Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså, dette har jeg aldri vært borti før! Dvs det er andre gang med dette paret. 

Min mann inviterte sin tante og onkel i vår, de ringer og spurte hva de skulle få, vi fortalte om menyen. De sa de da heller ville komme en gang vi skulle ha noe annet. Ble litt paff, fordi jeg ville jo gjerne endret menyen til noe de likte. 

Så ble de invitert nå og, og da tenkte vi å grille, ha en del forskjellig så det er stor mulighet for at det er noe som faller i smak. Men det samme skjedde! De ringte min mann i dag og spurte, for så å avlyse. 

Jeg forstår ikke helt dette, er det vanlig blandt andre?? Min mann er fra Asia, og sier det heller ikke er kulturen deres å avlyse sånn. Vi vil jo gjerne ha de på besøk, men de bare avviser oss når vi spør hva de heller vil ha, og vi kan jo å lage mat, og serverer helt normal mat.

Anonymkode: e1a70...d3b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Frekt… Inviter heller folk som setter pris på deres selskap - uavhengig av hva som serveres! 

Anonymkode: d3743...24b

• Liker 30
  • Nyttig 3
Skrevet

De der hadde jeg bare sluttet å invitere. Merkelige folk.

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Er de redd dere skal servere gris? Eller grille gris sammen med maten de skal spise? Noen i den eldre generasjonen er ganske rigide hvis de tror det er svin i nærheten

Anonymkode: 5e329...0be

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Altså, dette har jeg aldri vært borti før! Dvs det er andre gang med dette paret. 

Min mann inviterte sin tante og onkel i vår, de ringer og spurte hva de skulle få, vi fortalte om menyen. De sa de da heller ville komme en gang vi skulle ha noe annet. Ble litt paff, fordi jeg ville jo gjerne endret menyen til noe de likte. 

Så ble de invitert nå og, og da tenkte vi å grille, ha en del forskjellig så det er stor mulighet for at det er noe som faller i smak. Men det samme skjedde! De ringte min mann i dag og spurte, for så å avlyse. 

Jeg forstår ikke helt dette, er det vanlig blandt andre?? Min mann er fra Asia, og sier det heller ikke er kulturen deres å avlyse sånn. Vi vil jo gjerne ha de på besøk, men de bare avviser oss når vi spør hva de heller vil ha, og vi kan jo å lage mat, og serverer helt normal mat.

🧌🧌🧌🧌🧌🧌🧌🧌🧌

Skrevet

Gamlinger er jo sære og redd for å prøve utenlandsk mat, kanskje det er det de er redde for.. at maten blir for "rar" for dem. 

AnonymBruker
Skrevet
Peach3 skrev (1 minutt siden):

Gamlinger er jo sære og redd for å prøve utenlandsk mat, kanskje det er det de er redde for.. at maten blir for "rar" for dem. 

Hvor står alderen på dette paret? Og hva er din definisjon av gammel?

Anonymkode: 3cf44...ed5

• Liker 3
Skrevet

Tror dette må være tull. Det er da ingen som gjør sånt?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja dette var jo også noe å gå i forsvarsposisjon over….bevare meg vel

Jeg hadde ganske enkelt sluttet å invitere.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om de er asiatiske, og av den gamle skolen, så kan de ha den der ‘ikke være til bry’ ganske hardt i ryggmargen.

At det vil være svært uhøflig av dem å be verten lage annen mat, på deres vegne.

Vet dere hva de spiser? Har dere vært der på mat? Kan det tenkes de er vegetarianer, eller unngår svin?

Er det mulig å invitere dem over på noe annet enn middag?

Eller invitere dem med på tur, der det er naturlig at alle tar med egen mat?

Er det mulig å snakke med dem om mat, sånn utenom dialog om invitasjon?

Anonymkode: 390b3...3f1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis det er tante og onkel til en voksen mann er det vel rimelig å anta at de ikke tilhører den yngre garde

Anonymkode: 563f2...09d

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg hadde invitert mange andre til samme meny og ikke de.. 

Anonymkode: a68d0...57a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

PS. Både Saudi-Arabia, Mongolia, Kina, Israel, Singapore, Syria og Tibet ligger i Asia.. så å si at noen er fra Asia er ikke spesielt forklarende.

