AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #1 Skrevet 7. juni 2023 Hei Jeg er gift og har 3 barn, to større på 8 og 12 år, og en «attpåkladd» på 3 år. Hvert år, på denne tiden av året, så blir jeg totalt utslitt av alt som familielivet fører med seg; dugnader, avslutninger og mange ekstra bursdagsfeiringer før sommerferien osv osv - selvsagt i tillegg til alt det andre som må gjøres og følges opp i hverdagen. I tillegg så har to av barna bursdag i mai, så starten av mai og frem til sommerferien blir bare et eneste stort kappløp hvert år. Og jeg kjenner at jeg blir helt utslitt av det, det blir bare altfor mye. Hverdagen er krevende til vanlig også, og jeg kjenner så og si aldri på at jeg har overskudd. Det tar aldri slutt med gjøremål eller ting som må planlegges og organiseres. Er det slik livet med jobb og flere barn bare må være? Hvordan fungerer hverdagen for dere andre med 2-3 barn? Har dere noen smarte tiltak dere gjør? Har dere overskudd og trives dere i hverdagen? Jeg og mannen har et godt forhold og vi samarbeider godt. Deler på oppgaver og har rutiner på «alt». Jobber dog fullt begge to. Har dessverre ikke mulighet til å redusere på stillingsprosent, da dette vil gå for mye utover økonomien etter all prisøkning det siste året. Men har svært kort reisevei, og jobber vi trives i. Tjener helt gjennomsnittlig begge to. Ukeshandler på Oda og har vaskehjelp en gang i måneden. På tross av dette er jeg altså så sliten, og lurer på hva som egentlig er normalt - er det slik det blir for de fleste, eller har dere innspill til å få mer overskudd i en stressende hverdag? Hva gjør dere andre som fungerer for dere? TS Anonymkode: 9bc4d...af6 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #2 Skrevet 7. juni 2023 Gjør alt enkelt. Lager masse middag 3 ganger i ukfn. Da lager jeg nok til å servere den retten 3 ganger fra fryseren. Har bursdager ute da vi også har vårbarn. Pølser og brød i hånden. Jakt på godtepose og kake rett fra langpanna i hånda. Har lite å rydde og vaske fordi vi heldigvis har lite ting. Det anbefales, pg å halvere antall eiendeler endret livet vårt i stor grad. Lar barna selv komme seg på aktiviteter. Vi deltar innimellom mdn langt fra hver gang. Dette fra de er 6-7. Takker ellers mye nei til ting som verv, ikke obligatoriske dugnader, hagefester, osv. Haret verv som betyr mye og som prioriteres. Tenk på hva du vil prioritere hver uke og måned. Så stryker du bort alt på listen som ikke er essensielt. Før hadde jeg liste på sikkert 60 ting som skulle gjøres hver måned. Nå har jeg 3 max 4 ting hver uke. Anonymkode: 3b70d...f7b 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #3 Skrevet 8. juni 2023 Sånn har vel de fleste med flere barn det. Tror knapt jeg har hørt om noen med småbarn som har overskudd og energi i hverdagen.. Her er det februar som er bursdagsmåneden, 3 stk som har bursdag her i huset.. og så skal man klemme inn morsdag og fastelavn i samme måneden. Sommerfest i bhg, alle som har bursdag om sommeren skal tilsynelatende klemme inn feiring nå før for mange barn får fri fra bhg. Ikke andre råd enn å la ting skure litt.. Vi har robotstøvsuger med mopp, det er genialt. Skulle hatt robotgressklipper også, men hagen vår er dessverre et lite helvete av nivåer og trapper og kanter, så det utgår.. da får plenen heller se litt rufsete ut, den blir ikke klippet hver uke. Anonymkode: ed7d5...f2f
Gjest takinova Skrevet 8. juni 2023 #4 Skrevet 8. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei Jeg er gift og har 3 barn, to større på 8 og 12 år, og en «attpåkladd» på 3 år. Hvert år, på denne tiden av året, så blir jeg totalt utslitt av alt som familielivet fører med seg; dugnader, avslutninger og mange ekstra bursdagsfeiringer før sommerferien osv osv - selvsagt i tillegg til alt det andre som må gjøres og følges opp i hverdagen. I tillegg så har to av barna bursdag i mai, så starten av mai og frem til sommerferien blir bare et eneste stort kappløp hvert år. Og jeg kjenner at jeg blir helt utslitt av det, det blir bare altfor mye. Hverdagen er krevende til vanlig også, og jeg kjenner så og si aldri på at jeg har overskudd. Det tar aldri slutt med gjøremål eller ting som må planlegges og organiseres. Er det slik livet med jobb og flere barn bare må være? Hvordan fungerer hverdagen for dere andre med 2-3 barn? Har dere noen smarte tiltak dere gjør? Har dere overskudd og trives dere i hverdagen? Jeg og mannen har et godt forhold og vi samarbeider godt. Deler på oppgaver og har rutiner på «alt». Jobber dog fullt begge to. Har dessverre ikke mulighet til å redusere på stillingsprosent, da dette vil gå for mye utover økonomien etter all prisøkning det siste året. Men har svært kort reisevei, og jobber vi trives i. Tjener helt gjennomsnittlig begge to. Ukeshandler på Oda og har vaskehjelp en gang i måneden. På tross av dette er jeg altså så sliten, og lurer på hva som egentlig er normalt - er det slik det blir for de fleste, eller har dere innspill til å få mer overskudd i en stressende hverdag? Hva gjør dere andre som fungerer for dere? TS Anonymkode: 9bc4d...af6 Ta opp på foreldremøtene på skolen og idretten at: Dere foreslår færre og tidligere avslutninger. Hvorfor må alt ligge i midten av juni? Vi hadde sommeravslutning til vår sønn noen dager etter 17.mai, litt grilling og så ferdig der. Må det virkelig være avslutninger på alle typer idretter og kulturskole osv? Ta det opp med de andre foreldrene. Bursdager om sommeren eller mot slutten av skoleåret: Slå dere sammen med noen andre i samme situasjon og gjennomfør felles bursdag på et annet tidspunkt, masse fluer i en smekk. Og når det er på det verste, så pleier jeg å tenke at en dag kommer man vel til å savne det. Endret 8. juni 2023 av takinova
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #5 Skrevet 8. juni 2023 Barna dine kan ha familiebursdag sammen. Jeg har en som har bursdag i april og en som har bursdag i mai. Vi har ikke plass til å ha hele familien vår her hjemme samtidig, så vi har ett besøk for min side av familien og ett besøk for min mann sin side av familien der vi feirer begge barna. Da de var yngre var det helt genialt fordi det forhindret at eldste ble sjalu når yngste ble feiret. Anonymkode: c88cd...0b4 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #6 Skrevet 8. juni 2023 Føler de fleste foreldre jeg kjenner hater siste del av mai og juni frem til skoleslutt.... Fra og med 17 mai går det konstant i en eller annen bursdag til barnas venner, det er 3-4 avslutninger på skolen (hele skolen og trinnvis), møter (har barn med ekstra behov), de som er i siste liten til å invitere til vennegrupper, og utviklingsamtaler... ene uken har vi 3 ting vi må delta på + pluss helg... og nå fikk vi nok en innbydelse til en bursdag på tampen før skoleslutt... La oss bare si at jeg elsker siste skoledag omtrent mer enn det ungene gjør Anonymkode: 0e7c5...054 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #7 Skrevet 8. juni 2023 Jeg synes det er helt fascinerende hvordan tilsynelatende "alle" foreldre synes det er helt forferdelig rett før ferien med alle disse avslutningene og sånt. Men når man prøver å ta opp at kanskje vi skulle gitt f i hele avslutningen, så blir det ramaskrik, for vi mååååå jo ha avslutning, for ungene, må skjønne... Prøvde få behør for at "må vi virkelig ha sommeravslutning, når hele bhg uansett var samlet for bare et par uker siden på 17. mai", men DET var jaggu ikke populært å foreslå, nei... Anonymkode: ed7d5...f2f 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #8 Skrevet 8. juni 2023 Samme her! Har en 2-åring og 8-åring, begge med bursdag i mai. Hele mai og juni er et rotterace, og jeg går alltid ut i sommerferien helt utslitt. Og ferie med barn er heller ikle ferie, så jeg er faktisk helt på randen av sammenbrudd hver eneste sommer de siste årene 🥵 prøver å lære meg å la ting skure og gå, og ikke stresse så mye. Men når man har en mann som er litt for vant til at jeg har oversikt over det meste så er det j*vlig mye som koker i hodet hele tiden. Anonymkode: 578e7...f2c 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #9 Skrevet 8. juni 2023 Du har nå valgt å få deg tre barn, så må nok bare bite det i deg. Anonymkode: 5b4da...a08 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #10 Skrevet 8. juni 2023 Her hos oss er det på samme måte, og alt foregår på ukedager enten kl 16 eller 16.30 (bursdager og klassesamliger i regi av foreldre). Det betyr at jeg må gå fra jobb en time tidligere, hente ungen og følge i bursdag/samling. Jobber ikke folk, tenker jeg da 🤬 Anonymkode: 30d5d...99c 3
Rucula Skrevet 8. juni 2023 #11 Skrevet 8. juni 2023 Norge er verdens mest likestilte land. Damene i land som Nederland, Tyskland og Sveits synes vi Norske damer er helt gale som jobber 100% og itillegg tar unger, hus og alt annet på strak arm. Der jobber en av forelderne deltid. Vi sliter oss totalt ut i Norge 2
Rucula Skrevet 8. juni 2023 #12 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Samme her! Har en 2-åring og 8-åring, begge med bursdag i mai. Hele mai og juni er et rotterace, og jeg går alltid ut i sommerferien helt utslitt. Og ferie med barn er heller ikle ferie, så jeg er faktisk helt på randen av sammenbrudd hver eneste sommer de siste årene 🥵 prøver å lære meg å la ting skure og gå, og ikke stresse så mye. Men når man har en mann som er litt for vant til at jeg har oversikt over det meste så er det j*vlig mye som koker i hodet hele tiden. Anonymkode: 578e7...f2c Enig! her også!
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #13 Skrevet 8. juni 2023 Og alt dette skjer i arbeidstid. Hver uke er det 2-4 avtaler ang barna midt i arbeidstid. I går var jeg på besøk i skolen i morgen er det tannlege ect.... er sykt belastende!! Anonymkode: c0e44...cfe
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #14 Skrevet 8. juni 2023 Jeg holder med hun som sa at du må halvere ting. Jeg arrangerte bursdag ute eller på bowling, kinaresturant feks. Da er det bare å betale. Jeg skippet noen avslutninger, og gjorde ting enkelt. Drar du, så senk skuldre. Det er bare å møte opp. Du trenger ikke stresse. ..men jeg er enig at det var rimelig heftig en periode. Det gir seg når de begynner på ungdomsskole. Anonymkode: 4b567...6b5 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #15 Skrevet 8. juni 2023 Hva stresser dere for? Kan dere ikke bare møte opp på disse tingene og kose dere? Fiks en toro-kake om dere må bidra, møt opp, smil og vær glad. Bursdager? Pølse i brød, godteposer, is. Ute. Ferdig. Bursdager til andre? Dit drar jo ungene selv? La ungene få ansvar for å fikse gave. Jeg koser meg på sånne her ting, fordi jeg velger å ikke bli stresset av det. Jeg blir syk om jeg blir stresset (nevrologisk sykdom) og har blitt tvunget til å senke terskelen og det gjør underverker. Anonymkode: 2cf33...3be 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #16 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hva stresser dere for? Kan dere ikke bare møte opp på disse tingene og kose dere? Fiks en toro-kake om dere må bidra, møt opp, smil og vær glad. Bursdager? Pølse i brød, godteposer, is. Ute. Ferdig. Bursdager til andre? Dit drar jo ungene selv? La ungene få ansvar for å fikse gave. Jeg koser meg på sånne her ting, fordi jeg velger å ikke bli stresset av det. Jeg blir syk om jeg blir stresset (nevrologisk sykdom) og har blitt tvunget til å senke terskelen og det gjør underverker. Anonymkode: 2cf33...3be Joda, jeg koser meg for så vidt. Koser meg ikke like mye når jeg må jobbe hver kveld for å rekke det jeg skal der, siden jeg må gå tidligere flere ganger i uken (og ja, mannen tar sin del). Anonymkode: 30d5d...99c
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #17 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Joda, jeg koser meg for så vidt. Koser meg ikke like mye når jeg må jobbe hver kveld for å rekke det jeg skal der, siden jeg må gå tidligere flere ganger i uken (og ja, mannen tar sin del). Anonymkode: 30d5d...99c Så drit i å gå? Bare ta noe av det. "Sorry, er i arbeidstiden". Hvor vanskelig er det?? Anonymkode: 2cf33...3be
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #18 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva stresser dere for? Kan dere ikke bare møte opp på disse tingene og kose dere? Fiks en toro-kake om dere må bidra, møt opp, smil og vær glad. Bursdager? Pølse i brød, godteposer, is. Ute. Ferdig. Bursdager til andre? Dit drar jo ungene selv? La ungene få ansvar for å fikse gave. Jeg koser meg på sånne her ting, fordi jeg velger å ikke bli stresset av det. Jeg blir syk om jeg blir stresset (nevrologisk sykdom) og har blitt tvunget til å senke terskelen og det gjør underverker. Anonymkode: 2cf33...3be Du jobber sikkert ikke? Anonymkode: c0e44...cfe
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #19 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du jobber sikkert ikke? Anonymkode: c0e44...cfe Jo? Anonymkode: 2cf33...3be
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #20 Skrevet 8. juni 2023 Rucula skrev (3 timer siden): Norge er verdens mest likestilte land. Damene i land som Nederland, Tyskland og Sveits synes vi Norske damer er helt gale som jobber 100% og itillegg tar unger, hus og alt annet på strak arm. Der jobber en av forelderne deltid. Vi sliter oss totalt ut i Norge Skulle vært mann, si! Anonymkode: 9e093...dd1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå