Gå til innhold

Er det noen som er flinke på å tyde medisinspråk til MR bilder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke fått tilbakemelding på MR bildene mine, fordi det enormt lang ventetid hos spesialistene..men jeg har fått svar på bildene jeg tok, og skjønner ikke særlig mye :( Jeg har prøvd å søke opp de forskjellige ordene, men får liksom ingen sammenheng i dem.

«Det ikke påvist endolymfatisk hydrops på venstre side.

På høyre side ses utvidet og konfluerende utriculus og saccus forenlig med begynnende vestibulær hydrops. Det er kun antydet perilymfatisk brem. Graderes til grad 1-2. Ingen overbevisende tegn til cochlea hydrops på høyre side.

Som sist ses kontakt mellom a. cerebelli superior og "root entry zone" av venstre n. trigeminus. Øvrige forhold er normale.

R: Begynnende vestibulært endolymfatisk hydrops på høyre side.»

Anonymkode: 39593...ea5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har tatt MR av hodet fordi du er plaget av svimmelhet og kvalme?

Hvis så henviser "Vestibulært" til det indre øret, og "endolyfatisk hydrops" betyr at det bygger seg opp væske.

Anonymkode: fbd09...591

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du har tatt MR av hodet fordi du er plaget av svimmelhet og kvalme?

Hvis så henviser "Vestibulært" til det indre øret, og "endolyfatisk hydrops" betyr at det bygger seg opp væske.

Anonymkode: fbd09...591

Det stemmer. 
Jeg har tidligere fått diagnosen Menieres, men de har vært usikre på diagnosen fordi jeg ikke har de typiske symptomene.

Jeg ser at det er litt funn på Høyre side, men usikker på hva funnene viser?

AnonymBruker
Skrevet

Funnene på høyre side taler for menieres. Det er i tillegg et funn som kan gi symptomer på trigeminusnevralgi (ansiktssmerter), men det er ikke sånn at du må få det.

Anonymkode: 56f58...eeb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Funnene på høyre side taler for menieres. Det er i tillegg et funn som kan gi symptomer på trigeminusnevralgi (ansiktssmerter), men det er ikke sånn at du må få det.

Det står:

«Ingen overbevisende tegn til cochlea hydrops på høyre side.»

Men samtidig avsluttes rapporten med:

«Begynnende vestibulært endolymfatisk hydrops på høyre side.»

Jeg blir ikke klok..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det står:

«Ingen overbevisende tegn til cochlea hydrops på høyre side.»

Men samtidig avsluttes rapporten med:

«Begynnende vestibulært endolymfatisk hydrops på høyre side.»

Jeg blir ikke klok..

Ja altså at du har en lett grad, men ikke nok alene til å sette diagnose.  Bildefunnene må ses i sammenheng med symptombilde osv

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er forøvrig audiogrammet som er diagnostisk for menieres. MR bildene kan understøtte 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Det er forøvrig audiogrammet som er diagnostisk for menieres. MR bildene kan understøtte 🙂

Tenker du på hørselstestene som blir tatt? 
Jeg har ikke de typiske tapene, men størst tap i diskantområdet..dog også litt i bass (som er det typiske for diagnosen). I tillegg sliter jeg med konstant øresus (som kan komme av diskanttap) men også av Menieres.

Ikke lett dette her 😅😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja altså at du har en lett grad, men ikke nok alene til å sette diagnose.  Bildefunnene må ses i sammenheng med symptombilde osv

Hva betyr funnene dersom det ikke er denne diagnosen? 

AnonymBruker
Skrevet

Hva betyr funnene dersom det ikke er denne diagnosen? 

De må ses sammen med symptomene dine. Slike funn står sjelden alene. De trenger faktisk ikke bety noe i det hele tatt, hvis de ikke passer med symptomene dine.

Anonymkode: 5eecd...6ef

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De må ses sammen med symptomene dine. Slike funn står sjelden alene. De trenger faktisk ikke bety noe i det hele tatt, hvis de ikke passer med symptomene dine.

Jeg sliter med svimmelhet (som om noen dytter meg), nautisk svimmelhet, øresus, kvalme, lydfordreing, dårlig balanse. 

Jeg har ikke de typiske karusell anfallene som er vanlige for diagnosen, og derfor mener noen av spesialistene at det ikke er denne diagnosen.

Allikevel viser det funn på Høyre øre (som også er øret jeg har øresus, og faller mot når balansen svikter, og heller mot når jeg står i ro). 
Derfor lurer jeg på hva som egentlig står på funnene..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg sliter med svimmelhet (som om noen dytter meg), nautisk svimmelhet, øresus, kvalme, lydfordreing, dårlig balanse. 

Jeg har ikke de typiske karusell anfallene som er vanlige for diagnosen, og derfor mener noen av spesialistene at det ikke er denne diagnosen.

Allikevel viser det funn på Høyre øre (som også er øret jeg har øresus, og faller mot når balansen svikter, og heller mot når jeg står i ro). 
Derfor lurer jeg på hva som egentlig står på funnene..

Det må vurderes av de som ser både funnene hos deg og funnene på bildene. Det er også nesten umulig å bare se på slike løsrevne sitat slik du gjør her.

Cochlea og vestibulært er forskjellige steder, derfor står det forskjellig om hydrops. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det må vurderes av de som ser både funnene hos deg og funnene på bildene. Det er også nesten umulig å bare se på slike løsrevne sitat slik du gjør her.

Cochlea og vestibulært er forskjellige steder, derfor står det forskjellig om hydrops. 

Takk, nå ble jeg faktisk klokere!

Vestibulært hører jo til balanseorganet, mens Cochlea hører til hørselsorganet selvsagt..og det er jo balansen jeg sliter med..og også der det er gjort funn om jeg skjønner det riktig. 

Jeg vil bare vite hvilke funn det er gjort ifht balansen..det er den som slår meg helt ut av spill. Hørselen spiller liten rolle (tinnitus har jeg levd fint med i mange år). 
Men det er slitsomt å nesten ikke klare å holde seg stående, uten å få vite hvorfor..

AnonymBruker
Skrevet

Husk at de som svarer her like gjerne kan være tenåringer som har søkt opp fancy ord, eller troll som skriver det stikk motsatte ene og alene for å lure deg. Du har ingen indikasjoner på hvorvidt svarene du får her er noe som stemmer for deg og din situasjon. 

Det er en grunn til at det ikke er tillatt utgi seg for å være helsepersonell her, og det er en grunn  til at det er spesialister som tolker bilder og prøvesvar. 

Anonymkode: 932d4...bd1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Husk at de som svarer her like gjerne kan være tenåringer som har søkt opp fancy ord, eller troll som skriver det stikk motsatte ene og alene for å lure deg. Du har ingen indikasjoner på hvorvidt svarene du får her er noe som stemmer for deg og din situasjon. 

Det er en grunn til at det ikke er tillatt utgi seg for å være helsepersonell her, og det er en grunn  til at det er spesialister som tolker bilder og prøvesvar. 

Anonymkode: 932d4...bd1

Problemet er at jeg ikke har en fast spesialist som setter seg inn i problemstillingen. 
Jeg har holdt på med dette i snart 4 år, og har tatt utallige prøver og tester (alle med utslag), men får fortsatt ikke noe klart svar. 
Jeg har nå snart ventet i 1 år på å få komme inn til samme spesialist jeg var hos sist (det skulle gå Max 3 mnd)..man begynner å bli temmelig desperat når helsen blir dårligere og dårligere, mens spesialistene klør seg i hodet og ikke gidder å tolke resultatene. Jeg er skvist ut av arbeidsliv og fritid pga dette. 

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Med vennlig hilsen Perelandra, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...