jobb, familie PG master har jeg også. Har adhd likefullt. (Eller add som det het før). Fant det ut i fjor, som 34 åring da eldste på 8 fikk diagnosen hun også. Anonymkode: ea5d7...1ef
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #7 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan ut som ADD ja. Men hvorfor skulle det være dumt å finne ut om det kan være det? Anonymkode: ea5d7...1ef Synes bare at det virker så skummelt.. Har aldri tenkt tanken på at det kunne være add, før jeg kjente meg igjen av mange symptomer. Likevel.. noen mennesker er kanskje bare distré og surrete, uten at det er noen diagnose. Anonymkode: 48463...18c
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #8 Skrevet 7. juni 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nei, tenker ikke typisk adhd (jeg er ikke en «propell», men har mange av symptomene på add…) Anonymkode: 48463...18c Folk med adhd/add sliter med å fullføre grunnskolen og du har klart master. Det har blitt inn å ha adhd i dagens samfunn og fagfolk har påpekt det i media. Det er et hån mot alle de som faktisk lider av det. For det er en lidelse. Anonymkode: 482b2...c8e
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #9 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei. Du har ikke adhd. Anonymkode: 482b2...c8e Såklart hun kan ha det selv om hun har det der. Jeg har både bachelor og master (ikke relaterte), jobb og barn. Og ADHD uoppmerksom type. Anonymkode: b0ed2...74c 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #10 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Folk med adhd/add sliter med å fullføre grunnskolen og du har klart master. Det har blitt inn å ha adhd i dagens samfunn og fagfolk har påpekt det i media. Det er et hån mot alle de som faktisk lider av det. For det er en lidelse. Anonymkode: 482b2...c8e Anbefaler å ikke prate om ting du ikke vet noe om. Anonymkode: b0ed2...74c 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #11 Skrevet 7. juni 2023 Just now, AnonymBruker said: Folk med adhd/add sliter med å fullføre grunnskolen og du har klart master. Det har blitt inn å ha adhd i dagens samfunn og fagfolk har påpekt det i media. Det er et hån mot alle de som faktisk lider av det. For det er en lidelse. Anonymkode: 482b2...c8e Nei altså! Har du møtt én med adhd, har du møtt én med adhd. Jeg har tourettes i tillegg og har likevel klart meg fint. Anonymkode: ea5d7...1ef 1
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 7. juni 2023 #12 Skrevet 7. juni 2023 TS, jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Jeg har dog ikke master men har fullført grunnskoler og høyeste er to årig fagskole. Jeg har starter utredning hos nevropsykolog nå. Jeg er velsig annerledes enn de «vanlige» vennene mine. Jeg vet det er noe ekstra med meg.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #13 Skrevet 7. juni 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Anbefaler å ikke prate om ting du ikke vet noe om. Anonymkode: b0ed2...74c https://www.nrk.no/ytring/trakk-pa-adhd-bremsen-1.16218822 Anonymkode: 482b2...c8e
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #14 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): https://www.nrk.no/ytring/trakk-pa-adhd-bremsen-1.16218822 Anonymkode: 482b2...c8e Relevansen til kvinner i voksen alder med ADHD er hva? Anonymkode: b0ed2...74c
Laraa Skrevet 7. juni 2023 #15 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Folk med adhd/add sliter med å fullføre grunnskolen og du har klart master. Det har blitt inn å ha adhd i dagens samfunn og fagfolk har påpekt det i media. Det er et hån mot alle de som faktisk lider av det. For det er en lidelse. Anonymkode: 482b2...c8e Da har du ikke hørt om Kristin Leer? 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #16 Skrevet 7. juni 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Relevansen til kvinner i voksen alder med ADHD er hva? Anonymkode: b0ed2...74c Les hva hun skriver! Ooo jeg har master men glemmer nøklene mine har jeg add?????!!!! Anonymkode: 482b2...c8e
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #17 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Folk med adhd/add sliter med å fullføre grunnskolen og du har klart master. Det har blitt inn å ha adhd i dagens samfunn og fagfolk har påpekt det i media. Det er et hån mot alle de som faktisk lider av det. For det er en lidelse. Anonymkode: Dette handler ikke noe om hva som er in, men at veldig mange har plager som stemmer med ADHD. Om det er nok til diagnose varierer, for å få en ADHD (som add er en undertype av) som diagnose må man som du nevner ha store utfordringer i flere områder av livet som følge av det. Men man kan ha store utfordringer og likevel komme seg gjennom ting. Blant annet hvis man synes studier/skole er gøy, og har lett for det, så er det absolutt mulig å klare seg, fordi litt av poenget med ADHD er at man kan ha ekstremfokus på enkelte ting når man er gira på det. Men så begynner man å jobb, og merker at det ikke går an å konsentrere seg når ting er mer rutinepreget. Og da kan plutselig ting falle sammen. Og da kan det holde til diagnose Til ts: Det er viktig å vite at du kan finne på å ha "adhd-hjerne", uten å kvalifisere til diagnosen adhd. Adhd (inkl add) kommer såvidt man vet fra hvordan hjernen sorter informasjon blant annet, at den ikke er like god på å sile ut det unødvendige. Dette er en nyttig egenskap i mange sammenhenger, men ikke i alle, og det kan også slå ut veldig forskjellig hos folk (noen blir mest impulsive og/eller urolige av dette, andre virker helt fjerne av for mye tanker og kaos. Om du klarer deg greit hjemme, sosialt og på jobb tross utfordringer, og/eller klarte deg fint i barndommen, så får du ingen diagnose, men det betyr ikke at du ikke kan ha "adhd-hjerne". For å ha diagnosen må man ha flere av noen ganske konkrete plager. Soner du lett ut av samtaler? Synes du det er vanskelig å følge instruksjoner i flere steg, eller fortsette med noe over tid (altså uten betydelige distraksjoner, for de fleste blir distrahert av ting som tlf, folk som sier noe etc)? Dette er såvidt jeg husker noen vanlige tegn på uoppmerksom type ADHD (det du kaller add). Anonymkode: 7b4e1...68a
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #18 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Les hva hun skriver! Ooo jeg har master men glemmer nøklene mine har jeg add?????!!!! Anonymkode: 482b2...c8e Jeg har også master og har ADHD, og så? Anonymkode: b0ed2...74c
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #19 Skrevet 7. juni 2023 Kan være dissosiasjon lidelse Anonymkode: baab8...74e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå