Gå til innhold

Sliter i arbeidslivet pga ADHD/traumer - NAV foreslår privat aktør

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri kommet ordentlig inn i arbeidslivet. Jobbet ca 50% hvis man skal se på gjennomsnittlig arbeidsytelse. For ett år siden fikk jeg en fulltidsjobb via NAV, men har underveis måtte redusere stillingsprosenten. Underveis har jeg også fått en ADHD-diagnose. 

Jeg ønsker å gjøre noe med dette, men innser at jeg må ta en utdanning for å styrke mulighetene mine for varig tilknytning til en jobb jeg klarer å stå i. Dette var det ikke mulig å få noe hjelp til, men jeg ble anbefalt å oppsøke en privat aktør som koster 1500kr per gang.. Jeg sa at det er nok ikke aktuelt pga det økonomiske, men likevel har NAV satt opp time!? Jeg vet jo det bare er å avbestille, men jeg blir fortsatt irritert.

Er det noen som kan anbefale meg stillinger som ikke krever utdannelse som kan passe til en som har utfordringer med konsentrasjon (kan dog konsentrere meg VELDIG om ting som interesserer og er utfordrende), trenger fleksibilitet (sliter med å møte opp om morgenen)?

(og ikke si ta deg sammen, for jeg har prøvd i flere år nå uten hell, så prøver en litt annen vinkling)

Anonymkode: f52c8...c23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noe mulighet for at Nav kan dekke noe av utgiftene til skole? Når de har satt opp time til en så dyr privat aktør så kan det være de ønsker å få mer informasjon om hva denne aktøren kan tilby deg for så å kunne dekke deler av det. 

Jeg tenker jo at du absolutt burde fullføre utdannelsen din for å få en varig tilknytning til arbeidslivet. Særlig om du enda er ung voksen. 

Hør med veilederen din om hva han/ hun har tenkt her. 

AnonymBruker
Skrevet
frøkna skrev (1 minutt siden):

Er det noe mulighet for at Nav kan dekke noe av utgiftene til skole? Når de har satt opp time til en så dyr privat aktør så kan det være de ønsker å få mer informasjon om hva denne aktøren kan tilby deg for så å kunne dekke deler av det. 

Jeg tenker jo at du absolutt burde fullføre utdannelsen din for å få en varig tilknytning til arbeidslivet. Særlig om du enda er ung voksen. 

Hør med veilederen din om hva han/ hun har tenkt her. 

De kan ikke dekke denne private aktøren, derfor det ikke er aktuelt for meg. Jeg tenkte også på muligheten for at de kunne dekke noe av utgiftene til skole, ettersom jeg har hatt lønnstilskudd i snart ett år (60% av lønna) - men førte ikke til noe varig stilling. Og jeg trenger ikke så mye en gang for å kunne bare prøve å studere, bare en overgangsstønad ett år feks for å sjekke om det er noe jeg mestrer, men det var ikke mulig. 

Har bare vært sykemeldt noen måneder da jeg virkeligvirkelig prøver. Jeg burde vel kanskje vært det nå feks. Jeg er ikke på jobb, selv om jeg skulle vært det. Veilederen min sier jeg må være på AAP for å få den rettigheten så må eventuelt være sykemeldt mer fikk jeg beskjed om..

Skrevet

Heisann! Jeg vil anbefale deg å oppsøke ditt nærmeste karrieresenter. De er fylkeskommunale, og de ansatte har kompetanse i karriereveiledning for voksne. Du får gratis veiledning der, og det er et fint sted å begynne! 
https://karriereveiledning.no/offentlige-karrieresentre

Dersom du jobber redusert pga. helsa så kan du sykmelde deg i den prosenten du ikke jobber per i dag?
Om du er mer enn 50% nedsatt i arbeidsevne, men har utsikt til bedring, så kan du søke AAP også for delen du ikke har jobbet, uten å ha hatt noen forutgående sykmelding på den "ikkeansatte" delen av tida di.
Det virker som at du har fått en særdeles lite kreativ NAV-veileder, og det er ikke nødvendigvis slik at du har fått tilgang til den mest kompetente de har på lønningslista...

AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (6 minutter siden):

Heisann! Jeg vil anbefale deg å oppsøke ditt nærmeste karrieresenter. De er fylkeskommunale, og de ansatte har kompetanse i karriereveiledning for voksne. Du får gratis veiledning der, og det er et fint sted å begynne! 
https://karriereveiledning.no/offentlige-karrieresentre

Dersom du jobber redusert pga. helsa så kan du sykmelde deg i den prosenten du ikke jobber per i dag?
Om du er mer enn 50% nedsatt i arbeidsevne, men har utsikt til bedring, så kan du søke AAP også for delen du ikke har jobbet, uten å ha hatt noen forutgående sykmelding på den "ikkeansatte" delen av tida di.
Det virker som at du har fått en særdeles lite kreativ NAV-veileder, og det er ikke nødvendigvis slik at du har fått tilgang til den mest kompetente de har på lønningslista...

Takk! Har vært hos dem i fjor, og fikk anbefaling om å gå tilbake til mitt tidligere studium. 

Det visste jeg ikke at var mulig! Det skal jeg undersøke, tusen takk. 

Håper ikke jeg fremstår som lite løsningsorientert, ønsker virkelig å få til dette og komme meg videre, men vanskelig å vite hvordan jeg skal få det til.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Håper ikke jeg fremstår som lite løsningsorientert, ønsker virkelig å få til dette og komme meg videre, men vanskelig å vite hvordan jeg skal få det til.

Du framstår som en som leter etter løsninger i et system som kan få de fleste til å kjenne seg avmektige.
Derfor er du også en som kommer til å klare deg bra, tross de utfordringene du bærer med deg.

Kanskje du skal be om et møte med NAV og legen din?

Jeg heier på deg! ❤️

AnonymBruker
Skrevet

NAV kan ikke bestille timer for deg - og iallefall ikke hos en privat aktør uten at de selv dekker kostnaden.

Det sistnevnte kan de gjøre, men de må altså bekoste det selv om det er krav fra deres side. 

Anonymkode: 73d5f...7b4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har aldri kommet ordentlig inn i arbeidslivet. Jobbet ca 50% hvis man skal se på gjennomsnittlig arbeidsytelse. For ett år siden fikk jeg en fulltidsjobb via NAV, men har underveis måtte redusere stillingsprosenten. Underveis har jeg også fått en ADHD-diagnose. 

Jeg ønsker å gjøre noe med dette, men innser at jeg må ta en utdanning for å styrke mulighetene mine for varig tilknytning til en jobb jeg klarer å stå i. Dette var det ikke mulig å få noe hjelp til, men jeg ble anbefalt å oppsøke en privat aktør som koster 1500kr per gang.. Jeg sa at det er nok ikke aktuelt pga det økonomiske, men likevel har NAV satt opp time!? Jeg vet jo det bare er å avbestille, men jeg blir fortsatt irritert.

Er det noen som kan anbefale meg stillinger som ikke krever utdannelse som kan passe til en som har utfordringer med konsentrasjon (kan dog konsentrere meg VELDIG om ting som interesserer og er utfordrende), trenger fleksibilitet (sliter med å møte opp om morgenen)?

(og ikke si ta deg sammen, for jeg har prøvd i flere år nå uten hell, så prøver en litt annen vinkling)

Jeg har adhd og er designer. Jeg er veldig glad i å tegne og har alltid elsket det, så jeg er designer. Jeg tror at en fin ting er å jobbe med noe du elsker, men kombinere flere ting. Feks om du elsker dyr og du elsker å hjelpe noen, så kan du kanskje være dyrepleier. eller om du elsker hage så kunne du kanskje blitt gartner og jobbet med planter. 

Men vet ikke hva dine interesser er. Tar du medisin?

Skal du studere må du nok bruke lånekassen. :)

Anonymkode: 5e85f...1d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...