Merkelige folk uansett.

Anonymkode: 1ffe7...178

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

PS. Både Saudi-Arabia, Mongolia, Kina, Israel, Singapore, Syria og Tibet ligger i Asia.. så å si at noen er fra Asia er ikke spesielt forklarende.

Merkelige folk uansett.

Anonymkode: 1ffe7...178

Sant! Kunne sagt det tydligere, de er fra Thailand.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er de redd dere skal servere gris? Eller grille gris sammen med maten de skal spise? Noen i den eldre generasjonen er ganske rigide hvis de tror det er svin i nærheten

Anonymkode: 5e329...0be

De spiser gris, og ingen restriksjoner. Om det ikke er noe kostregulering da...

Rødstrupa skrev (1 time siden):

🧌🧌🧌🧌🧌🧌🧌🧌🧌

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

Peach3 skrev (1 time siden):

Tenkte på det, men de spiser jo bbq og masse sjømat der, og er det vi og har satset på. 

De er i 70 årene, så de er jo godt voksne kan du si. Men spreke og freshe folk.

Om de er asiatiske, og av den gamle skolen, så kan de ha den der ‘ikke være til bry’ ganske hardt i ryggmargen.

At det vil være svært uhøflig av dem å be verten lage annen mat, på deres vegne.

Vet dere hva de spiser? Har dere vært der på mat? Kan det tenkes de er vegetarianer, eller unngår svin?

Er det mulig å invitere dem over på noe annet enn middag?

Eller invitere dem med på tur, der det er naturlig at alle tar med egen mat?

Er det mulig å snakke med dem om mat, sånn utenom dialog om invitasjon?

Anonymkode: 390b3...3f1

Vi har vært der, og det er overflod av all mat der, norsk og thailandsk. De er mye på restaurant og. Begynner å tro at det er oss det er noe rart med... Men vi er ikke uhygieniske eller noe. 

Men synes det er en god ide å servere/be dem på noe annet. Og å snakke om å spise borte, uten invitasjon. 

Da kan jeg konkludere med at andre også synes det er rart. Så da blir det ikke middagsinvitasjon igjen med det føste. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det tror jeg ikke er sant😂

Neste gang de spør hva de skal få så kan han svare at «det er jeg ikke helt sikker på»

Anonymkode: 58ba8...93b

AnonymBruker
Skrevet

Sånn var min fillipineke svigerinne og:p spurte hva vi skulle servere før hun takket ja(eller nei) 😂

Anonymkode: 2d3eb...ec1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Sant! Kunne sagt det tydligere, de er fra Thailand.

De vil ikke være til bry, og de har helt andre skikker enn dere. Vet mannen din om dette er normal oppførsel i hans kultur?

Høres rart ut da. Skikkelig merkelig. Bare komme når de vet dere lager mat som de vil ha liksom. 😂 

Skrevet

Jeg skjønner fenomenet, ut ifra noen bekjente jeg har som "er sånn".

"Vi dere komme på middag?"

- JEG tolker dette som vil du komme på besøk, snakke, le, ha det hyggelig og spise et måltid som primært er for det sosiale. Ikke pga ernæringshensyn til de besøkende. Og da er menyen totalt underordnet. Og kan endres og tilpasses.

- Min venn tolker det som "Vil du komme på middag?" Altså et måltid. Han blir invitert for å spise mat. Og da er det avgjørende om det er noe han liker for om han vil komme. For det er jo mat han kommer for å få.

Så hvis han skal komme uten at menyen er viktig så må vi si "Vil du komme på et sosialt treff hos oss? Det blir ved middagstider, så vi serverer noe å spise"

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
lillevill skrev (2 timer siden):

De vil ikke være til bry, og de har helt andre skikker enn dere. Vet mannen din om dette er normal oppførsel i hans kultur?

Høres rart ut da. Skikkelig merkelig. Bare komme når de vet dere lager mat som de vil ha liksom. 😂 

Som jeg skrev lenger opp er det ikke en kulturell greie. De har samme skikker som min mann er vokst opp med, så ser liksom ikke greia. 

Skrevet

Dei får no kose seg med sinn egen mat då. Makan til frekkhet! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...