AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #1 Skrevet 7. juni 2023 Sønnen min på 11 år har ikke tålt gluten de siste 2 årene, men har kunne spise litt på bursdager osv dersom han tok gluten go først. Ellers spist glutenfritt. Fått veldig kraftig diaré og smerter om han har glemt seg. Nå har han glemt seg og fått i seg en del gluten på et arrangement uten å ta gluten go, men det har gått fint. Vi prøvde igjen og det går fint, verken diaré eller magevondt. Er det vanlig å vokse av seg? Ingen i familien som ikke tåler gluten, så kan lite om dette. Anonymkode: 30056...f92 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #2 Skrevet 7. juni 2023 Hva mener du med ikke tålt? Er det noe dere har trodd, eller har han diagnose? Noen har mageproblemer og kan tåle diverse matvarer dårligere. Dersom magen deres blir friskere, så kan de tåle mat bedre. Når det er sagt, så kan det være at problemene kommer etterhvert. For noen handler det om mangde. Litt hvete i ny og ne går bra, men over flere uker så kommer problemene gradvis. Mer slapp, mer tiltaksløs, oppblåst/ diare/ forstoppelse. Det er ikke for alle at symptomene kommer umiddelbart Anonymkode: 82ec7...7a3 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #3 Skrevet 7. juni 2023 Man kan ihvertfall bli kvitt det. Folk som får deg i voksen alder kan bli bra ved å stresse ned/bytte jobb/flytte fra kjæresten el l. Allergier er faste, intoleranser kan endres. Anonymkode: 867c8...b81
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #4 Skrevet 7. juni 2023 Ja, man kan "vokse av seg" non-cøliaki glutenintoleranse. Det betyr bare helt enkelt at han var sensitiv på ett tidspunkt, men at årsaken til sensitiviteten er borte. Begge mine barn har hatt denne diagnosen (satt av barnelege på sykehuset), og vi ble anbefalt å ta en provokasjonstest hvert 2. år. I voksen alder har det ene barnet fått langt høyrere toleransegrense for gluten og kan spise gluten av og til, mens den andre fremdeles ikke tåler en smule. Anonymkode: 6b35b...8a9
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #5 Skrevet 7. juni 2023 Non-cøliaki glutenintoleranse = ja Cøliaki = nei Så lenge ungen er skikkelig utredet ved lege/sykehus og dere er sikker på at det ikke er cøliaki, så kan dere innføre gluten igjen hvis han tåler det. Men husk at selv ved cøliaki kan noen spise gluten uten reaksjon, så jeg ville uansett fulgt med på om han får andre symptomer etter innføring (vitaminmangel, slapp, irritabel, vokser dårlig osv.). Anonymkode: 2178a...16c 3
Taluno Skrevet 7. juni 2023 #6 Skrevet 7. juni 2023 Det er en god del intoleranser man kan ha som barn, som man kan vokse av seg Jeg reagerte skikkelig på jordbær og appelsin som barn, i tenårene kunne jeg spise en del før jeg begynte reagere, og som voksen har jeg ingen reaksjoner med mindre jeg spiser veldig mye. Kan fint spise en kurv jordbær uten å reagere nå. 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #7 Skrevet 7. juni 2023 https://tidsskriftet.no/2020/01/debatt/glutenintoleranse-uten-coliaki-hos-barn Glutenintoleranse er jo veldig omdiskutert hva det egentlig er, så avhengig av årsak kan man jo godt vokse det av seg. Anonymkode: 1d654...997
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #8 Skrevet 7. juni 2023 kanskje han aldri har hatt det 🤷♀️? er det en diagnose satt av lege, eller noe dere kom frem til selv gjennom obervasjon? Anonymkode: 4855b...8ff
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #9 Skrevet 7. juni 2023 Intoleranser kan man vokse av seg, ja. Søsteren min hadde melkeintoleranse til hun var nærmere tyve. Etter å ha holdt seg helt fullstendig unna alt av melkeprodukter i noen år, gjenintroduserte hun det langsomt. Og nå kan hun innta ubgrensede mengder uten å få noen uheldige effekter av det. Anonymkode: bdace...8e3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #10 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Non-cøliaki glutenintoleranse = ja Cøliaki = nei Anonymkode: 2178a...16c Dette er veldig viktig! Det jeg skrev over var spesifikt rettet mot diagnosen non-cøliaki glutenintoleranse, ikke cøliaki. Anonymkode: 6b35b...8a9
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #11 Skrevet 7. juni 2023 Hvis det ikke er cøliaki så ja. Selv har jeg gått motsatt. Tålte det fint som barn, men merker nå som 40 at jeg fungerer bedre med mindre hvete.. Anonymkode: 79b23...631
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #12 Skrevet 7. juni 2023 Det er også viktig å presisere at de som har cøliaki noen ganger kan spise mat med gluten uten å blir dårlig /få synlige symptomer, men skaden i tarmen skjer alltid uansett om personen blir dårlig eller ei. Så om barnet ditt har cøliaki må det spise glutenfritt alltid. Anonymkode: ddf5b...382
