Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok en blodprøve for en uke siden, han traff på første forsøk. Nå har jeg fått ett svært gult «blåmerke» der. Er dette normalt?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, bare et halvt millisekund for sen utrdag av sprøyten kan gjøre at det drypper litt blod, som gradvis utvider seg til blåmerke. Blåmerke er ikke farlig når det har en grunn som blodprøve:-)

Anonymkode: 89d44...b7d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig

Anonymkode: d3f92...8a1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det skjer

Anonymkode: 640f5...fc8

• Liker 2
Skrevet

Takk for svarene! Da er jeg normal da ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Skjer særlig på overvektige, tror jeg

Anonymkode: 17681...824

AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig på meg i alle fall.  Utenom da jeg var gravid har jeg aldri vært overvektig. 

Anonymkode: c7b1a...8be

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor det? Ikke mitt inntrykk. Både jeg og min mor får veldig lett blåmerker. Vi har alltid fått det og er ikke overvektige.

Anonymkode: d3f92...8a1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg er normalvektig og det er første gang jeg har fått blåmerke etter blodprøve 🤷🏻‍♀️ 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir gjerne stukket fem ganger i hver arm og få blåmerker er helt vanlig for meg.

Anonymkode: f15bd...3dd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Du tror det ja 😂

Anonymkode: 10c1e...e9b

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Har ingenting med det å gjøre nei.

Anonymkode: d226c...5ea

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Du tror sikkert mange ting om overvektige. 😂

Anonymkode: 08dbe...77d

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Da tror du feil. 

Det kan være mange grunner til at man får blåmerke etter blodprøve og overvekt er ikke en av de. 

Anonymkode: da382...559

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Tull.

Ville du bare hate litt?

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er normalt 

Anonymkode: ea62c...a9a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er logikken i det? Bare i ditt hodet kanskje?

Anonymkode: 9e0d8...8ce

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får konsekvent blåmerker når den ene dama på legekontoret stikker meg, aldri når de to andre gjør det. Når hun stikker, gjør det også mer vondt, spesielt når hun drar ut sprøyten. Så det må ha med teknikken å gjøre.

Anonymkode: 27690...470

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg får konsekvent blåmerker når den ene dama på legekontoret stikker meg, aldri når de to andre gjør det. Når hun stikker, gjør det også mer vondt, spesielt når hun drar ut sprøyten. Så det må ha med teknikken å gjøre.

Anonymkode: 27690...470

Gi tilbakemelding om dette. Jeg nektet ved et legekontor å ta blodprøver hvis en av dem skulle ta den, etter mange erfaringer hvor jeg fikk store blåmerker etter at hun tok blodprøver av meg. Jeg forsøkte å snakke med henne på en ordentlig måte og forklare at jeg hadde lagt merke til at når hun trakk ut kanylen, så brukte hun å "vippe" opp den delen hun holdt i. Dette medførte at kanylen inni åren vippet seg ned, og kuttet i åren. Hun likte ikke å få høre dette, tok prøver på meg og vippet mer enn noen gang. Da meldte jeg fra til legene der at den dama ikke er stabil (hun var alltid dritsur når hun hadde kontakt med pasientene) og at om de insisterte på å ha henne der fortsatt så krevde jeg å få forholde meg kun til andre.

Uhell kan skje alle, uansett hvor forsiktige de er. Men når det er konsekvent én som dette skjer med, da bør du si fra. Hun trenger rett og slett å lære seg å gjøre jobben korrekt.

Jeg har tatt veldig mye blodprøver, og må ofte ta veldig mange glass. Nå har jeg begynt å be om sommerfuglkanyle, for da slipper jeg helt at de punkterer åren min ytterligere pga. bevegelse i glassene. Ikke alle er like gode til å holde den rolig når de skifter glass - når de setter en slik sommerfuglkanyle så slipper jeg å få store blåmerker når de skal ta mange glass. (Hun som alltid vippet kanylen, som jeg skrev om over, hun gjorde det alltid, selv om jeg på den tiden som regel bare tok ett glass.)

Anonymkode: 669d3...5c6

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan skje. Jeg tar ofte blodprøve og det er sjeldent det skjer, men ikke farlig. 

Anonymkode: b26fa...8a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...