AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #1 Skrevet 7. juni 2023 Jeg har en liten vennegjeng som jeg har hatt siden barneskolen. Vi er nære og trivs best sammen, så både jeg og de andre har ikke hatt særlig med vennskap ved siden av-utover festvenner etc. gjennom vgs og studietiden, og kollegaer. Så jeg er litt blank på hva som er vanlig etikette og ikke i vennskaps-dating-arenaen anno 2023. Jeg har gjennom kontorfellesskapet jeg jobber i truffet en dame som jeg har klaffet godt sammen med, og som jeg har veldig lyst til å bli venn med. Vi har invitert hverandre hjem et par kvelder hver, og da er det en selvfølge at en står for litt oppvarting av et enkelt slag, men så har jeg også invitert henne med på kino og cafétur utenom. I vennegjengen min pleier vi å betale for oss selv når vi er ute og spiser/kino/bowling etc., men ved begge tilfellene her så var det jeg som tok regningen. Det er ikke noe problem for meg sånn sett, men jeg ble litt overrasket da jeg ikke er vant med å betale for venner, selv om det er jeg som har tatt initiativ/invitert med ut. For ordensskyld kan jeg nevne at jeg har ordlagt meg på en måte som kanskje virker litt som at hun er med meg som en støttekontakt... "Hei, vil du bli med på kino på fredag? Jeg har så lyst å se *navn på film*😊" og "Hei, jeg ser det har åpnet en ny café ved *stedsnavn* som jeg kunne tenke meg å sjekke ut, vil du bli med meg på lunsj der en dag?😊" Er det vanlig å betale for venner når man tar initiativ til å møtes ute på noe som koster penger? Anonymkode: 8be51...305
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #2 Skrevet 7. juni 2023 Jeg mener nei, voksne mennesker betaler for seg selv👍 Anonymkode: 8a44a...6d6 34 8
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #4 Skrevet 7. juni 2023 Nei, det er ikke vanlig i min krets i alle fall. Kan gjøre det i blant for å være hyggelig (som regel mindre ting som kaffe eller lignende). Anonymkode: 321b9...ca0 6
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #5 Skrevet 7. juni 2023 Både ja og nei. Vi betaler for oss selv, men ved nære venner tar vi mer regningen hver vår gang, istedet for å regne på krona alltid. Anonymkode: 667a3...a74 5
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #6 Skrevet 7. juni 2023 Hva som er vanlig kommer vel an på hvilket miljø man er oppvokst i. Men det kan tenkes at hun forventer at du betaler, siden hun blir med på akkurat det du ønsker. Om du heller sier « skal vi møtes på en cafe en gang, kanskje?», så får hun være med å bestemme hvilken cafe og hvilken type måltid, blir det nok annerledes. Anonymkode: 8756f...116 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #7 Skrevet 7. juni 2023 Nei, ikke vanlig. Veldig rart at hun ikke har tilbydd seg å betale sin del. Anonymkode: 82aa3...68f 8 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #8 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Både ja og nei. Vi betaler for oss selv, men ved nære venner tar vi mer regningen hver vår gang, istedet for å regne på krona alltid. Anonymkode: 667a3...a74 Men da er det en gjensidig avtale som er snakket om. Anonymkode: 82aa3...68f 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #9 Skrevet 7. juni 2023 Hvordan/hvorfor tok du regningen? Hva sa hun i det dere skulle betale?? Watch out for toxic sier jeg bare... Anonymkode: 4b62e...965 9
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #10 Skrevet 7. juni 2023 Er noen av dere i noe forhold? Kan det være at hun har tolket det dom om du ber henne ut på date? Da er det jo mer vanlig at den som ber, betaler. Anonymkode: fe175...b22 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #11 Skrevet 7. juni 2023 Nei! Dette er ikke vanlig.. Ganske freidig spør du meg. Anonymkode: 9373a...d65 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #12 Skrevet 7. juni 2023 TS her. Takk for alle svar, da virker det kanskje litt som at det ikke bare er min vennegjeng som er "gnien" med spandabelbuksene. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva som er vanlig kommer vel an på hvilket miljø man er oppvokst i. Men det kan tenkes at hun forventer at du betaler, siden hun blir med på akkurat det du ønsker. Om du heller sier « skal vi møtes på en cafe en gang, kanskje?», så får hun være med å bestemme hvilken cafe og hvilken type måltid, blir det nok annerledes. Anonymkode: 8756f...116 Det er litt det jeg også tenkte, derav eksemplene på meldingene mine. At det kanskje blir noe annet om vi bare skal på kino for å gå på kino, eller en hvilken som helst café? Jeg får prøve en mer åpen formulering neste gang😊 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan/hvorfor tok du regningen? Hva sa hun i det dere skulle betale?? Watch out for toxic sier jeg bare... Anonymkode: 4b62e...965 Når vi skulle på kino så forhåndsbestilte jeg billettene, og så sa jeg at de kostet 155kr pr stykk (i tro om at hun skulle vippse). Så sa hun noe om at det hadde gått ned i pris siden forrige gang hun var på kino(?🤨), og det var liksom det. Vi delte en kinomeny, og da sa hun ingenting når jeg betalte, la bare ved en dropspose og sa at det var godt å ha noe søtt til popcornet. Kan ikke huske om servitøren spurte om vi skulle splitte, men når jeg betalte så smilte hun bare og sa "Takk for maten, dette var veldig koselig". Fikk meg ikke til å si noe, da jeg jo ikke vet om det er normalt eller ikke å betale for venner man på sett og vis har invitert med ut. I tillegg er jeg enormt konfliktsky, så det kommer ikke til å ta det opp på noen tidspunkt. Jeg har ikke inntrykket av at hun er toxic på noe vis, hun er veldig spandabel med serveringen de gangene jeg har vært hjemme hos henne😊 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er noen av dere i noe forhold? Kan det være at hun har tolket det dom om du ber henne ut på date? Da er det jo mer vanlig at den som ber, betaler. Anonymkode: fe175...b22 Hun er gift og jeg har samboer, er ingen flørtende undertone mellom oss😊 Anonymkode: 8be51...305
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #13 Skrevet 7. juni 2023 Normalt å betale for seg selv ja. Noen må jo ta initiativ til å finne på noe? Og det er ikke den som foreslår som skal betale nei. Anonymkode: 3ca47...231 5
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #14 Skrevet 7. juni 2023 Nei, man betaler for seg selv. (Med mindre en insisterer på å betale. Jeg har en god kompis, som tjener veldig mye mer enn meg, som betaler hvis vi er ute og spiser. Han insisterer og sier i fra når han inviterer at han skal betale.) Bursdager er unntak, da betaler bursdagsbarnet. Anonymkode: 61aeb...dae 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #15 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men da er det en gjensidig avtale som er snakket om. Anonymkode: 82aa3...68f Egentlig ikke. Det bare blir sånn. Anonymkode: 667a3...a74
sommerkroppen Skrevet 8. juni 2023 #16 Skrevet 8. juni 2023 Det var veldig spesielt. Ville bare sende et vipps-krav til henne neste gang du bestiller billett til kino. Så ville jeg ikke delt noen meny igjen. Bare kjøpt det jeg selv skulle ha, og hvis hun stod der som et spørsmålstegn, så ville jeg bare spurt henne om ikke hun også ville kjøpe med seg noe snop. Går dere på kafe igjen, så sier du til servitøren at dere betaler hver for dere. 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #17 Skrevet 8. juni 2023 Nei, det er utrolig merkelig. Man betaler for seg selv. Unntaket er vel om du hadde invitert til bursdagsfeiring på restaurant e.l, og det ikke var "Har du lyst til å være med på restaurant"; men mer "Jeg inviterer deg til bursdagsfeiring på x restaurant". Anonymkode: a2880...a0c
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #18 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Nei, man betaler for seg selv. (Med mindre en insisterer på å betale. Jeg har en god kompis, som tjener veldig mye mer enn meg, som betaler hvis vi er ute og spiser. Han insisterer og sier i fra når han inviterer at han skal betale.) Bursdager er unntak, da betaler bursdagsbarnet. Anonymkode: 61aeb...dae Kommer helt an på settingen. Har opplevd flere ganger at alle andre spanderer på burdagsbarnet også. 😊 Anonymkode: 667a3...a74 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #19 Skrevet 8. juni 2023 On 6/7/2023 at 7:16 PM, AnonymBruker said: TS her. Takk for alle svar, da virker det kanskje litt som at det ikke bare er min vennegjeng som er "gnien" med spandabelbuksene. Det er litt det jeg også tenkte, derav eksemplene på meldingene mine. At det kanskje blir noe annet om vi bare skal på kino for å gå på kino, eller en hvilken som helst café? Jeg får prøve en mer åpen formulering neste gang😊 Når vi skulle på kino så forhåndsbestilte jeg billettene, og så sa jeg at de kostet 155kr pr stykk (i tro om at hun skulle vippse). Så sa hun noe om at det hadde gått ned i pris siden forrige gang hun var på kino(?🤨), og det var liksom det. Vi delte en kinomeny, og da sa hun ingenting når jeg betalte, la bare ved en dropspose og sa at det var godt å ha noe søtt til popcornet. Kan ikke huske om servitøren spurte om vi skulle splitte, men når jeg betalte så smilte hun bare og sa "Takk for maten, dette var veldig koselig". Fikk meg ikke til å si noe, da jeg jo ikke vet om det er normalt eller ikke å betale for venner man på sett og vis har invitert med ut. I tillegg er jeg enormt konfliktsky, så det kommer ikke til å ta det opp på noen tidspunkt. Jeg har ikke inntrykket av at hun er toxic på noe vis, hun er veldig spandabel med serveringen de gangene jeg har vært hjemme hos henne😊 Hun er gift og jeg har samboer, er ingen flørtende undertone mellom oss😊 Anonymkode: 8be51...305 Dette var jo utrolig merkelig av henne, tror ikke jeg har opplevd noe lignende. Anonymkode: 5927d...2e2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #20 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 7.6.2023 den 19.16): Vi delte en kinomeny, og da sa hun ingenting når jeg betalte, la bare ved en dropspose og sa at det var godt å ha noe søtt til popcornet. Akkurat det er litt pinlig og flaut.. jeg og venner spanderer om en annen så det er ikke nytt sånn sett, men vi legger ikke til ekstra ting som om det er en selvfølge at den andre betaler. Da SPØR vi... Anonymkode: 56c07...c6b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå