Gå til innhold

Ufør/startslån/gjeldsordning- nei fra min kommune, ja fra annen, hvordan få det til?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan få startslån i nabo kommunen, men i min kommune vil de ikke gi ut når man har gjeldsordning. 
jeg har barn, og det har vært mye flytting og et barn som har slete mye og endelig falt mer til ro, barnet har en del utfordringer og her vi bor får vi mye hjelp, i nabo kommunen er de treige, og jeg er redd for å flytte til nabo kommunen da det igjen da blir en ny plass å måtte forholde seg til, og det kan gjøre at vanskene til barnet eskalerer. Vi er i kontakt med ppt, bup og barnevernet. disse innsatsene i forrige kommune var det bare rot med og jeg vil egentlig ikke tilbake pga det.

tror dere det vil hjelpe å få en uttalelse fra disse for å få lån her i kommunen? annet jeg kan si for at de kanskje kan snu svaret? Har ikke søkt enda. 
Egentlig skal jo alle ha samme regler, men er visst forskjell fra kommune til kommune der de bestemmer selv. 

jeg har litt lyst å flytte mer sentralt, til nabo kommunen sånn at jeg også kan selge bilen og ta buss. Ha kort vei til senter, butikk, skole. 
men er så redd for hvordan barna vil reagere på dette. Vi har det egentlig veldig fint her vi bor, men leiligheten er alt for liten for oss. Og jeg vil ikke leie på nytt og venter til den dagen vi kan kjøpe noe pga mye ustabilitet og flytting tidligere. 

Anonymkode: e62fc...516

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres jo ut som du bør bli boende pga barn. Når de har det godt har man tid til å vente på å få startlån.

Anonymkode: a1880...cc9

AnonymBruker
Skrevet

Gjennomfør gjeldsordningen, søk startlån i din kommune når du er ferdig, og kjøp i samme kommune dersom du får lån innvilget.

Vår kommune gir heller ikke under gjeldsordning, noe jeg stiller meg 100% bak.

Anonymkode: c5eb7...054

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gjennomfør gjeldsordningen, søk startlån i din kommune når du er ferdig, og kjøp i samme kommune dersom du får lån innvilget.

Vår kommune gir heller ikke under gjeldsordning, noe jeg stiller meg 100% bak.

Ja, eneste er at de må dele soverom til de er 11/12 år da. Men jeg føler også på et behov for å flytte til hjemplassen min i gamle kommunen, også det å ha det mer sentralt. Er veldig vanskelig her vi bor uten bil og det spiser opp pengene. Så klarer ikke se helt klart hva som er beste løsning. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, eneste er at de må dele soverom til de er 11/12 år da. Men jeg føler også på et behov for å flytte til hjemplassen min i gamle kommunen, også det å ha det mer sentralt. Er veldig vanskelig her vi bor uten bil og det spiser opp pengene. Så klarer ikke se helt klart hva som er beste løsning. 

Hva sier barna, da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva sier barna, da?

Akkurat nå er de for små til å egentlig vite hva det er snakk om. Har nevnt det, men de forstår det ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Startlån har en nasjonal forskrift, men hver kommune har egne retningslinjer. Derfor varierer det fra kommune til kommune.

Eneste mulighet er å enten fullføre gjeldsordningen og så få startlån i egen kommune. Eller flytte med barna. Du kjenner barna dine best, og vet nok hva som er mest gunstig for dem.

Anonymkode: 5c8c9...4a6

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge til gjeldsordningen er over?

Anonymkode: d5d0c...7f5

AnonymBruker
Skrevet

Men vet du at kreditorene godkjenner at du tar opp mer gjeld under gjeldsordningen? 

Anonymkode: c0c2f...618

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvor lenge til gjeldsordningen er over?

Anonymkode: d5d0c...7f5

Starter på den nå snart. 

Men vet du at kreditorene godkjenner at du tar opp mer gjeld under gjeldsordningen? 

Anonymkode: c0c2f...618

det vet jeg ikke, men det går som oftest bra. I tillegg kan jeg bli kvitt bilen og alle utgiftene om vi flytter mer sentralt, så sparer ganske mye bare der, som går da til kreditor. Så det blir jo + for dem. 

AnonymBruker
Skrevet

Du skal inn i gjeldsordning fordi du har påtatt deg for mye gjeld til at du kunne håndtere det, også skal du allerede påta deg mer gjeld? Rent prinsipielt er jo det en hekt bananas tanke. Jeg håper jo ikke det går an. Jeg tenker at du sikkert trenger å leve litt uten å ha gjeldsspøkelset hengende over deg, og det vil jo innebære å leie. Jeg blir sjokkert av å høre at man kan ta opp gjeld under gjeldsordning npr man allerede skylder mer enn kan betales. Det gir jo bare ingen mening. 

Anonymkode: bf448...be4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søkt om gjeldsordning, men mener allikevel at startlån under gjeldsordning aldri burde vært tillatt. 

1. Det er ofte en grunn til at man trenger gjeldsordning og sjansen er stor for at det har med at man ikke her så flink økonomisk.
2. Under gjeldsordning så har man et referansebudsjett å gå etter. Et slikt budsjett gir ikke / skal ikke gi rom for at man tar opp ny gjeld. Det blir ekstra krevende å betale på det når man har lite. Det blir bare enda en risiko for å øke gjelden.

Anonymkode: 2f863...93e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du skal inn i gjeldsordning fordi du har påtatt deg for mye gjeld til at du kunne håndtere det, også skal du allerede påta deg mer gjeld? Rent prinsipielt er jo det en hekt bananas tanke. Jeg håper jo ikke det går an. Jeg tenker at du sikkert trenger å leve litt uten å ha gjeldsspøkelset hengende over deg, og det vil jo innebære å leie. Jeg blir sjokkert av å høre at man kan ta opp gjeld under gjeldsordning npr man allerede skylder mer enn kan betales. Det gir jo bare ingen mening. 

Får man startslån under gjeldsordning så betaler man kun renter og ikke avdrag på lånet. Så det står stille under hele perioden. 
jeg skjønner hva du mener, men enhver situasjon er forskjellig. Jeg er feks flink økonomisk, har kontroll, men pga lav inntekt og fikk ikke delt gjeld ved skilsmisse så alt gikk over på meg.. jeg hadde ikke hodet helt med meg på den tiden. Så det betyr ikke alltid at man ikke er flink økonomisk. 
men for de som virkelig har rotet det til, så skjønner jeg det, men det kommer jo helt an på situasjonen i mine øyne da.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har søkt om gjeldsordning, men mener allikevel at startlån under gjeldsordning aldri burde vært tillatt. 

1. Det er ofte en grunn til at man trenger gjeldsordning og sjansen er stor for at det har med at man ikke her så flink økonomisk.
2. Under gjeldsordning så har man et referansebudsjett å gå etter. Et slikt budsjett gir ikke / skal ikke gi rom for at man tar opp ny gjeld. Det blir ekstra krevende å betale på det når man har lite. Det blir bare enda en risiko for å øke gjelden.

Ja, se svaret mitt under. Alle situasjoner er forskjellig, Jeg er feks flink økonomisk, følger budsjett, alltid betalt regningene mine, men pga lav inntekt, ja det står under. 
så er ikke alle situasjoner som er lik. 
Er det sånn at man selv virkelig har rotet det til, så forstår jeg det. 

har man startslån så betaler man kun renter, ikke avdrag. Det står stille under hele perioden. Det er mye rimeligere enn å leie, så lenge man ikke må betale høye fellesutgifter eller felleslån på andelsleilighet feks. Så pleier det å være såpass rimeligere, at da går det også mer penger til kreditor, og er vel kanskje ofte derfor de tillater det? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Får man startslån under gjeldsordning så betaler man kun renter og ikke avdrag på lånet. Så det står stille under hele perioden. 
jeg skjønner hva du mener, men enhver situasjon er forskjellig. Jeg er feks flink økonomisk, har kontroll, men pga lav inntekt og fikk ikke delt gjeld ved skilsmisse så alt gikk over på meg.. jeg hadde ikke hodet helt med meg på den tiden. Så det betyr ikke alltid at man ikke er flink økonomisk. 
men for de som virkelig har rotet det til, så skjønner jeg det, men det kommer jo helt an på situasjonen i mine øyne da.

Løsningen på gjeld er aldri mer gjeld. Du er allerede dypt I minus uansett hvordan du kom dit. Dessverre, jeg sier det ikke for å være ekkel sekv om det sikkert føles sånn.

Det er en grunn til at normalregelen er at man skal ha 15% EK i boligkjøp, og det er for å sikre boligeier mot et slikt gjeldsmareritt. Er man i gjeldsordning har man allerede blodrøde tall. At det gis startlån til folk som sliter med å spare EK er vel og bra, men det legger en større risiko på disse låntakerne enn de som har EK. I mine øyne er risikoen er alt for høy for en som allerede sitter med uhåndterlig gjeld.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, se svaret mitt under. Alle situasjoner er forskjellig, Jeg er feks flink økonomisk, følger budsjett, alltid betalt regningene mine, men pga lav inntekt, ja det står under. 
så er ikke alle situasjoner som er lik. 
Er det sånn at man selv virkelig har rotet det til, så forstår jeg det. 

har man startslån så betaler man kun renter, ikke avdrag. Det står stille under hele perioden. Det er mye rimeligere enn å leie, så lenge man ikke må betale høye fellesutgifter eller felleslån på andelsleilighet feks. Så pleier det å være såpass rimeligere, at da går det også mer penger til kreditor, og er vel kanskje ofte derfor de tillater det? 

Klart situasjoner er forskjellig. Det gjelder i mitt tilfelle også det. Jeg er ikke helt uskyldig, men skilsmissen gjorde sitt i og med at alt stod i mitt navn.

Uansett grunn tenker jeg at du er svært heldig som har fått deg en gjeldordning. For oss i krise er nok det som å vinne i lotto. Jeg ville heller prioritert å hode situasjonen til barna stabil igjennom gjeldsordningsperioden, kanskje prøve å få lagt av en buffer om mulig. 

Når gjeldsordningen er over kan tiden være inne til å se på egen situasjon, har du god og stabil inntekt os.s.v.? Kanskje du til og med har funnet deg en partner.

Vær så snill å ikke skap nye risikoer for deg selv før du er ferdig med den du allerede jobber med. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

For å konkretisere: tenk om renten går opp ytterligere (det skal den jo), og du ser at du ikke har råd å bli boende. Så du må selge, men boligen har tapt seg i verdi. Du må selge med tap, og plutselig sitter du i samme situasjon igjen. Men denne gangen har du ikke mulighet til å få gjeldsordning.Du har brukt opp den ene man får. Risikoen er absolutt ikke ubetydelig.

Igjen, jeg  jeg skriver bare dette i håp om at du unngår å havne i en slik situasjon gang til. Jeg ønsker deg selvsagt alt godt!

AnonymBruker
Skrevet

Klart situasjoner er forskjellig. Det gjelder i mitt tilfelle også det. Jeg er ikke helt uskyldig, men skilsmissen gjorde sitt i og med at alt stod i mitt navn.

Uansett grunn tenker jeg at du er svært heldig som har fått deg en gjeldordning. For oss i krise er nok det som å vinne i lotto. Jeg ville heller prioritert å hode situasjonen til barna stabil igjennom gjeldsordningsperioden, kanskje prøve å få lagt av en buffer om mulig. 

Når gjeldsordningen er over kan tiden være inne til å se på egen situasjon, har du god og stabil inntekt os.s.v.? Kanskje du til og med har funnet deg en partner.

Vær så snill å ikke skap nye risikoer for deg selv før du er ferdig med den du allerede jobber med. 

Ja, samme saken her. 

Ja, jeg får gjøre det. Holder allerede på å spare opp det jeg kan. 

jeg har en partner men vi bor ikke sammen. Så planen er kanskje å flytte sammen. Da ting er veldig tungvint sånn som det er nå. Men for hans del også om vi feks skal søke sammen om startslån så er det nok best å vente til ordningen er ferdig. 

takk for bra svar, skal ta det til meg :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For å konkretisere: tenk om renten går opp ytterligere (det skal den jo), og du ser at du ikke har råd å bli boende. Så du må selge, men boligen har tapt seg i verdi. Du må selge med tap, og plutselig sitter du i samme situasjon igjen. Men denne gangen har du ikke mulighet til å få gjeldsordning.Du har brukt opp den ene man får. Risikoen er absolutt ikke ubetydelig.

Igjen, jeg  jeg skriver bare dette i håp om at du unngår å havne i en slik situasjon gang til. Jeg ønsker deg selvsagt alt godt!

Takk for informasjon :) skjønner hva du mener, så jeg kommer nok til å vente. Men om renten stiger, så vil det jo ikke ha så mye å si under en gjeldsordning pga man kun betaler renter og ikke avdrag, og etter gjeldsordning vil jeg ha mer enn grei inntekt til å klare det. Men tingen er jo at man ikke får betalt ned på lånet i de 5 årene, så man går jo i minus, og det er jo veldig kjipt. 

takk!

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk for informasjon :) skjønner hva du mener, så jeg kommer nok til å vente. Men om renten stiger, så vil det jo ikke ha så mye å si under en gjeldsordning pga man kun betaler renter og ikke avdrag, og etter gjeldsordning vil jeg ha mer enn grei inntekt til å klare det. Men tingen er jo at man ikke får betalt ned på lånet i de 5 årene, så man går jo i minus, og det er jo veldig kjipt. 

takk!

Bare hyggelig🙂 Men altså når renten går opp, har jo det noe å si før du starter nedbetaling, fordi beløpet du skal betale går jo opp når renten går opp. Og det gjør store utslag. De aller fleste betaler mange tusenlapper mer i måneden enn for bare et år siden. Og det et bare i renter, og det må du betale uansett om det er avdragsfritt lån. 

Bra du kjører tryggere løp. Det er absolutt den beste løsningen for en stabil fremtid 👍🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...