AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #1 Del Skrevet 7. juni 2023 Når jeg får urinveisinfeksjon, så burde man selvfølgelig drikke mest mulig vann hvis man skal ha håp om å bli kvitt denne dritten så raskt som mulig. Men jeg sliter veldig mye med kvalme, hver gang jeg får urinveisinfeksjoner. Så jeg begynner å kaste opp igjen alt vannet, kort tid etter at jeg har drukket noe. Så hva burde jeg egentlig gjøre da??? Anonymkode: 3b2e9...2b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #2 Del Skrevet 7. juni 2023 Du skal drikke vann for at det kan hjelpe med å få ut bakteriene fra urinkanalen. Hvis du tisser mye så trenger du ikke å drikke SÅ mye vann. Hvis uvi er veldig vanskelig så kan du få antibiotika hos legen. Kanskje de også har noe kvalmestillende du kan få? Anonymkode: 39082...27f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #3 Del Skrevet 7. juni 2023 Du bør dra til legen og sjekke bakterier, det kan hende du aldri blir helt bra eller kvitt det og trenger en skikkelig kur. Anonymkode: c5614...570 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #4 Del Skrevet 7. juni 2023 Du skal uansett ikke bælme vann, det er ikke bra for noen. Ta med en urinprøve til lege og få antibiotika. Anonymkode: 2eb7f...608 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 7. juni 2023 #5 Del Skrevet 7. juni 2023 Dra til legen og gi urin prøve Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #6 Del Skrevet 7. juni 2023 problemet er at fastlegen min er alt for skeptisk til å skrive ut resepter på antibiotika. Det har jo i flere år vært snakk om resistens, hvis det blir skrevet ut alt for mye antibiotika. hvis man leverer en urin-prøve, og de tingene man måler bare er så vidt utenfor normal-områdene så er det ikke sikkert at fastlegen ønsker å skrive ut antibiotika. Så man må betale for en tur til fastlegen, levere sånn urin-prøve, og så sitte på venteværelse deres i flere timer, bare for at fastlegen sier nei til å skrive ut resept i det hele tatt. Derfor ønsker jeg selvfølgelig å bli kvitt urinveisinfeksjoner på egen hånd. Anonymkode: 3b2e9...2b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #7 Del Skrevet 7. juni 2023 Min lege sa til meg at man alltid skal kontakte lege ved uvi. Dette fordi en uvi i verste fall faktisk kan forplante seg til nyrene og infektere dem også og slå dem ut av funksjon. Uten fungerende nyrer dør vi. Så ja, en uvi skal man ikke spøke med. Ta en urinprøve i et sterilt prøveglass og ta med til legen. Anonymkode: d46bf...eb8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #8 Del Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): problemet er at fastlegen min er alt for skeptisk til å skrive ut resepter på antibiotika. Det har jo i flere år vært snakk om resistens, hvis det blir skrevet ut alt for mye antibiotika. hvis man leverer en urin-prøve, og de tingene man måler bare er så vidt utenfor normal-områdene så er det ikke sikkert at fastlegen ønsker å skrive ut antibiotika. Så man må betale for en tur til fastlegen, levere sånn urin-prøve, og så sitte på venteværelse deres i flere timer, bare for at fastlegen sier nei til å skrive ut resept i det hele tatt. Derfor ønsker jeg selvfølgelig å bli kvitt urinveisinfeksjoner på egen hånd. Anonymkode: 3b2e9...2b9 Øøøh da får du finne en annen lege, for dette har jeg aldri opplevd. Bakterier i urin + symptomer = antibiotika. Man kan få det videre opp i systemet og i nyrene, og da får du kanskje til og med tur med ambulansen slik jeg fikk. Anonymkode: c5614...570 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #9 Del Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): problemet er at fastlegen min er alt for skeptisk til å skrive ut resepter på antibiotika. Det har jo i flere år vært snakk om resistens, hvis det blir skrevet ut alt for mye antibiotika. hvis man leverer en urin-prøve, og de tingene man måler bare er så vidt utenfor normal-områdene så er det ikke sikkert at fastlegen ønsker å skrive ut antibiotika. Så man må betale for en tur til fastlegen, levere sånn urin-prøve, og så sitte på venteværelse deres i flere timer, bare for at fastlegen sier nei til å skrive ut resept i det hele tatt. Derfor ønsker jeg selvfølgelig å bli kvitt urinveisinfeksjoner på egen hånd. Anonymkode: 3b2e9...2b9 Du kan også få resept på nettet, faktisk. Dersom du vil ha antibiotika for det. Det er jo en illevarslende tegn at du kaster opp av å drikke vann. Det er ikke normalt. Du er syk! Jeg har brukt nettlegevakt til dette og fått e-resept på et par minutter. Ingen "mange timers ventetid" på venterommet hos fastlegen. Anonymkode: d46bf...eb8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #10 Del Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du kan også få resept på nettet, faktisk. Dersom du vil ha antibiotika for det. Det er jo en illevarslende tegn at du kaster opp av å drikke vann. Det er ikke normalt. Du er syk! Jeg har brukt nettlegevakt til dette og fått e-resept på et par minutter. Ingen "mange timers ventetid" på venterommet hos fastlegen. Anonymkode: d46bf...eb8 Denne tjenesten har jeg også hørt om. Men da får man vel bare resepter for tre dager eller noe av gangen? hos fastlegen får man i alle fall 7 dager eller 10 dager kanskje. Hvis medisinene man får bare gjelder for ett par dager av gangen, så blir man kanskje nødt til å bestille antibiotika derfra noen få dager etter at den første kuren er overstått. Anonymkode: 3b2e9...2b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #11 Del Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Denne tjenesten har jeg også hørt om. Men da får man vel bare resepter for tre dager eller noe av gangen? hos fastlegen får man i alle fall 7 dager eller 10 dager kanskje. Hvis medisinene man får bare gjelder for ett par dager av gangen, så blir man kanskje nødt til å bestille antibiotika derfra noen få dager etter at den første kuren er overstått. Anonymkode: 3b2e9...2b9 For UVI får man gjerne selexid i 3 dager da det som regel er tilstrekkelig. Du trenger ikke gjøre dette så vanskelig Hvis du drikker alt for mye vann kan du faktisk få vannforgiftning. Anonymkode: 91151...b8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #12 Del Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): For UVI får man gjerne selexid i 3 dager da det som regel er tilstrekkelig. Du trenger ikke gjøre dette så vanskelig Hvis du drikker alt for mye vann kan du faktisk få vannforgiftning. Anonymkode: 91151...b8d Ut av nysgjerrighet: Hvis noen får antibiotika fra en sånn side på Internett. Men ting føles ikke bedre, så man ønsker å få tak i enda en ny resept noen få dager senere. Kommer de til å føre noen oversikt over hvor mange ganger man får innvilget resepter fra dem, sånn at de kan nekte å gi ut flere resepter hvis man spør etter X antall resepter i løpet av veldig kort tid? Anonymkode: 3b2e9...2b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #13 Del Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ut av nysgjerrighet: Hvis noen får antibiotika fra en sånn side på Internett. Men ting føles ikke bedre, så man ønsker å få tak i enda en ny resept noen få dager senere. Kommer de til å føre noen oversikt over hvor mange ganger man får innvilget resepter fra dem, sånn at de kan nekte å gi ut flere resepter hvis man spør etter X antall resepter i løpet av veldig kort tid? Anonymkode: 3b2e9...2b9 Ja, de skriver selvsagt journal på deg! Anonymkode: cca40...8df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #14 Del Skrevet 7. juni 2023 Hvor mye vann er det snakk om, når du skriver "veldig mye vann"? Anonymkode: df7e1...dd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #15 Del Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): For UVI får man gjerne selexid i 3 dager da det som regel er tilstrekkelig. Du trenger ikke gjøre dette så vanskelig Hvis du drikker alt for mye vann kan du faktisk få vannforgiftning. Anonymkode: 91151...b8d Det er mange år siden jeg fikk for 3 dager bare, og da var det ikke alltid nok, tror de fleste skriver ut for 7 nå. Vannforgiftning kan man få dersom man drikker flere liter på kort tid. Jeg har på det meste drukket 3-4 liter på en dag med uvi, ikke på en time eller to, men gjennom hele dagen, og legen sa det var greit. Anonymkode: c5614...570 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #16 Del Skrevet 7. juni 2023 Å drikke veldig mye vann kan være farlig da, og i verste fall kan en dø faktisk. Pass på å få i deg salt, elektrolytter og litt sukker også. Anonymkode: 0cf4d...754 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #17 Del Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Når jeg får urinveisinfeksjon, så burde man selvfølgelig drikke mest mulig vann hvis man skal ha håp om å bli kvitt denne dritten så raskt som mulig. Men jeg sliter veldig mye med kvalme, hver gang jeg får urinveisinfeksjoner. Så jeg begynner å kaste opp igjen alt vannet, kort tid etter at jeg har drukket noe. Så hva burde jeg egentlig gjøre da??? Anonymkode: 3b2e9...2b9 Jeg drikker heller tranebærjuice. Anonymkode: 2b0ff...dd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #18 Del Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg drikker heller tranebærjuice. Anonymkode: 2b0ff...dd9 Jeg leste i alle fall en eller annen plass at tranebær bare var ett "kjerringråd" som egentlig ikke fungerer i praksis, og juice kan vel inneholde en god del sukker også. Altså noe man ikke burde drikke alt for mye av ved urinveisinfeksjoner. Problemet er at man kan faktisk ha urinveisinfeksjon, selv om det ikke alltid gir utslag på urinprøver hos legen. Jeg har faktisk fått tak i sånne urin-stix sånn at jeg kan teste selv hjemme. Dette gir utslag på at jeg har infeksjon. Men når jeg leverer en prøve på legekontoret, så sier de at dette ikke gir noe utslag. Eller at det gir alt for LITE utslag til at de ønsker å skrive ut antibiotika. Det kan jo selvfølgelig måles flere forskjellige ting med sånne prøver. Hvis man for eksempel får utslag på både nitritt og leukocytter. Men ikke på proteiner i urin, eller noen andre ting. Da er det ikke sikkerrt at man får noen resept på antibiotika, fordi dette ikke blir regnet som "alvorlig nok" av legen. Anonymkode: 3b2e9...2b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #19 Del Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg leste i alle fall en eller annen plass at tranebær bare var ett "kjerringråd" som egentlig ikke fungerer i praksis, og juice kan vel inneholde en god del sukker også. Altså noe man ikke burde drikke alt for mye av ved urinveisinfeksjoner. Problemet er at man kan faktisk ha urinveisinfeksjon, selv om det ikke alltid gir utslag på urinprøver hos legen. Jeg har faktisk fått tak i sånne urin-stix sånn at jeg kan teste selv hjemme. Dette gir utslag på at jeg har infeksjon. Men når jeg leverer en prøve på legekontoret, så sier de at dette ikke gir noe utslag. Eller at det gir alt for LITE utslag til at de ønsker å skrive ut antibiotika. Det kan jo selvfølgelig måles flere forskjellige ting med sånne prøver. Hvis man for eksempel får utslag på både nitritt og leukocytter. Men ikke på proteiner i urin, eller noen andre ting. Da er det ikke sikkerrt at man får noen resept på antibiotika, fordi dette ikke blir regnet som "alvorlig nok" av legen. Anonymkode: 3b2e9...2b9 I mildere uvi så har tranebærjuice hjulpet hos meg. Men om symptomene ikke blir mildere etter et par uker så stikker jeg innom legen. Jeg ringer 8.30, leverer en prøve og får medisiner mens jeg er der. Jeg har dette ofte, jeg har også hatt nyrebekkenbetennelse så jeg vet jo hva som fungerer for meg. Jeg vet og legekontoret vet at når jeg leverer en prøve, så er det alltid noe. Har man det nok ganger så vet man selv hva som fungerer. Anonymkode: 2b0ff...dd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly70 Skrevet 9. juni 2023 #20 Del Skrevet 9. juni 2023 Hadde plager minst en gang i mnd i flere år, med gjentagende antibiotika-behandling. Hadde plagene fra jeg var liten jentunge, men mye sjeldnere enn hvordan jeg hadde plagene som godt voksen. Legen min var like fortvilet som meg men gav meg antibiotika hver gang. Prøvde utallige kjærringråd som tranebær i alle varianter, sitron, grapefrukt etc etc Fikk til slutt et uventet tips fra en eller annen sånn i forbifarten, 1 brusetablett 1000mg c-vitamin i et glass vann hver morgen. Dette var i spetember 2009, har siden IKKE hatt urinveisinfeksjon altså på snart 14 år, tørr ikke slutte med brusetablettene, men hender sånn i blandt at jeg hopper over en dag eller to nå, men har fortsatt ikke fått det tilbake. Legen min skulle bringe dette videre til andre pasienter med samme problem som jeg hadde. Verdt et forsøk tenkete jeg den gangen, og angrer ikke :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå