Gå til innhold

Jeg føler vi må bruke for mye makt, og det spiser meg opp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn på 19mnd som har lakenskrekk. Da mener jeg skikkelig lakenskrekk samtidig med at hun har lavt søvnbehov. Vi måtte kutte lur på dagtid for en liten stund siden fordi vi ikke klarte å legge henne. Vi kunne trille i 2 timer, men stort sett bare hyling til slutt og ingen soving. Vi har prøvd å legge i sengen, kjøre bil og bysse. Ingenting fikk henne til å sovne på dagtid. Det er greit nok, og vi kuttet lur.

I begynnelsen var hun trøtt nok til at hun sovnet ok i senga ved leggetid, men nå kjemper hun mot det også. Vi har faste leggerutiner, men hun hyler, banker hodet i veggen, hiver seg over kanten på senga osv. Selv om jeg ligger ved siden av henne så løper hun mot døren og hyler til hun kaster opp. Vi har prøvd å trille i søvn på kvelden også, men hun hyler intenst den første tiden. Det vi stort sett har endt opp med til slutt er at mannen min bærer henne i søvn. Men alle alternativene innebærer så mye gråt selv om vi er sammen med henne. Å være på soverommet er det værste fordi hun seriøst selvskader seg selv ved å kakke hodet i veggen eller kaste seg utfor senga. Hun er nok veldig overtrøtt, for ofte har hun da vært våken i 12 timer. Hun har ingen avknapp.

Vi har eldre søsken som har sovet dårlig, men de har vi iallefall kunne legge og roe ned ved at vi satt ved siden av de. Minstemann er en helt ny liga på å kjempe mot søvnen.

Er det noen som har noen gode råd? Vi prøver jo å følge TIO og cos, men det ender hver kveld opp med langvarig intens gråting uten at vi klarer å møte henne på en god måte. Jeg synes det er så fælt.

Anonymkode: e4d8c...b2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere må søke profesjonell hjelp. evt. i tillegg få utredning for om det kan være andre underliggende smerter eller plager hos barnet. Kanskje kan barnet gå på lav dose sovemedisiner over en periode til det blir bedre. Men skjønner at dette er en vanskelig situasjon. Det er aldri feil å søke hjelp:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville undersøkt om det er noe som plager barnet. Plagene kan oppstå når hun må ligge nede. Refluks, stiv nakke, store mandler....

Manuell terapauter kan være en fin start. Evt kiropraktor. Vi hadde godt utbytte av kiropraktor på vårt barn, vi tok henne dit da hun var 7-9 mnd. 

Anonymkode: 7545f...c20

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Her ville jeg kontaktet profesjonelle, ja. Utsatt leggetid-konseptet kan muligens fungere selv om det virker kontraintuitivt, men da må dere følges av fagfolk og ordne slik at en av dere foreldrene kan få fri i den verste overgangsfasen. Start på helsestasjonen, de fleste sender henvisning til nærmeste BUP som jobber med dette.

AnonymBruker
Skrevet

Søk hjelp. Høres ut som hun har noe underliggende som plager. Alt fra refluks til øreproblemer, nakkestivhet og annet kan gi utslag i liggende stilling.  Epilepsi er også noe som kan være skjult lidelse. Mulig dere også kan få prøve ut blå resept på melatonin dråper eller cirkadin.

Anonymkode: 77c6c...e69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...