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #13 Skrevet 7. juni 2023 TS her. Det er ikke cøliaki og heller ikke funn på blodprøver hos lege. Men han reagerte veldig kraftig på noen matvarer så vi prøvde oss frem til vi fant ut at det var gluten. Da prøver vi med vanlig mat igjen og ser om han tåler det 😊 (en venninne mente det var skummelt å gi han gluten, at det kunne ødelegge tarmene hans.. så jeg ble litt i stuss). Anonymkode: 30056...f92
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #14 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er også viktig å presisere at de som har cøliaki noen ganger kan spise mat med gluten uten å blir dårlig /få synlige symptomer, men skaden i tarmen skjer alltid uansett om personen blir dårlig eller ei. Så om barnet ditt har cøliaki må det spise glutenfritt alltid. Anonymkode: ddf5b...382 Det er ikke funn hos lege og vi har heller ikke noe cøliaki i nær familie. Anonymkode: 30056...f92
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #15 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): kanskje han aldri har hatt det 🤷♀️? er det en diagnose satt av lege, eller noe dere kom frem til selv gjennom obervasjon? Anonymkode: 4855b...8ff Han har ikke noen diagnose nei (ingen funn hos lege). Men han fikk blodig diaré, kraftige magesmerter og det luktet helt grusomt av avføringen hans🙈 Han ble også veldig sliten. Så vi måtte bare prøve å finne ut hva han ikke tåle, og han han ble bra av å kutte gluten. Nå kan de se ut som han tåler gluten igjen! Krysser fingrene 🤞🏻 Anonymkode: 30056...f92 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #16 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Man kan ihvertfall bli kvitt det. Folk som får deg i voksen alder kan bli bra ved å stresse ned/bytte jobb/flytte fra kjæresten el l. Allergier er faste, intoleranser kan endres. Anonymkode: 867c8...b81 Ah, det er fint å vite! 😃 Ingen allergi her. Anonymkode: 30056...f92
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #17 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, man kan "vokse av seg" non-cøliaki glutenintoleranse. Det betyr bare helt enkelt at han var sensitiv på ett tidspunkt, men at årsaken til sensitiviteten er borte. Begge mine barn har hatt denne diagnosen (satt av barnelege på sykehuset), og vi ble anbefalt å ta en provokasjonstest hvert 2. år. I voksen alder har det ene barnet fått langt høyrere toleransegrense for gluten og kan spise gluten av og til, mens den andre fremdeles ikke tåler en smule. Anonymkode: 6b35b...8a9 Kan jeg spørre om det var funn på blodprøver hos fastlegen? For vi hadde ikke funn på blodprøver og da fikk han ikke noe hjelp videre hos legen. Greit å vite om jeg skal prøve å få han utredet på sykehuset (om han blir dårlig igjen), eller om det ikke er vits når blodprøvene var fine? TS Anonymkode: 30056...f92
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #18 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kan jeg spørre om det var funn på blodprøver hos fastlegen? For vi hadde ikke funn på blodprøver og da fikk han ikke noe hjelp videre hos legen. Greit å vite om jeg skal prøve å få han utredet på sykehuset (om han blir dårlig igjen), eller om det ikke er vits når blodprøvene var fine? TS Anonymkode: 30056...f92 Ja og nei. Begge hadde lett forhøyet antigliadin (IgG i gråsonen), men ikke andre glutenspesifikke tester. Ingen funn på gastroskopi, normale tarmtotter. Derfor fikk de dianosen non-cøliaki glutenintoleranse. (Jeg har cøliaki, så det er en viss arvelig risiko tilstede) Anonymkode: 6b35b...8a9
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #19 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja og nei. Begge hadde lett forhøyet antigliadin (IgG i gråsonen), men ikke andre glutenspesifikke tester. Ingen funn på gastroskopi, normale tarmtotter. Derfor fikk de dianosen non-cøliaki glutenintoleranse. (Jeg har cøliaki, så det er en viss arvelig risiko tilstede) Anonymkode: 6b35b...8a9 Jeg må legge til at begge fikk normal IgG etter en stund på glutenfri kost, også den som har begynt å spise litt gluten igjen. Anonymkode: 6b35b...8a9
Bombasi Skrevet 7. juni 2023 #20 Skrevet 7. juni 2023 Det går fint an å vokse av seg intoleranser. Det er mange momenter som spiller inn. Og tåler han det OK så kanskje dere skal prøve litt over tid for å venne han til det. Husk litt. Dere må ikke overdrive. For øvrig bør dere være oppmerksom på andre symptomer enn diarè og smerter. Intoleranser kan gi andre reaksjoner også, som går på psyke, energinivå, utslett, konsentrasjon osv. Så skal dere fortsette å gi han gluten så bør dere være oppmerksom på HELE han og hvordan han har det. Noen symptomer kan komme etter en viss tid også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå