AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #1 Del Skrevet 7. juni 2023 Aldri hatt bra hud, utenom når jeg har ammet, gått på diane p-pille og gått på antiobiotika for akne (Lymecyclin). Dvs det er hormonelt betinga. Nærmer meg 40 og får fortsatt stygge kviser, noen vonde underjordiske også😥 Påvirker selvtilliten veldig. Skal til lege igjen snart, men er det noe som har funka for deg? 1. Kutte ut sukker? (Spiser litt for mye godteri, men lever ellers ganske sunt) 2. Kutte alkohol helt? (Drikker ikke mye) 3. Kunstig søtning? 4. Koffein? Bruker dermalogica-produkter, har ikke tro på å bytte serie, kvisene kommer «innenfra»..men er nøye på rens osv for ikke å forverre problemet. Er så lei av å måtte sminke vekk kvisear,r og disse hovne kvisene kan jo ikke sminkes vekk på en bra måte heller😭 Anonymkode: e0352...280 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 7. juni 2023 #2 Del Skrevet 7. juni 2023 (endret) Selv hormonelle kviser kan "overflatebehandles" med f.eks. niacinamide, BHA og retinoider. Disse virkestoffene vil ikke forhindre kviseutbruddene, men kan bidra til å regulere talgproduksjon, dempe inflammasjon og redusere/forebygge arrdannelse. Endret 7. juni 2023 av Roci 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #3 Del Skrevet 7. juni 2023 Har du forsøkt kremen Cordes vas? Fungerer veldig bra ift kviser samt mere. Du kan spørre din lege om han kan skrive ut, da du må ha resept👍 Anonymkode: 2b79a...1c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 7. juni 2023 #4 Del Skrevet 7. juni 2023 Jeg har også slitt med mye kviser i "alle år". Gikk en periode for noen år siden på lavkarbodiett, og spiste mye egg, kjøtt og ost. Da oppdaget jeg at kviseproblemet ble mindre. Gikk tilbake til vanlig kost og kvisene kom tilbake. Etter litt fundering begynte jeg med vitaminer fordi kjøtt, melk og fett har ganske mye av enkelte vitaminer og stoffer, så kanskje det var årsaken til bedringen. Prøvde meg litt fram og fant ut at når jeg tar fire tabletter med Nycoplus Multi-vitamin hver dag, holder kvisene seg 99% borte. Nå har jeg gjort dette i noen år, og det har hjulpet meg veldig. Blir heller nesten aldri forkjølt eller syk lenger. Min teori er at vitaminene, og kanskje spesielt sink, styrker immunforsvaret og holder betennelser og infeksjoner unna, men jeg bryr meg ikke så mye om teorien, egentlig, bare det funker... 🙂 Jeg er mann, så det kan jo hende det ikke virker helt likt på kvinner. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #5 Del Skrevet 7. juni 2023 Årsaken til kviser, vanskelig hår og negler er noe som skjer inni kroppen . Har lest noe om mangel av A og E vitamin. Men anbefaler deg å få tatt en håranalyse , som er mer korrekt en blodprøver, for å se hva kroppen din mangler og hva som forårsaker hormonell ubalanse. Anonymkode: 38993...b11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #6 Del Skrevet 7. juni 2023 Kutte ut melk, sukker og potetgull og generelt junk som pizza osv. har definitivt forbedret huden min drastisk og gjort den mye mere ren. Skeier jeg ut to dager på rad med pizza en dag og burger og mye is og potetgull dagen etter så får jeg kviser igjen. Anonymkode: 1506e...bae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #7 Del Skrevet 7. juni 2023 Jeg hadde samme problem som deg, og begynte på p-piller igjen. Da ble huden perfekt. Er 37, så avklarte med legen at jeg kunne fortsette på p-piller. Mye av «magefettet» forsvant også når jeg begynte på p-pillen igjen. Har ingen negative bivirkninger fra p-piller. Anonymkode: 097b7...2f7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #8 Del Skrevet 7. juni 2023 Sjekk produktene dine opp mot incidecoder.com og cosdna.com Jeg fant ut at det var hudproduktene jeg brukte som bidro til kviser og så lenge jeg holder meg til produkter som har under 2 på acne triggerskalaen så går det bra, men mange vanlige produkter som fuktighetkrem og foundation har ingredienser med 3 og 4 i score (av 5 mulige) på acne trigger skalaen. Anonymkode: 1506e...bae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 7. juni 2023 #9 Del Skrevet 7. juni 2023 (endret) Jeg slet med akne fra jeg var 11-32 år. Ingenting hjalp, men nå er jeg kvisefri! Isotretinoin ble redningen. Kontakt fastlegen din og få henvisning til lege. Kan ikke brukes om du er gravid eller planlegger å bli. Sterke saker, men endret faktisk livet mitt. Ikke kast bort flere kroner på dyre kremer. Det virker ikke. Endret 7. juni 2023 av Irja 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #10 Del Skrevet 7. juni 2023 Mulig jeg kommer inn nå å skyter spurver med kanoner, men jeg har vært plaget med hormonelle kviser og store akner under huden i mange mange år, prøvde alle kurer, p-piller, dietter, vaska putetrekk hver dag, spiste bare grønnsaker og kjøtt, rensa hud herifra til månen, ingenting som hjalp, til jeg ble så opprørt når jeg var 30 at jeg bad om hjelp, og da fikk jeg en RoAccutane kur i 6 mnd. Det er ikke til å tulle med, for det er en sinnsykt sterk kur, men nå har jeg stort sett perfekt hud hele tiden, en bitteliten kvise her og der selvsagt avogtil, jeg er jo enda menneske. Har du hormonell akne ville jeg undersøkt dette for deg. men spør lege om det kan være noe for deg. Anonymkode: bdb73...a77 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #11 Del Skrevet 7. juni 2023 Personlig har jeg blitt kvitt alt av kviser mee vegansk kosthold og minimalt med sukker og prosessert mat. Vet om andre som har samme erfaring. Anonymkode: e6ebc...a20 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #12 Del Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Mulig jeg kommer inn nå å skyter spurver med kanoner, men jeg har vært plaget med hormonelle kviser og store akner under huden i mange mange år, prøvde alle kurer, p-piller, dietter, vaska putetrekk hver dag, spiste bare grønnsaker og kjøtt, rensa hud herifra til månen, ingenting som hjalp, til jeg ble så opprørt når jeg var 30 at jeg bad om hjelp, og da fikk jeg en RoAccutane kur i 6 mnd. Det er ikke til å tulle med, for det er en sinnsykt sterk kur, men nå har jeg stort sett perfekt hud hele tiden, en bitteliten kvise her og der selvsagt avogtil, jeg er jo enda menneske. Har du hormonell akne ville jeg undersøkt dette for deg. men spør lege om det kan være noe for deg. Anonymkode: bdb73...a77 Takk for svar. Jeg vet ikke om jeg kvalifiserer til roaccutane, siden jeg ikke har veldig mange kviser på en gang, men har alltid noen, særlig på haka/rundt munnen. Og i hodebunnen, men det er jo ikke synlig. Er det virkelig sånn at én kur med roa holder? Så kommer de ikke tilbake? For som sagt har lymecyclin hjulpet, men kvisene kommer jo tilbake med en gang jeg slutter kuren.. Anonymkode: e0352...280 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #13 Del Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Personlig har jeg blitt kvitt alt av kviser mee vegansk kosthold og minimalt med sukker og prosessert mat. Vet om andre som har samme erfaring. Anonymkode: e6ebc...a20 Jeg har tro på at å kutte sukker vil hjelpe noe, ja. Anonymkode: e0352...280 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #14 Del Skrevet 7. juni 2023 Diane her ( ja eller nå tilsvarende) orker ikke gå med masse kviser. Det tar hele den lille selvtilliten jeg har og knuser meg. Har gått lenge. får pga disse to ting lov av min gynekolog å fortsette, selv om retningslinjene er å stramme in på bruken ( farligst i begynnelsen disse tabletter.) Vil bli meget fortvilt om han ombestemmer seg. Anonymkode: 4ea9a...ebf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #15 Del Skrevet 7. juni 2023 Irja skrev (22 minutter siden): Jeg slet med akne fra jeg var 11-32 år. Ingenting hjalp, men nå er jeg kvisefri! Isotretinoin ble redningen. Kontakt fastlegen din og få henvisning til lege. Kan ikke brukes om du er gravid eller planlegger å bli. Sterke saker, men endret faktisk livet mitt. Ikke kast bort flere kroner på dyre kremer. Det virker ikke. Hadde du veldig mange kviser i ansiktet? Jeg føler jo også nå at jeg har prøvd «alt» utenom å legge om kosten helt. Jeg håper bare i tilfelle at jeg kvalifiserer for behandling siden jeg ikke har veldig mange kviser på en gang, men har alltid noen «aktive», spesielt rundt munn/på haka. Men en gang jeg føler en har roet seg, kjenner jeg en ny på vei😓 Anonymkode: e0352...280 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #16 Del Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Diane her ( ja eller nå tilsvarende) orker ikke gå med masse kviser. Det tar hele den lille selvtilliten jeg har og knuser meg. Har gått lenge. får pga disse to ting lov av min gynekolog å fortsette, selv om retningslinjene er å stramme in på bruken ( farligst i begynnelsen disse tabletter.) Vil bli meget fortvilt om han ombestemmer seg. Anonymkode: 4ea9a...ebf Pga blodpropp i familien og at jeg nærmer meg 40, vil ikke lege at jeg går på p-piller😓 Anonymkode: e0352...280 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #17 Del Skrevet 7. juni 2023 Har du prøvd å kutte ut melk? Vet om flere som reagerer med kviser på det, meg selv inkludert. Samt prosessert mat, egg og koffein, men melk er verstingen her. Anonymkode: 2564a...fcf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #18 Del Skrevet 7. juni 2023 Om jeg nå får en kvise har jeg funnet ut, av perioden der verden fløt av håndsprit ,at spritgele er ypperlig å ha på kviser roe dem og noen gang få de til å forsvinne om en er tidlig ute. Anonymkode: 4ea9a...ebf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #19 Del Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Takk for svar. Jeg vet ikke om jeg kvalifiserer til roaccutane, siden jeg ikke har veldig mange kviser på en gang, men har alltid noen, særlig på haka/rundt munnen. Og i hodebunnen, men det er jo ikke synlig. Er det virkelig sånn at én kur med roa holder? Det er opp til lege og hudlege om du kvalifiserer. For å si det sånn så hadde jeg en veldig god periode når jeg kom til hudlege, men jeg kvalifiserte enda. Alle kropper er ikke like, så om det holder med en kur eller ikke kan ikke engang hudlege svare på. For meg som hadde VELDIG fettete hud så ble jeg helt tørr i huden (og vi snakker veldig tørr i huden) i ca 1,5 år etter kuren, nå får jeg glins i panna igjen, men ikke kviser tilbake. Anonymkode: bdb73...a77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #20 Del Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg hadde samme problem som deg, og begynte på p-piller igjen. Da ble huden perfekt. Er 37, så avklarte med legen at jeg kunne fortsette på p-piller. Mye av «magefettet» forsvant også når jeg begynte på p-pillen igjen. Har ingen negative bivirkninger fra p-piller. Anonymkode: 097b7...2f7 Får dessverre ikke lov til å gå på p-piller lengre pga blodpropp i familien😢 Anonymkode: e0352...280 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå